Programme

The BCE programme embeds your specialisation in History (120 ECTS) within a wide-ranging common curriculum in European Cultures (60 ECTS). Within this structure, you will be able to make choices that will have an impact on your future academic and professional profile. How this works is explained in the documents available below.
Academic Contents
Course offer for Histoire, Semestre 1
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-50
- Module(s): I. Introduction aux sciences historiques – Einführung in die Geschichtswissenschaft
- Language: EN, DE, FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
By the end of this course, you should be able to: Acquire knowledge about the concept of public history Acquire knowledge about different forms of public history Acquire knowledge about media history Learn how to analyse forms of public history -
Description
Requirements:Prior to the meetings, students are required to read short texts. Students are required to understand German, French and English.Public history is so diverse that even practitioners struggle to define it concisely. It can be roughly described as history displayed outside of academia. For example, you can find public history at museums, on guided walking tours, on YouTube, in simulation games, etc. The lecture series offers an introduction to the issues and techniques of public history. Experts from various fields will present different forms of public history. The course will take a blended approach to learning using both traditional in-class interactions and online course methodologies. Depending on the orators, the course will be given in German, French or English.BIBLIOGRAPHY The bibliography will be published on Moodle. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY NOT available Assessment Component 2 Continuous assessment Continuous Assessment 20% NOT available Assessment Component 3 Written final exam End-of-Term Assessment 80% available
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-51
- Module(s): II. Introduction au travail scientifique / Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
Après avoir participé avec succès à ce séminaire, vous serez à même de: distinguer entre différents types de documents et publications lire un travail scientifique de manière efficace écrire un texte de synthèse à partir de lectures variées réfléchir aux enjeux et aux limites du travail de l’historien et à son implication sociale utiliser les bibliothèques et leurs catalogues en ligne faire appel aux sources et ressources disponibles via internet (re)trouver rapidement des travaux et des sources pour un sujet de recherche historique établir des références bibliographiques selon les modèles courants les classer dans une bibliographie cohérente insérer et présenter un appareil critique (notes de bas de page) respecter les exigences formelles d’un travail en histoire/sciences humaines -
Description
Ce séminaire propose une introduction au travail scientifique de l’historien. Les aspects de méthodologie y occupent une place centrale. Le principal objectif est l’apprentissage des techniques de base indispensables à toute recherche en histoire. Les compétences ainsi acquises serviront tout au long du parcours universitaire en histoire/sciences humaines. Les séances du séminaire sont participatives et centrées sur la pratique. Certaines d’entre elles se déroulent dans des bibliothèques, centres de documentation ou dépôts d’archives. Le travail personnel – accompli seul.e. ou en groupe, sur le campus, à domicile ou en bibliothèque – est fortement valorisé. En découvrant et en pratiquant les « ficelles » du métier, vous serez aussi amené.e.s à réfléchir, de manière nuancée, au sens du travail en histoire et à ses implications sociales. La langue principale du séminaire est le français, mais les exercices, exposés et travaux peuvent aussi se faire en allemand ou en anglais.BIBLIOGRAFIE FREYTAG, Nils & PIERETH, Wolfgang, Kursbuch Geschichte. Tipps und Regeln für wissenschaftliches Arbeiten, 5. aktualisierte Auflage, UTB, Paderborn, 2011 (2004). BÉRARD Reine-Marie, GIRAULT Bénédicte, RIDEAU-KIKUCHI Catherine (dir.), Initiation aux études historiques, Nouveau Monde Éditions, Paris, 2020. https://lib.isiaccess.com/process/reader/book.php?ean=9782380941210&page=1&iad=9)OFFENSTADT Nicolas (dir.), Les mots de l’historien, 2e éd. revue et corrigée, Presses universitaires du Mirail, Toulouse, 2009 (2004). -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Travail écrit End-of-Term Assessment 60 % available Assessment Component 3 Présentation orale Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 4 Participation aux exercices pratiques Continuous Assessment 20 % NOT available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-53
- Module(s): VI. Histoire contemporaine / Zeitgeschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A la fin du cours l'étudiant(e) devra être capable de: Comprendre et analyser les grands événements, évolutions et articulations de l'histoire européenne au XXe siècle Comprendre les grands débats historiographiques qui y sont liés et les concepts mobilisés par les différentes écoles historiographiques au sujet du XXe siècle Comprendre des éléments fondamentaux de la méthode historienne:- Concepts à mobiliser pour la "Fabrique de l'Histoire",- Méthodologie de l'analyse et de l’interprétation des sources primaires. -
Description
Pré-requis:Aucun. Toutefois, un travail régulier sera nécessaire.Cet enseignement est une introduction à l’histoire politique et sociale de l’Europe au XXe siècle. L’accent sera mis sur les grandes évolutions des sociétés européennes et sur l’histoire européenne dans une perspective internationale.BIBLIOGRAPHIELa bibliographie sera donnée lors du premier enseignement. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Exercices écrits (moodle) Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 3 Travaux écrits autour d’un dossier de sources primaires Continuous Assessment 30 % available Assessment Component 4 Synthèse autour d’un dossier de sources primaires End-of-Term Assessment 50 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-52
- Module(s): VI. Histoire contemporaine / Zeitgeschichte
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Am Ende des Kurses sollen die Studierenden:1. die wichtigsten Ereignisse, Entwicklungen und Einteilungen der europäischen Geschichte im 20. Jahrhundert verstehen und analysieren können 2. die damit verbundenen wichtigen historiografischen Debatten und die von den verschiedenen historiografischen Schulen mobilisierten Konzepte zur Analyse des 20. Jahrhunderts verstehen; 3. die Grundlagen der historischen Methode verstehen: – Konzepte aus der „Werkstatt des Historikers“ – Methoden der Analyse und der Interpretation von Primärquellen. -
Description
Der Kurs versteht sich als eine Einführung in die politische und soziale Geschichte Europas im 20. Jahrhundert. Schwerpunkte liegen auf gesellschaftlichen Entwicklungen und auf den globalen Bezügen Europäischer Geschichte.BIBLIOGRAFIEWird in der ersten Sitzung vorgestellt. VORAUSSETZUNGENBereitschaft zur regelmäßigen Arbeit -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Übungen (moodle) Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 3 Arbeiten mit einem Quellenkorpus Continuous Assessment 30 % available Assessment Component 4 Synthese und Kommentar eines Quellenkorpus End-of-Term Assessment 50 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-58
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl Geschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiants seront capables de : comprendre les grands principes de fonctionnement qui régissent les différentes disciplines de la géographie physique (cycle de l'eau, cycle des roches) saisir et comprendre les interactions qui existent entre les différentes échelles géographiques des phénomènes étudiés énoncer les principales composantes de la géographie physique du Luxembourg. -
Description
Le cours traite chaque discipline de la géographie physique (tête de chapitre) soit : la climatologie, l’hydrologie, la géomorphologie, la biogéographie, les paysages naturels et l’occupation biophysique du sol.Ce cours vise à donner des connaissances générales élémentaires en géographie physique (1er semestre). En matière de géographie physique, il vise à montrer quelques relations fortes entre les différentes composantes d’un phénomène géographique (par exemple la climatologie, la géomorphologie et la biogéographie). Celui-ci ne dépend jamais d'un seul facteur mais d'un complexe de facteurs, eux-mêmes interdépendants, c’est le cas pour expliquer le réchauffement climatique.Chaque fait géographique est un système complexe dans lequel de multiples composantes visibles et invisibles sont en interrelations et interactions permanentes. Cet enseignement doit permettre aux étudiants de saisir les interactions existant entre les écosystèmes et les facteurs économiques, politiques et socioculturels, et entre les différents territoires ainsi construits et diversement articulés. Il vise à dégager quelques concepts fondamentaux de la géographie que sont la localisation, le paysage, le milieu naturel, l’échelle, le système socio-économique, les fonctions de l’espace, l’organisation et la structuration de l’espace.En géographie, les savoirs s'organisent autour de concepts intégrateurs qui servent de schémas organisateurs de la pensée.BIBLIOGRAPHIECOQUE, R., Géomorphologie (collection U géographie) Armand Colin, 1993. DEMANGEOT, J., Les milieux naturels du globe (collection U géographie) Armand Colin, 1996. VEYRET, Y. /PECH, P., L'homme et l'environnement, PUF, 1997. -
Assessment
End-of-Term Assessment 4 ECTS Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY NOT available Assessment Component 2 Examen écrit End-of-Term Assessment 100% available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-57
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl Geschichte
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Die Studierenden sollen in diesem Seminar die Grundlagen der archäologischen Forschung und ihre spezifischen Methoden kennenlernen. Die Studierenden sollen eine Auswahl von wichtigen archäologischen Stätten, Monumenten und Grabungen in Luxemburg kennen lernen – von der Antike bis in die frühe Neuzeit Die Studierenden sollen die Lage der archäologischen Stätten im historischen Raum nachvollziehen und aus den Überresten “lesen” lernen. -
Description
VORAUSSETZUNGENAllgemeines Interesse für die Archäologie/Vorgeschichte Im Gegensatz zur Geschichtswissenschaft, die sich in erster Linie auf schriftliche Quellen stützt, werden in der Archäologie fast ausschließlich materielle Hinterlassenschaften (Funde und Fundzusammenhänge) studiert. Nach einem kurzen historischen und chronologischem Überblick werden in diesem Kurs auch methodische Aspekte der Disziplin einführend erläutert und an ausgewählten archäologischen Stätten, Monumenten und Grabungen in Luxemburg praktisch erprobt. Deshalb besteht das Seminar überwiegend aus Exkursionen zu Institutionen der Archäologie und Denkmalpflege sowie von Grabungen und Museen. Thema dieser Veranstaltung werden Grabdenkmäler und Bestattungskultur sein – von der Antike bis in die Gegenwart. BIBLIOGRAFIELe Brun, Foni, u.a., Unter unseren Füssen : Archäologie in Luxemburg 1995-2010 : Ausstellung im MNHA vom 20. Oktober bis zum 2. September 2012 = Sous nos pieds : archéologie au Luxembourg 1995-2010 : exposition au MNHA du 20 octobre 2011 au 2 septembre 2012, Luxembourg 2011.Le Brun, Foni u.a., Préhistoire et protohistoire au Luxembourg, Luxembourg 2005.Luxembourg, de la préhistoire au moyen âge. Les dossiers d'archéologie. hors-série n° 5. Dijon 1995.Michel Margue (Hg.), Sépulture, mort et symbolique du pouvoir au moyen âge / Tod, Grabmal und Herrschaftsrepräsentation im Mittelalter. Actes des 11es Journées Lotharingiennes, 26-29 septembre 2000, (Publications du CLUDEM, 18) Luxembourg 2006.Paulke, Matthias u.a., Archäologischer Rundgang durch Luxemburg, Luxembourg 2019.Kenzler, Hauke, u.a. (Hg.), Archäologie des Mittelalters und der Neuzeit. Grundwissen. Darmstadt 2016.Atlas der Vorgeschichte: Europa von den ersten Menschen bis Christi Geburt. Mit Beiträgen von Bernhard Hänsel, Schnurbein, Siegmar von [Hrsg.] und Bernhard Hänsel, Stuttgart 2010. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY NOT available Assessment Component 2 Referat Continuous Assessment 30% NOT available Assessment Component 3 kleinere schriftliche Arbeiten Continuous Assessment 70% available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-127
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl Geschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Au terme du cours, l’étudiant sera capable de lire, critiquer et interpréter les actes et documents de la période médiévale et du début de l’époque moderne, ainsi que d’en faire une édition diplomatique. -
Description
Prérequis: Connaissance de base du latin et du moyen français/moyen allemandLa diplomatique est la science auxiliaire de l’histoire vouée à l’étude et à la critique des instruments de tous types (diplômes d’empereurs et souverains; actes pontificaux ; chartes épiscopales, monastiques, comtales, urbaines, etc.), consignant les actions juridiques les plus variées, intéressant tous les secteurs de la société. L’étudiant apprendra à classer par catégories les actes et les documents, à analyser leur tradition (original, copie, brouillon, etc.), à en reconnaître les parties constitutives et leur agencement, à interpréter leurs formules et leur vocabulaire, à détecter les anomalies dues à des falsifications/interpolations. Il sera amené à s’intéresser à l’élaboration des actes écrits (organisation des chancelleries pour les actes publics, modes de passation des conventions pour les actes privés), ainsi qu’à en faire une édition critique (dans ce cadre, il recevra aussi des notions de chronologie et de sigillographie). BIBLIOGRAPHIEGUYOT-JEANNIN Olivier, PYCKE Jacques, TOCK Benoît-Michel, Diplomatique médiévale, Turnhout, Brepols, 1993 (L’atelier du médiéviste, 2). BERTRAND, Paul, Les écritures ordinaires. Sociologie d’un temps de révolution documentaire (entre royaume de France et empire, 1250-1350), Paris, Publications de la Sorbonne, 2015.ORTI Milagros C. (éd.), Vocabulaire international de la diplomatique, Valence, Université de Valence/, Conselleria de Cultura, 1994 (Oberta, 28) BERLIOZ Jacques, Identifier sources et citations, Turnhout, Brepols, 1994 (Atelier du médiéviste, 1). ROSENTHAL Joel T., Understanding medieval primary sources: using historical sources to discover medieval Europe, Londres/New York, Routledge, 2011.FOSSIER Robert, Sources de l’histoire économique et sociale du Moyen Âge occidental : questions, sources, documents commentés, Turnhout, Brepols, 1999 (Atelier du médiéviste, 6). VAUCHEZ André, CABY Cécile (dir.), L’histoire des moines, chanoines et religieux au Moyen Âge : guide de recherche et documents, Turnhout, Brepols, 2003 (Atelier du médiéviste, 9). -
Assessment
Continuous Assessment 4 ECTS Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 25% NOT available Assessment Component 2 Oral exam End-of-Term Assessment 75% available
Course offer for Histoire, Semestre 2
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-83
- Module(s): III. Critique historique / Historische Quellenkritik
- Language: FR, DE, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Pour faire valider la formation en critique historique, les étudiant(e)s devront faire preuve des compétences suivantes : Montrer le rôle de la critique historique pour la science historique à travers les époques Maîtriser les règles de la critique historique en fonction des différents types de sources Mener à bien une recherche aux archives Faire la critique d’une source d‘archive Préparer la critique d’un document iconographique (image) au moyen d‘une recherche critique sur internet -
Description
Prérequis: Le cours est donné en français mais nécessite la maîtrise au moins passive des langues allemande et anglaise Gegenstand der Lehrveranstaltung ist eine allgemeine Einführung in die Quellenkunde und in die wissenschaftliche Quellenanalyse. Der Kurs ist auf drei Vorgehensweisen aufgebaut:A. Eine theoretische Überlegung über die Typologie der Quellen, quellenspezifische Regeln der historischen Kritik und eine kritische Reflexion zu Möglichkeiten und Grenzen der wissenschaftlichen Quelleninterpretation.B. Die exemplarische Quellenarbeit zu bestimmten QuellengattungenPraktische Übungen in den Archiven.BIBLIOGRAFIEBeck, Friedrich und Henning, Eckhart (Hrsg.), Die archivalischen Quellen. Mit einer Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften, 1994, Köln, UTB 8273 (5. akt. Auflage, 2012).Brenner-Wilceck, Sabine, et al., Einführung in die moderne Archivarbeit, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2006.Dietz, Melanie M. und Kreckel, Nicole (Hrsg.), Politische Bilder Lesen. Ein Werkzeugkasten zur Bildanalyse, Bielefeld, transcript, 2022Duprat, Annie, Images et Histoire, Paris, éd. Belin, 2007.Maurer, Michel (Hr.), Aufriss der Historischen Wissenschaften. Band 4: Quellen, Stuttgart, Reclam, 2002 (Universal-Bibliothek 17030).Merdrignac, Bernard et Chedeville, André, Les sciences annexes en histoire du Moyen Age, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 1998 (Coll. Didact histoire).Pycke, Jacques, La critique historique, Louvain-la-Neuve, 1992 (Pédasup, 20).Pandel, Hans-Jürgen, Quelleninterpretation, Schwalbach/Ts., Wochenschau Verlag, 2000, 20032.Rohr, Christian, Historische Hilfswissenschaften, Wien-Köln-Weimar, UTB 3755, 2015.Sauer, Michel, Textquellen im Geschichtsunterricht. Konzepte – Gattungen – Methoden, Seelze, Klett & Kallmeyer, 2018 -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Exercise Continuous Assessment 50 % NOT available Assessment Component 3 Examen Oral End-of-Term Assessment 50 % available
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-198
- Module(s): VI. Histoire contemporaine / Zeitgeschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
By the end of this course, you should be able to: Présenter et analyser un corpus de documents historiques restreint Critiquer une documentation historique fournie Établir une bibliographie de recherche sur un sujet historique donné -
Description
Prerequisites L'atelier de l'histoire / Die Werkstatt des Historikers (M. Weis)Zeitgeschichte / Histoire contemporaine (Chr. Brüll oder F. Clavert)La société luxembourgeoise mène depuis quelques années un débat sur l’implication du Luxembourg dans le colonialisme. Le rôle des historien.ne.s a notamment été de rappeler qu’un colonialisme sans colonies est possible. Le séminaire propose d’étudier l’implication de l’Etat luxembourgeois et de Luxembourgeois.es dans l’entreprise coloniale des pays de l’Europe occidentale. Il s’intéressera à l’étude d’une documentation qui va de la fin du 19e siècle jusqu’aux années 1960. Par ailleurs, le séminaire permettra aux étudiant.e.s d’acquérir les pratiques de recherche de base de l’historien.ne. -
Assessment
Combined Assessment STUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Établir une bibliographie de recherche sur un sujet historique donné Continuous Assessment 0 % NOT available Assessment Component 3 Établir une bibliographie de recherche sur un sujet historique donné Continuous Assessment 30 % NOT available Assessment Component 4 Essai final End-of-Term Assessment 70 % NOT available
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-85
- Module(s): VI. Histoire contemporaine / Zeitgeschichte
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Am Ende des Kurses sollten die Studierenden: – die zentralen historiographischen Traditionen des Feldes kennen – die wichtigsten Ansätze der Zeitgeschichte verstehen – ihre Forschungsergebnisse in einem kurzen mündlichen Referat und einer Hausarbeit vorstellen können. -
Description
Prerequisites: L'atelier de l'histoire / Die Werkstatt des Historikers (M. Weis)Zeitgeschichte / Histoire contemporaine (Chr. Brüll oder F. Clavert) Das Seminar bietet neben einem zeithistorischen Propädeutikum eine Einführung in die Ansätze, Methoden und Themen der Zeitgeschichte. Als Fallbeispiel dient die Zeitgeschichte des Minetts: die Industrieregion im Süden Luxemburgs, die mehr als ein Jahrhundert (ca. 1870-1980) vom Eisenerzbergbau und der Eisen- und Stahlindustrie geprägt wurde, bevor sie nach der Stahlkrise 1975 in eine ökonomische wie identitäre Krise geriet. Schnelles Wirtschafts- und Bevölkerungswachstum, Verstädterung und Arbeitsmigration hatten ebenso wie Wirtschaftskrisen, Umweltverschmutzung und prekäre Wohn- und Lebensverhältnisse einen großen Einfluss auf die Geschichte dieser Region. Im Seminar werden klassische Ansätze der zeithistorischen Forschung wie Wirtschafts- und Sozialgeschichte ebenso thematisiert wie neuere Themen der Technik-, Umwelt- oder Frauengeschichte. ReadingGabriele Metzler: Einführung in die Zeitgeschichte. Stuttgart: UTB 2004.Constantin Goschler, Rüdiger Graf: Europäische Zeitgeschichte seit 1945. Berlin: Akademie Veerlag 2010.René Leboutte, Jean Puissant, Denis Scuto: Un siècle d'histoire industrielle. Belgique, Luxembourg, Pays-Bas. Condè-sur-Noireau: Sedes 1998.Myriam Sunnen: De Minett. In: Sonja Kmec et al.: (Hg.), Lieux de mémoire au Luxembourg. Usages du passé et construction nationale – Erinnerungsorte in Luxembourg. Umgang mit der Vergangenheit und Konstruktion der Nation. Luxembourg: Saint-Paul 2007, S. 247-252.Schriftenreihe “Mutations: Mémoires et perspectives du Bassin Minier”, hgg. Von der Fondation Bassin Minier. C.A. Press: Esch-sur-Alzette 2010ff.Minett Stories, https://minett-stories.lu (2022) -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Referat Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 3 Hausarbeit End-of-Term Assessment 80 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-87
- Module(s): VII. Histoire moderne / Frühe Neuzeit
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiant-e-s seront capables -comprendre et expliquer les facteurs sociaux, religieux et politiques qui caractérisent l’histoire européenne du XVIe au XVIIIe siècle – réfléchir sur les concepts historiques et différentes approches historiographiques – contextualiser et analyser différents types de sources primaires -
Description
Ce cours est conçu comme introduction générale à l’histoire des structures politiques, sociales et religieuses des Temps modernes. Une première partie, portant sur l’histoire des idées et des croyances, aborde la Renaissance, l’humanisme et les Réformes religieuses, ainsi que l’histoire des genres.Une deuxième partie traite des structures étatiques et notamment des empires, en comparant le Saint-Empire romain, l’Empire ottoman et les empires coloniaux espagnols et portugais, leurs modes (très différents) de gouvernance, d’expansion et d’exploitation et l’histoire de l’esclavage. Enfin, les enjeux et défis des Lumières ainsi que les différents types de révoltes et révolutions seront discutés. BIBLIOGRAPHIEBeaurepaire, Pierre-Yves, Atlas de l’Europe moderne. De la Renaissance aux Lumières, Éditions Autrement, Paris, 2019. Bertrand, Romain, L’Histoire à parts égales. Récits d’une rencontre Orient-Occident (XVIe-XVIIe siècles). Paris : Le Seuil, 2011.Cassan, Michel, L'Europe au XVIe siècle (Collection Cursus). Paris : Armand Colin, 2018 (3e éd.). Hélie, Jérôme, Petit atlas historique des Temps modernes. Paris : Armand Colin, 2000.Kümin, Beat (éd.), The European World 1500-1800. An Introduction to Early Modern History. London & New York: Routledge, 2018 (3e éd.) [1ère éd.: 2009]. Nicollier-de Weck, Béatrice : Le Saint Empire romain germanique au temps des confessions 1495-1648. Paris : Ellipses, 2012.Rublack, Ulinka (éd.), The Oxford Handbook of the Protestant Reformations. Oxford: OUP, 2017.Wiesner-Hanks, Merry E. (ed.), Early Modern Europe 1450-1789 (Cambridge History of Europe). Cambridge: CUP, 2013 (2e éd.) [1ère éd.: 2006]. -
Assessment
End-of-Term Assessment STUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Examen écrit End-of-Term Assessment 100 % available Assessment Component 3 Analyse de source Continuous Assessment 0 % NOT available Assessment Component 4 Essay Continuous Assessment 0 % NOT available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-235
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-160
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Die Studierenden werden grundlegende Kenntnisse über die hauptsächlichen Themenfelder der Oral History, ihre besonderen konzeptuellen und methodischen Anforderungen sowie ihre Entwicklung erlangen. Darüber hinaus werden sie erste praktische Fähigkeiten in der Durchführung und Auswertung von Zeitzeugeninterviews erwerben. -
Description
Die oral history entstand im Wesentlichen als „history from below“; ihr Anliegen war es, jenen eine Stimme zu geben, deren Geschichte bis dahin weitgehend unerzählt geblieben war – Arbeitern, Frauen, Afroamerikanern … Aus der „oral history Bewegung“ ist inzwischen ein anerkannter Forschungszweig geworden, der sich methodisch fortentwickelt und kritische Selbstreflexion übt.Der Kurs vermittelt zunächst einen Einblick in die Entwicklung der oral history. An konkreten Beispielen sollen die klassischen Anwendungsbereiche dieses Forschungszweigs beleuchtet werden. In einem zweiten Teil werden die Studierenden eigene oral history-Versuche unternehmen, d.h. sie werden zu einem historischen Gegenstand Interviews mit Zeitzeugen durchführen, sie auswerten und die Ergebnisse präsentieren. ReadingPERKS, Robert & Alister Thomson (Hg.), 1998, The oral history reader (second edition). LondonDESCAMPS, Florence, 2005, L'historien, l'archiviste et le magnétophone : De la constitution de la source orale à son exploitation. Paris (http://books.openedition.org/igpde/104)OBERTREIS, Julia (Hg.), 2012, Oral history. StuttgartANDERSEN, Knut et al. (Hg.), 2015, Es gilt das gesprochene Wort. Oral history und Zeitgeschichte heute. Göttingen -
Assessment
Continuous Assessment Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance and active participation NON-GRADED Assessment – MANDATORY 20 % Assessment Component 2 reading reaction Continuous Assessment 20 % available Assessment Component 3 Individual oral history project (conception & planning; realization of oral history interviews; transcription & analysis of interview material) ORAL PRESENTATION of results Continuous Assessment 3 0 % NOT available Assessment Component 4 WRITTEN PRESENTATION of oral history project End-of-Term Assessment 30 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-108
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Der/Die Studierende sollte nach erfolgreichem Besuch der Lehrveranstaltung imstande sein die Entwicklung der historischen Kartographie nachzuzeichnen, Karten in den historischen Kontext einzuordnen, die Vielschichtigkeit von Karten als historische Quellen zu erkennen, Interpretationen selbständig zu erarbeiten und die mittels Karten kommunizierten Botschaften zu entschlüsseln. -
Description
Die Lehrveranstaltung behandelt historische Karten von der Antike bis in die heutige Zeit. Neben den zunehmenden technischen und geographischen Fortschritten hinsichtlich Vermessung und zeichnerischer Darstellung wird vor allem die Entschlüsselung und Interpretation von Karten im Zentrum des Seminars stehen. Es wird sich zeigen, dass Historische Karten weit mehr sind, als bildliche Darstellungen geographischer Räume. Sie sind vielschichtige historische Quellen, die als komplexe Wissensträger Schrift- und Bildelemente miteinander verbinden. Diese besonderen Darstellungsmöglichkeiten gilt es zu dekodieren, um einen tieferen Einblick in historische Zusammenhänge zu erhaltenBIBLIOGRAFIEDipper, Christof / Schneider, Ute (Hg.), Kartenwelten. Der Raum und seine Repräsentation in der Neuzeit. Darmstadt 2006.Garfield, Simon, Karten! Ein Buch über Entdecker, geniale Kartografen und Berge, die es nie gab, Darmstadt 2014.Monmonier, Mark, How to Lie with Maps, Chicago 1996.Schneider, Ute, Die Macht der Karten. Eine Geschichte der Kartographie vom Mittelalter bis Heute, Darmstadt 2004.Unger, Richard, Talbert Richard, Cartography in Antiquity and the Middle Ages, Leyden 2008. -
Assessment
Continuous AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Referat Continuous Assessment 80 % available Assessment Component 3 Aktive Mitarbeit Continuous Assessment 20 % NOT available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-111
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Am Ende des Seminars sollten die Studierenden in der Lage sein: Kunstwerke in ihren zeitgenössischen Kontext einordnen und deuten zu können. Den Quellenwert von Kunstwerken für die historische Forschung zu erkennen. -
Description
Anhand von drei Beispielen soll gezeigt werden, wie Kunstwerke unterschiedlicher Gattungen und aus verschiedenen Epochen als Quelle der historischen Forschung genutzt werden können und welche methodischen Probleme dabei zu bewältigen sind. Behandelt werden die Schatzkunst des hohen Mittelalters, Buchmalereien als Instrument der politischen Repräsentation (Kaiser Heinrichs Romfahrt) und als Quelle für die Alltagskultur am Hof (Manessische Liederhandschrift). BibliographieMargue, Michel /Pauly, Michel /Schmid, Wolfgang (Hg.): Der Weg zur Kaiserkrone. Der Romzug Heinrichs VII. in der Darstellung Erzbischof Balduins von Trier. (Publications du CLUDEM 24) Trier 2009. Beuckers, Klaus Gereon: Das ottonische Stifterbild. Bildertypen, Handlungsmotive und Stifterstatus in ottonischen und frühsalischen Stifterdarstellungen. In: Die Ottonen. Kunst-Architektur-Geschichte, hrsg. von Klaus Gereon Beuckers, Johannes Cramer und Michael Imhof, 2002, S. 63-102. -
Assessment
Continuous AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 zwei Kurzreferate Continuous Assessment 50%+50% available (mündliche Prüfung)
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-109
- Module(s): XII. Options Histoire / Freie Wahl
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A l’issu du cours l’étudiant(e) sera capable de :Retracer les grandes lignes et les étapes évolutives des écritures manuscrites occidentales à partir du Moyen Âge jusqu’au début de l’époque contemporaineMaîtriser les principaux systèmes d’abréviationsLire et comprendre des textes manuscrits des époques médiévale et moderneTranscrire et faire une édition critique d’un document manuscrit (indifféremment médiéval et moderne) -
Description
Prérequis: Une connaissance de base du latin (initiation), du français et de l’allemand et souhaitée.Ce cours vise à familiariser les étudiants à la connaissance et au déchiffrement des écritures médiévales et modernes. Après un premier module introductif plus théorique (dédié à l’histoire de l’écriture, aux supports, aux instruments et modalités d’écriture), la majorité des séances sera consacrée à des exercices pratiques de déchiffrement de documents manuscrits du Xe au XVIIIe siècle. Chaque séance portera sur un document préalablement transcrit par les étudiants. Les étudiants apprendront ainsi à reconnaître les dangers qu’on peut rencontrer durant la lecture/transcription/édition critique d’un document manuscrit. -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Contrôle continu Continuous Assessment 50 % NOT available Assessment Component 3 Examen oral à la fin du semestre End-of-Term Assessment 50 % available
Course offer for Histoire, Semestre 3
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-118
- Module(s): VII. Histoire moderne / Frühe Neuzeit
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
Après avoir suivi ce séminaire avec succès, vous aurez appris à : connaître les différents types de sources de l’époque moderne retrouver ces sources et les utiliser de manière critique mobiliser les ressources documentaires disponibles pour l’étude de l’époque moderne construire et commenter une bibliographie thématique élaborer une réflexion historique sur un sujet de l’époque moderne comprendre et résumer un article/chapitre d’ouvrage scientifique avoir acquis de bonnes compétences de présentation orale et écrite -
Description
PRÉREQUISIntroduction au travail scientifique: L’atelier de l‘historien/Werkstatt des Historikers ODER Critique Historique (s. Näheres unter dem Punkt "Bemerkungen" auf Ihrem Student Portal) Étudier les sociétés européennes des 16e-18e sièclesCe séminaire comporte deux grands volets qui sont interdépendants et abordés en parallèle. Le premier volet a pour but d’introduire aux sources de l’époque moderne dans toute leur diversité. Il y est question d’archives de nature et de provenance diverses, d’imprimés anciens de différents types, de gravures et d’autres sources iconographiques, de culture matérielle, etc. La présentation des outils de recherche spécifiques, des catalogues et inventaires, des corpus de sources publiées, des ressources en ligne, des dictionnaires, encyclopédies, collections et revues spécialisées, etc. fait également partie de l’objet du séminaire en histoire moderne. Le deuxième volet de celui-ci est consacré à l’étude d’un thème à partir de sources et de lectures diversifiées. Ce thème change chaque année. Il concerne des aspects variés des sociétés européennes aux 16e, 17e et 18e siècles. Des visites dans des dépôts d’archives, bibliothèques ou musées sont organisées pour étayer les deux volets du séminaire. La langue principale du séminaire est le français, mais les exercices, exposés et travaux peuvent aussi se faire en allemand ou en anglais.La lecture approfondie (« close reading ») d’une série d’articles scientifiques sur le thème central du séminaire fait partie du travail à fournir. Une liste détaillée sera donnée au début du semestre. BIBLIOGRAPHIELa lecture approfondie (« close reading ») d’une série d’articles scientifiques sur le thème central du séminaire fait partie du travail à fournir. Une liste détaillée sera donnée au début du semestre. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Exercices divers Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 3 Présentation orale en groupe Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 4 Devoir (Project Week) Continuous Assessment 20 % available Assessment Component 5 Dossier (à remettre en décembre) Continuous Assessment 40 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-174
- Module(s): VIII. Histoire ancienne / Alte Geschichte
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
Nach erfolgreichem Abschluss der Lehrveranstaltung sollen die Studierenden Geschichte der Römischen Republikeinen Überblick über eine Epoche der Alten Geschichte gewonnen haben die wichtigsten Quellen und Forschungsdiskussionen zum Thema kennen die wichtigsten Quellen einordnen und kritisch analysieren können -
Description
Geschichte der Römischen Republik“Aber sobald das Gemeinwesen aufgrund von Anstrengung und Gerechtigkeit gewachsen, mächtige Könige durch Krieg bezwungen, wilde Stämme und riesige Völkerschaften gewaltsam niedergeworfen waren, Karthago, das mit Rom um die Herrschaft gewetteifert hatte, von Grund auf vernichtet war und alle Länder und Meere den Römern offenstanden, da begann das launische Glück zu wüten und alles in Verwirrung zu stürzen.” So beschreibt Sallust (In Catilinam 10,1) einen Wendepunkt der römischen Geschichte: Rom war nach den Punischen und den Makedonischen Kriegen zur Großmacht im Mittelmeerraum aufgestiegen. In diesem Moment brechen große Konflikte aus, die die römische Innen- und Außenpolitik im 2. und 1. Jh. v. Chr. prägen und nicht nur die staatliche Ordnung, sondern auch die Gesellschaft tiefgreifend verändern. Die Vorlesung verfolgt den Aufstieg der Stadt am Tiber zur Großmacht im Mittelmeerraum sowie den Weg der “Krise und Untergang” der römischen Republik von der Zeit der Volkstribunen Tiberius und Gaius Gracchus, über die Diktatur des Sulla, die außerordentlichen Imperien des Pompeius und bis zur Dikatur Caesars. Welches sind die Gründe für den Aufstieg Roms? Warum kam es zu einer Krise und zum “Untergang” der Römischen Republik? Welche Narrative sind in dieser Zeit entstanden, die bis in die Spätantike aufgegriffen werden? Welche Bedeutung hat der Begriff Imperium? Dieses sind einige zentrale Fragen, mit denen sich die Vorlesung beschäftigt Bibliographie:BELLEN, Heinz: Grundzüge der römischen Geschichte. Von der Königszeit bis zum Übergang der Republik in den Prinzipat, Darmstadt 21995.BLEICKEN, Jochen: Geschichte der Römischen Republik, München 62004.BRINGMANN, Klaus: Krise und Ende der römischen Republik (133-42 v. Chr.), Berlin 2003.LINKE, Bernhard: Die römische Republik von den Gracchen bis Sulla, Darmstadt 22012. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Klausur End-of-Term Assessment 100 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-54
- Module(s): VIII. Histoire ancienne / Alte Geschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
A l’issue du cours, l’étudiant(e) sera capable de: Comprendre les enjeux de la notion de crise. Connaître les grandes problématiques de l’histoire de l’Antiquité romaine tardive. Expliquer pourquoi la « fin de l’Empire » est une période de grande créativité. -
Description
Un empire à l’épreuve des crises : le monde romain de 285 à 455 après J.-C.Entre l’accession au pouvoir de Dioclétien en 285 et le second sac de Rome en 455, l’Empire romain traverse de nombreuses crises : dislocations territoriales et usurpateurs provinciaux, guerres civiles, persécutions et conflits religieux, défaites militaires, division entre l’Occident et l’Orient. Pour autant, il s’agit d’une période florissante à de nombreux points de vue : développement économique, restauration du pouvoir impérial, développement de littératures dans des langues variées et des alphabets nouveaux, foisonnement religieux, production littéraire pléthorique, codification du droit, etc. BIBLIOGRAPHIEBROWN Peter, Le monde de l'Antiquité tardive : de Marc Aurèle à Mahomet, 1971 (2011).KELLY Christopher, Ruling the later roman empire, 2006.MODERAN Yves, L’Empire romain tardif: 235-395 ap. J.-C., Paris, 2006.RÉMONDON René , La crise de l’Empire romain de Marc-Aurèle à Anastase, Paris, 1970. -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY NOT available Assessment Component 2 Examen écrit End-of-Term Assessment 100% available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-119
- Module(s): X. Perspectives historiques
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants : seront sensibilisés à l’intérêt des différentes sciences de base pour l’historien et seront en mesure de décrire l’apport de ces sciences dans l’analyse d’une question historique ; seront capables de réaliser de petits travaux dans les domaines des différentes sciences de base ; connaîtront les principaux outils de recherche (sous format imprimé ou en ligne) et seront en mesure de les utiliser dans leurs recherches ultérieures (à priori dans le cadre du mémoire de Bachelor en cultures européennes – Histoire, ou du Master en histoire européenne contemporaine, par exemple). -
Description
Ce cours consiste en de courtes introductions, sous format de cours magistral, à plusieurs sciences dites « auxiliaires » ou « de base » de l’histoire choisies parmi les suivantes: chronologie, paléographie, sigillographie, héraldique, archéologie, épigraphie, numismatique, toponymie/anthroponymie, codicologie, complétant ainsi la formation technique abordée dans d’autres cours, tels que « Introduction au travail scientifique » (1er semestre), « Critique historique » (2e semestre) ainsi que lors des différents séminaires ou lors de cours optionnels tel que « Einführung in die Archäologie » , « Introduction à la paléographie médiévale et moderne » et « introduction à la diplomatique médiévale ». Le programme avec la liste des disciplines traitées sera donné lors du premier cours d’introduction. L’évaluation se fera en deux parties : 1) une étude continue marquée par la lecture d’articles et la réalisation de petits travaux à remettre en cours de semestre compteront pour un tiers de la note finale ; 2) un examen écrit comptera pour le reste de la note finale (deux tiers). Des précisions seront fournies lors de la première séance d’introductionLes cours seront donnés cette année majoritairement en français. Les travaux et examens écrits pourront être remis dans les deux langues (français et allemand).BIBLIOGRAPHIEMERDRIGNAC, Bernard / CHEDEVILLE, André, Les sciences annexes en histoire du Moyen Âge, Rennes 1998. (Une introduction très pratique en petits chapitres consacrés aux principales disciplines évoquées dans le cours).MAURER, Michael (Hg.), Aufriß der Historischen Wissenschaften, Bd 4: Quellen, Stuttgart 2002.BECK, Friedrich / HENNING, Eckart (Hg.), Die archivalischen Quellen. Mit einer Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften, Köln/Weimar/Wien 2004.Collection Typologie des sources du Moyen âge occidental, Louvain 1972 ss. (> environ 80 volumes parus consacrés chacun à une discipline dont il présente les règles d’utilisation spéciques).Collection Atelier du médiéviste, Turnhout, 1994 ss. (> volumes consacrés chacun à une langue, à une discipline ou technique).Quelques sites internet : – http://theleme.enc.sorbonne.fr: Site d’introduction aux disciplines enseignées au cours, conçu dans le cadre de l’Ecole nationale des chartes (Paris) – https://www.adfontes.uzh.ch/fr: un excellent site d’introduction aux différentes disciplines enseignées au cours (Zurich). – http://www.menestrel.fr/?lang=fr : Ce site fournit entre autres des définitions et des introductions bibliographiques à l’essentiel des disciplines couvertes dans le cours. En cours de rénovation, il est actuellement peu dépassé mais peu rendre des services (Paris). -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0 % NOT available Assessment Component 2 Continuous assessment / reading reaction Continuous Assessment 33 % NOT available Assessment Component 3 Examen écrit / oral selon les circonstances End-of-Term Assessment 66 % available
Course offer for Histoire, Semestre 4
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Details
- Number of ECTS: 1
- Course code: BCE-117
- Module(s): IV. Write and talk about history
- Language: DE
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiant-e-s seront capables :- de retracer ses progrès scientifiques et rédactionnels sur base de ses travaux, de comptes rendus de livres, expositions et conférences- d’identifier ses points forts et ses points faibles en termes de méthodes d’apprentissage- d’orienter ses études futures ou sa carrière professionnelle. -
Description
Prérequis: Il est recommandé d’avoir suivi « Die Werkstatt des Historikers » avant de participer à un atelier d’écriture. Au sein du module Write and Talk about History, les étudiants sont requis de suivre au moins un des trois ateliers d'écriture offerts par le BCE-Histoire, à dix exposés/présentations de votre choix dans le cadre des événements offerts par l’Institut d’Histoire et à un workshop « Techniques de présentation ». Dans les ateliers d’écriture les étudiants apprendront pendant 30 heures (présence obligatoire ; sans évaluation) les techniques et procédés liés à la rédaction d'une dissertation historique, d'une "Hausarbeit in Geschichte" ou d'un "historical essay". Par ailleurs, ils chercheront à améliorer leur propre style d'écriture à l'aide d'exercices pratiques. Les compétences acquises leur seront utiles non seulement dans le cadre de leurs études, mais également en vue de leur carrière professionnelle.Offre d'ateliers dans les 3 langues :• Français – Rédaction académique (3e ou 5e semestre), proposé par Tom Sadler. • Anglais – Academic Writing (2e, 4e ou 6e semestre), proposé par Pit Péporté• Allemand – Schreibwerkstatt für Historiker (2e, 4e semestre ou 6e semestre), proposé par Marlène Duhr.
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Details
- Number of ECTS: 1
- Course code: BCE-112
- Module(s): IV. Write and talk about history
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiant-e-s seront capables : – de retracer ses progrès scientifiques et rédactionnels sur base de ses travaux, de comptes rendus de livres, expositions et conférences- d’identifier ses points forts et ses points faibles en termes de méthodes d’apprentissage- d’orienter ses études futures ou sa carrière professionnelle. -
Description
Prérequis: Il est recommandé d’avoir suivi « Die Werkstatt des Historikers » avant de participer à un atelier d’écriture. Au sein du module Write and Talk about History, les étudiants sont requis de suivre au moins un des trois ateliers d'écriture offerts par le BCE-Histoire, à dix exposés/présentations de votre choix dans le cadre des événements offerts par l’Institut d’Histoire et à un workshop « Techniques de présentation ». Dans les ateliers d’écriture les étudiants apprendront pendant 30 heures (présence obligatoire ; sans évaluation) les techniques et procédés liés à la rédaction d'une dissertation historique, d'une "Hausarbeit in Geschichte" ou d'un "historical essay". Par ailleurs, ils chercheront à améliorer leur propre style d'écriture à l'aide d'exercices pratiques. Les compétences acquises leur seront utiles non seulement dans le cadre de leurs études, mais également en vue de leur carrière professionnelle.Offre d'ateliers dans les 3 langues :• Français – Rédaction académique (3e ou 5e semestre), proposé par Tom Sadler. • Anglais – Academic Writing (2e, 4e ou 6e semestre), proposé par Pit Péporté• Allemand – Schreibwerkstatt für Historiker (2e, 4e semestre ou 6e semestre), proposé par Marlène Duhr. -
Assessment
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-156
- Module(s): V. Histoire luxembourgeoise / Luxemburgische Landesgeschichte
- Language: EN, DE, FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Acquire knowledge about the concept of public historyAcquire knowledge about the public representation of the City of Luxembourg (10th century to today)Acquire knowledge about media historyLearn how to analyse source-material other than written documents Learn how to tell stories for a broad audience Learn about copyrightsLearn about open educational resourcesLearn about creative commons licensesLearn how to work in a team -
Description
Prerequesites: Students have to understand German, French and English.The seminar offers an introduction to the issues and techniques of public history using the example of the city of Luxembourg. The seminar will deal with representations of the city in various media; for example, chronicles, city maps, images, museums, 3D models, films, souvenirs, and various kinds of reports. Our course will take a blended approach to learning using both traditional in-class interactions and online course methodologies. Moreover, the seminar will apply gamification techniques as an education tool. The course will be given in German, French and English. Bibliography:The bibliography will be published on moodle -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Continuous control Continuous Assessment 66 % NOT available Assessment Component 3 Final oral exam End-of-Term Assessment 34 % available
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-134
- Module(s): VIII. Histoire ancienne / Alte Geschichte
- Language: DE
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Am Ende des Seminars sind die Studierenden in der Lage: die verschiedenen Quellengattungen der Alten Geschichte zu analysieren eine Fragestellung unter Verwendung der antiken Quellen und der Forschungsliteratur kritisch und problemorientiert zu diskutieren und einen eigenen Standpunkt zu formulieren Brüche und Wandel in der Geschichte der eigenen Region zu erkennen -
Description
Octavian, der spätere Kaiser Augustus, ist eine Persönlichkeit, die die römische Geschichte entscheidend geprägt hat. Seine Politik hatte nicht nur tiefgreifende Auswirkungen für Rom, sondern auch für weitere Gebiete, wie zum Beispiel Gallien. Mit Octavian/Augustus verbindet man nicht nur den Übergang von der Römischen Republik zum Prinzipat, sondern auch die Ausweitung des römischen Reiches sowie die Einrichtung und Konsolidierung römischer Provinzen von Ägypten bis Gallien. Das Seminar wird diese Phase des Umbruchs genauer beleuchten und der Frage nachgehen, welche wirtschaftlichen, sozialen, religiösen und administrativen Veränderungen der Übergang von der Republik zur Kaiserzeit mit sich brachte. Dabei sollen nicht nur die großen Strukturen betrachtet werden, sondern am Beispiel Galliens gezeigt werden, wie sich der Wandel in einer römischen Provinz auswirkte.Bibliografie:Bleicken, J.: Augustus. Eine Biographie, Berlin 1998, Neuauflage mit Nachwort von Uwe Walter, Reinbek 2010.Bringmann, K.; Schäfer Th.: Augustus und die Begründung des römischen Kaisertums, Berlin 2002.Schlange-Schöningen, H.: Augustus. Darmstadt 2005.Zanker, P.: Augustus und die Macht der Bilder, 3. Auflage, München 1997. -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Présence et participation Continuous Assessment 10 % NOT available Assessment Component 3 Exposé oral Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 4 Ecrits intermédiaires Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 5 Travail écrit End-of-Term Assessment 50 % available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-157
- Module(s): IX. Histoire médiévale / Mittelalterliche Geschichte
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
A l'issu du cours l'étudiant(e) sera capable de: expliquer la notion de « Moyen Age » avec ses caractéristiques historiques et les représentations mémorielles et identitaires véhiculées jusqu’à nos jours ; maîtriser les références majeures du cadre chronologique, géographique et mémoriel de la période médiévale pour l’espace de l’Empire et des royaumes de France et d’Angleterre; exposer les liens entre les facteurs politiques, religieux et sociaux-culturels qui sont à la base des structures de pouvoir médiévaux. -
Description
Le but du cours est de montrer les origines et l’évolution des pouvoirs au Moyen Age, en mettant l’accent sur leurs trois dimensions : structurels, personnels, territoriales, ainsi que leur survie au cours des époques suivantes dans la mémoire. Le cours présentera d’abord une réflexion générale sur la notion de « Moyen Age » et les représentations que cette notion implique jusqu’à aujourd’hui. Il analysera ensuite la diversité des pouvoirs laïques et ecclésiastiques au Moyen Age et les liens étroits entre pouvoir, société et culture. La vision du cours est européenne : les exposés de l’enseignant porteront sur le royaume mérovingien, l’Empire carolingien et les Etats qui lui succèdent (Empire, France, Angleterre), les étudiants analyseront l’évolution des « Etats » dits « périphériques » au moyen de dossiers de recherche.Bibliographie BLOCKMANS, Willem Pieter and HOPPENBROUWERS, Peter, Introduction to Medieval Europe 300-1550, Abingdon, Routlege, 2007, 20142 (première éd. néerlandaise 2002), 489 p. (vaste aperçu général).DOUSTALY-DUNYACH, Anne, Le Moyen Âge, Toulouse, Editions Milan, 2000 (Les Essentiels Milan 183), 63 p. (aperçu très rapide).FRIED, Johannes, Das Mittelalter. Geschichte und Kultur, München, Beck, 2013 (2e édition), 606 p. (vue large).GENET, Jean-Philippe, Le Monde au Moyen Age, Paris, Editions Hachette, 2004 (2e édition) (Carré Histoire 4), 272 p. (approfondissement et vue globale, aussi au-delà de l’Europe).HOLMES, George (ed.), The Oxford History of Medieval Europe, Oxford, Oxford University Press, 2001 (2e édition), 424 p. (un classique).NEUMANN, Florian, Schnellkurs Mittelalter, Köln, Dumont Buchverlag, 2006 (Dumont Schnellkurs 566), 189 p. (lecture agréable, moins scientifique, richement illustrée). -
Assessment
4 ECTS Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. ☒ Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Travail écrit au cours du semestre Continuous Assessment 50 % NOT available Assessment Component 3 Examen oral à la fin du semestre End-of-Term Assessment 50 % available
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Details
- Number of ECTS: 6
- Course code: BCE_EU-183
- Module(s): EU6: Culture et société / Kultur und Gesellschaft
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
After successfully completing this module, the students will have a fundamental knowledge about European values (i.e., human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights) and are able to reflect about them. have fundamental knowledge about the institutions, economy, politics, history, culture, law of the European states, Council of Europe and European Union. be able to work together productively in international & intercultural teams. be able to self-structure their learning in a fully online course setting. be able to synthesize diverse topics about Europe and European values, each topic being delivered by a different lecturer coming from different academic fields with their respective academic and teaching culture. -
Description
Intersemester Seminars The module consists of two parts, Seminar 1 and Seminar 2. Seminar 1 contains 7 topic units and Seminar 2 comprises 5 topic units; all 12 being mandatory.Contents of Seminar 1 “European values and identities”:Perceptions, social representations and cultural studiesSociology of religious and philosophical pluralismsRule of law and fundamental rights in EuropeEuropean Economic and Social History 1870-2020History of Public Power in Europe 1870-2020Art trends in EuropeEuropean Labour MarketContents of Seminar 2 “European challenges and actors”:Actors and decision-making processes in EuropeActors and structures of European economiesEuropean geopolitical actors and issuesEuropean Union and the Sanction SystemEuropean scientific and environmental challenges and issuesDetailed content per topic unit can be found in the topic unit descriptions (-> see online course)Recommended or required reading:Reading list per topic unit in the topic unit descriptions (-> see online course) -
Assessment
Multiple Choice Exam 60 minutes. End of February.Group workduring summer semestermodalities specified in the respective topic unitSubmission in May Both assessments are mandatory to validate the course. -
Note
Contact:Mrs Lydia Bier: unigr-info@uni.lu Teaching methods The course is semester-overlapping and takes place in the winter and summer semester 2022-2023. It is delivered online and asynchronously, which means you can view the videos and learning material at your own pace. Intersemester Seminars Teaching media utilized: Lectures recorded as videos (available from 15 October): Students should watch all the lectures at least by end of February. Lecture handouts. Reading resources. Virtual group work: group formation in November, up to four students per group from different Universities of the Greater Region. Exchange platform (forum). If applicable, additional methods/media to be found in the topic unit descriptions (-> see online course)
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Details
- Number of ECTS: 6
- Course code: BCE_EU-183
- Module(s): EU8: Module pré-professionnalisant : L'enseignement / Professionalisierendes Modul – Bereich Lehramt
- Language: EN
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
After successfully completing this module, the students will have a fundamental knowledge about European values (i.e., human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and respect for human rights) and are able to reflect about them. have fundamental knowledge about the institutions, economy, politics, history, culture, law of the European states, Council of Europe and European Union. be able to work together productively in international & intercultural teams. be able to self-structure their learning in a fully online course setting. be able to synthesize diverse topics about Europe and European values, each topic being delivered by a different lecturer coming from different academic fields with their respective academic and teaching culture. -
Description
Intersemester Seminars The module consists of two parts, Seminar 1 and Seminar 2. Seminar 1 contains 7 topic units and Seminar 2 comprises 5 topic units; all 12 being mandatory.Contents of Seminar 1 “European values and identities”:Perceptions, social representations and cultural studiesSociology of religious and philosophical pluralismsRule of law and fundamental rights in EuropeEuropean Economic and Social History 1870-2020History of Public Power in Europe 1870-2020Art trends in EuropeEuropean Labour MarketContents of Seminar 2 “European challenges and actors”:Actors and decision-making processes in EuropeActors and structures of European economiesEuropean geopolitical actors and issuesEuropean Union and the Sanction SystemEuropean scientific and environmental challenges and issuesDetailed content per topic unit can be found in the topic unit descriptions (-> see online course)Recommended or required reading:Reading list per topic unit in the topic unit descriptions (-> see online course) -
Assessment
Multiple Choice Exam 60 minutes. End of February.Group workduring summer semestermodalities specified in the respective topic unitSubmission in May Both assessments are mandatory to validate the course. -
Note
Contact:Mrs Lydia Bier: unigr-info@uni.lu Teaching methods The course is semester-overlapping and takes place in the winter and summer semester 2022-2023. It is delivered online and asynchronously, which means you can view the videos and learning material at your own pace. Intersemester Seminars Teaching media utilized: Lectures recorded as videos (available from 15 October): Students should watch all the lectures at least by end of February. Lecture handouts. Reading resources. Virtual group work: group formation in November, up to four students per group from different Universities of the Greater Region. Exchange platform (forum). If applicable, additional methods/media to be found in the topic unit descriptions (-> see online course)
Course offer for Histoire, Semestre 5
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Details
- Number of ECTS: 1
- Course code: BCE-141
- Module(s): IV. Write and talk about history
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Lecturer
Coming soon -
Description
Cet atelier décrit les différents aspects liés à la préparation de la rédaction du mémoire de Bachelor en Histoire. Il est recommandé pour les étudiant·es des 4 ème ou 5ème semestre en Histoire. Il fait partie du Portfolio Write and Talk about History.L’atelier se propose de préparer les étudiant·es aux spécifités liées au mémoire :- le choix du sujet,- la formulation d’une problématique de recherche, – le choix et l’analyse des différentes sources,- l’établissement d’une structure,- la présentation des modalités d’écriture,- la soutenance.Ressources:Cadiou, François Coulomb, Clarisse Lemonde, Anne Santamaria, Yves. Comment Se Fait L'histoire. La Découverte, 2011.https://boiteaoutils.info
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Details
- Number of ECTS: 1
- Course code: BCE-117
- Module(s): IV. Write and talk about history
- Language:
- Mandatory: No
-
Lecturer
Coming soon
-
Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-82
- Module(s): V. Histoire luxembourgeoise / Luxemburgische Landesgeschichte
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants devraient être en mesure de: Retracer le développement de l'historiographie relative au Luxembourg ; Expliquer le développement historique de l'espace qui aujourd’hui constitue le Luxembourg et les territoires environnants (la « Grande région »); Montrer les interdépendances politiques et économiques transnationales à l'aide d'exemples concrets ; Analyser des sources (par ex. texte, carte, image) et de les replacer dans leur contexte historique. -
Description
Ce cours donné sous forme d’un cycle de conférences a pour objectif de donner un aperçu de l’histoire du Luxembourg et questionne la manière dont celle-ci s’articule dans des contextes historiques très spécifiques. Une première séance méthodologique introductive sera suivie de sessions consacrées à la préhistoire (mésolithique), à la protohistoire et l’occupation du territoire par les Celtes, à l’intégration de ceux-ci dans le cadre de l’empire romain, au développement du christianisme dans l’Antiquité tardive et le haut Moyen Age, à l’émergence progressive d’une principauté territoriale, le comté puis duché de Luxembourg, entre le Xe et le XIVe siècle, à son intégration au sein des territoires gouvernés par les ducs de Bourgogne puis la dynastie des Habsbourg entre le XVe et le XVIIe siècle, sans oublier des aspects économiques et sociaux. Une séance sera consacrée à la présentation des fonds d’archives locaux et étrangers renfermant des sources permettant d’écrire cette histoire. De nombreuses questions transversales seront abordées au cours de ce cycle : Que signifie « histoire luxembourgeoise (transnationale) » ? Est-ce que cette expression vous paraît pertinente ou au contraire problématique ? À partir de quelle période et pour quelles raisons cette notion se justifie-t-elle ? Vous paraît-elle utile ? Quelles connaissances peuvent apporter à la compréhension de l’histoire l’adoption d’une perspective territoriale, régionale ou nationale ? Quels risques sont encourus par l’adoption de telles perspectives ? Enfin, comment l’histoire dite « du Luxembourg » a-t-elle été écrite par le passé et surtout quel rôle jouons-nous, en tant que historiennes ou historiens (ou futurs historiennes ou historiens) dans cette « actualisation » de l’histoire ? De quelles sources disposons-nous et comment les sélectionnons-nous dans le processus d’écriture de l’histoire ? Que nous-permettent-elles de faire ? Bibliographie- KMEC, Sonja / MAJERUS, Benoît / MARGUE, Michel / PÉPORTÉ, Pit (dir.), Lieux de mémoire au Luxembourg/ Erinnerungsorte in Luxemburg (2 vols.), Luxembourg : Saint-Paul, 2007-2012.- PAULY, Michel, Geschichte Luxemburgs, München: C.H. Beck, 20132 (trad. française: Histoire du Luxembourg, Bruxelles : Editions de l’Université de Bruxelles, 2013).- PÉPORTÉ, Pit / KMEC, Sonja / MAJERUS, Benoît / MARGUE, Michel, Inventing Luxembourg. Representations of the Past, Space and Language from the Nineteenth to the Twenty-first Century, Leiden/Boston: Brill, 2010.- TRAUSCH, Gilbert (dir.) Histoire du Luxembourg. Le destin européen d’un « petit pays », Toulouse : Privat, 2003. . -
Assessment
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Examen End-of-Term Assessment 100 % available
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Details
- Number of ECTS: 8
- Course code: BCE-144
- Module(s): IX. Histoire médiévale / Mittelalterliche Geschichte
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Lecturer
Coming soon -
Objectives
Nach erfolgreichem Abschluss des Seminars kennen die Studierenden die wichtigsten Quellensammlungen und methodologischen Hilfswerke zur mittelalterlichen Geschichte und können damit selbstständig arbeiten können die Studierenden mittelalterliche Quellen kritisch interpretieren kennen die Studierenden die wichtigsten Themenfelder der mittelalterlichen Stadtgeschichte können die Studierenden Aspekte der mittelalterlichen Stadtgeschichte in den historischen Kontext einordnen
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Description
Voraussetzung: Besuch der Vorlesung über mittelalterliche GeschichteStadtgeschichte bietet einen Einblick in die wichtigsten Bereiche der mittelalterlichen Lebenswelt mit ihrer vielschichtigen Rechts- und Herrschaftsstrukturen sowie bruderschaftlich und zünftisch geprägten Gemeinwesen. Anhand ausgewählter narrativer, diplomatischer, ikonographischer und archäologischer Quellen werden Themen der städtischen Gesellschafts-, Wirtschafts- und Institutionengeschichte gemeinsam erarbeitet. Inhaltliche Schwerpunkte bilden die Ursprünge des Städtewesens, Stadtherrschaft, Stadtfreiheit, Verwaltung, Gesellschaft, Wirtschaft sowie Funktion und Gestalt der mittelalterlichen Stadt. Zusätzlich werden historische Methoden vorgestellt und in Form von Übungen erprobt.BIBLIOGRAFIE PAULY, Michel / STERCKEN, Martina, Stadtentwicklung im vormodernen Europa. Beobachtungen zu Kontinuitäten und Brüchen, Zürich 2019.ENNEN, Edith, Die europäische Stadt des Mittelalters, Göttingen, 41987.DUBY, Georges / LE GOFF, Jacques (dir.), Histoire de la France urbaine, La ville médiévale des Carolingiens à la Renaissance, t. 2, Paris 1980.SCHMIEDER, Felicitas, Die mittelalterliche Stadt, Darmstadt 2005.PALLISER, D. M., The Cambridge Urban History of Britain, c. 600 – c. 1540, vol. 1, Cambridge 2000.ISENMAN, Eberhard, Die deutsche Stadt im Mittelalter 1150-1550. Stadtgestalt, Recht, Verfassung, Stadtregiment, Kirche, Gesellschaft, Wirtschaft, Wien / Köln / Weimar 2012.MAURER, Michael (Hg.), Aufriss der Historischen Wissenschaften,7 Bände, Stuttgart 2003.GOETZ, Hans-Werner, Proseminar Geschichte: Mittelalter, Stuttgart 32006.Eine thematische Bibliographie wird auf Moodle zur Verfügung gestellt. -
Assessment
Combined Assessment 8 ECTS Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY NOT available Assessment Component 2 Referat Continuous Assessment 40% NOT available Assessment Component 3 Abschlussklausur End-of-Term Assessment 50% available Assessment Component 4 Aktive Mitarbeit Continuous Assessment 10% NOT available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-143
- Module(s): X. Perspectives historiques
- Language: FR, DE, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
Am Ende der Vorlesung sollen die Studierenden fähig sein: verschiedene Konzepte wie Globalgeschichte und Globalisierung zu verstehen, Geschichte in globalen Zusammenhängen zu erschließen, Kontinuitäten und Brüche zu erkennen, eigene Recherchen durchzuführen und Argumentationslinien zu entwickeln. -
Description
Einleitend werden unterschiedliche Konzepte und Herangehensweisen (Globalisierung, Weltgeschichte, Globalgeschichte, „systèmes-mondes“, transnationale Geschichte und „entangled history“) vorgestellt. Im Folgenden werden – unter Beteiligung von Gastreferentinnen und -referenten – unterschiedliche Aspekte der Globalgeschichte untersucht: Welche globalen Vernetzungen, Interaktionen, Transfers und Interdependenzen zeichnen sich zwischen dem Mittelalter und der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts ab? Und gab es auch gegenläufige Bewegungen?Heutige Debatten zur Restitution von Artefakten, die während der Kolonialzeit nach Europa gelangten, sind ein Beispiel für die Konsequenzen globalhistorischer Beziehungen und Ungleichheiten. Die Studierenden werden sich in Gruppenarbeiten mit den Positionen verschiedener Akteure (Regierungen, Nichtregierungsorganisationen …) auseinandersetzen und vergleichend herausarbeiten.- BAYLY, Christopher, The Birth of the Modern World 1780–1914. Global Connections and Comparisons. Oxford: Wiley-Blackwell, 2004.- BLANCHARD , Pascal; BANCEL, Nicolas und LEMAIRE Sandrine, La fracture coloniale. La société française au prisme de l’héritage colonial. Paris: La Découverte, 2005.- CONRAD, Sebastian, Globalgeschichte. Eine Einführung, München: C.H. Beck, 2013.- CONRAD, Sebastian, What is Global History? Princeton, N.J.: PUP, 2017.- FELDBAUER, Peter; HÖDL, Gerald und LEHNERS, Jean-Paul (Hg.), Rhythmen der Globalisierung. Expansion und Kontraktion zwischen dem 13. und 20. Jahrhundert, Wien und Berlin: Mandelbaum Verlag, 2010.- GRANDNER, Margarete; ROTHERMUND, Dietmar und SCHWENKER, Wolfgang (Hg.), Globalisierung und Globalgeschichte, Wien: Mandelbaum Verlag, 2005.- GRUZINSKI, Serge, La pensée métisse, Paris : Fayard, 1999.- HABERMAS, Rebekka, Restitutionsdebatten , koloniale Aphasie und die Frage, was Europa ausmacht, in: Bundeszentrale für politische Bildung, APuZ Aus Politik und Gesellschaft (27.09.2019). URL: https://www.bpb.de/shop/zeitschriften/apuz/297595/restitutionsdebatten-koloniale-aphasie-und-die-frage-was-europa-ausmacht/ – STANZIANI, Alessandro, Les entrelacements du monde. Histoire globale, pensée globale: XVIe-XXIe siècles, Paris: CNRS Editions, 2018.- -
Note
Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Group work Continuous Assessment 30 % available Assessment Component 3 Group presentation Continuous Assessment 20 % NOT available Assessment Component 4 Quiz End-of-Term Assessment 50 % NOT available
Course offer for Histoire, Semestre 6
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-135
- Module(s): V. Histoire luxembourgeoise / Luxemburgische Landesgeschichte
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Am Ende des Seminars sind die Studierenden fähig die Entwicklung der Luxemburger Geschichtsschreibung nachzuvollziehen; die historische Entwicklung des Raumes, der heute Luxemburg und die Großregion umfasst, zu erläutern; die transnationalen politischen und wirtschaftlichen Verflechtungen anhand von konkreten Beispielen aufzuzeigen; historische Quellen (Text, Karte, Bild) zu analysieren und in ihren historischen Kontext zu setzen. -
Description
Ringvorlesung (koordiniert von Sonja Kmec)Die Vorlesungsreihe vermittelt einen Überblick über die Geschichte des heutigen Luxemburgs und fragt gleichzeitig wie sich diese in den jeweiligen historischen Kontext einordnet. Die einzelnen Themen werden jeweils von einem Referenten / einer Referentin vorgestellt und mit den Studierenden diskutiert. Das zweite Semester setzt im 18. Jahrhundert an und behandelt u.a. die sozioökonomischen Strukturen und Entwicklungen, die politischen Zäsuren (Epoche der Französischen Revolution und der napoleonischen Herrschaft, zwei Weltkriege), die Staatsbildung und Nationenwerdung Luxemburgs, Migrationen, den europäischen Integrationsprozess Luxemburgs sowie die Geschichte des Finanzplatzes.BIBLIOGRAFIE KMEC, Sonja / MAJERUS, Benoît / MARGUE, Michel / PÉPORTÉ, Pit (dir.), Lieux de mémoire au Luxembourg/ Erinnerungsorte in Luxemburg (2 vols.) Luxembourg: Saint-Paul, 2007-2012.PAULY, Michel, Geschichte Luxemburgs, München: Reihe Beck Wissen, 2011.PAULY, Michel, Histoire du Luxembourg, Bruxelles: Editions de l’Université de Bruxelles, 2013.PÉPORTÉ, Pit / KMEC, Sonja / MAJERUS, Benoît / MARGUE, Michel, Inventing Luxembourg. Representations of the Past, Space and Language from the Nineteenth to the Twenty-first Century, Leiden/Boston: Brill, 2010.TRAUSCH, Gilbert (dir.) Histoire du Luxembourg. Le destin européen d’un « petit pays », Toulouse: Privat, 2003. Eine detaillierte Bibliografie ist auf folgender Webseite erhältlich: http://wwwde.uni.lu/formations/flshase/bachelor_en_cultures_europeennes_histoire_academique/bibliographie -
Assessment
End-of-Term AssessmentSTUDENTS CAN WITHDRAW FROM EXAMS UNTIL ONE MONTH BEFORE THE OFFICIAL EXAMINATION PERIOD. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Essay End-of-Term Assessment 50 % available Assessment Component 3 Quiz End-of-Term Assessment 50 % NOT available
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Details
- Number of ECTS: 4
- Course code: BCE-136
- Module(s): X. Perspectives historiques
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
L’étudiant(e) ayant accompli le cours avec succès sera capable de retracer les grandes lignes et les œuvres clés de l’évolution de l’écriture de l’histoire d’expliquer la pluralité des modes d’écriture de l’histoire en fonction des contextes historiques sociaux, culturels et politiques et de l’émergence de nouveaux sujets d’analyser certains textes d’œuvres historiques majeures en fonction du courant historiographique qu’ils représentent de présenter quelques grands débats de l’historiographie actuelle de discuter le rapport de l’histoire-récit à la vérité -
Description
Le cours d’historiographie a pour objectif une réflexion sur l’écriture de l’histoire dans sa dimension historique (« l’histoire de l’histoire »). Il vise donc à expliquer les conceptions de l’histoire, les pratiques des historiens et leur méthodologie à travers le temps pour montrer comment l’histoire s’est constituée en discipline scientifique et s’est sans cesse renouvelée.Dans ce but, le cours sera divisé en trois sections :- Un aperçu historique sur l’évolution de l’historiographie, ses grandes étapes, ses œuvres majeures de l’époque grecque au XXe siècle- Des études de cas montrant l’émergence de nouveaux objets d’études et de nouvelles méthodologies au XXe siècle- La présentation des quelques grands débats de l’historiographie actuelle.Les différentes séances seront introduites par des exposés des enseignants qui seront suivis d’une analyse commune de textes à préparer à domicile.BIBLIOGRAPHIE BURROW, John, A History of Histories: Epics, Chronicles, Romances and Inquiries from Herodotus and Thucydides to the Twentieth Century, London: Allen Lane, 2007. DELACROIX, Christian et al., eds., Historiographies. Concepts et débats, 2 vols., Paris: Gallimard, 2010. POIRRIER, Philippe, Introduction à l’historiographie, Paris 2009, Belin (Atouts Histoire)SIMON, Christian, Historiographie, Stuttgart 1996, Ulmer (Uni-Taschenbücher 1901) -
Assessment
Combined AssessmentSTUDENTS CANNOT WITHDRAW FROM THE COURSE OR EXAMS AFTER WEEK 2. Description Component Type Weight Second Session Assessment Component 1 MANDATORY Attendance NON-GRADED Assessment – MANDATORY 0% NOT available Assessment Component 2 Travaux personnels Continuous Assessment 25 % NOT available Assessment Component 3 Examen oral End-of-Term Assessment 75 % available