Programme
This is a two-year study programme specialising in the areas of accounting, taxation and remuneration.
The courses are grouped into teaching modules using a competency-based approach.
Below is a general description of the programme.
Academic contents
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Techniques, droit et normes comptables
Number of ECTS credits for this module: 6 ECTS -
Droit et vie sociale des sociétés
Number of ECTS credits for this module: 5 ECTS -
Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
Number of ECTS credits for this module: 8 ECTS -
Analyse financière
Number of ECTS credits for this module: 7 ECTS -
Communication et professionnalisation
Number of ECTS credits for this module: 4 ECTS
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 3 (2025-2026 Winter)
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Details
- Course title: Techniques comptables
- Number of ECTS: 4
- Course code: COMPTAFISC-51
- Module(s): Techniques, droit et normes comptables
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Objectives
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de :
– maîtriser les opérations courantes et opérations de fin d’exercice ;
– maîtriser les concepts suffisamment pour intégrer des cours de comptabilité approfondie ;
– comprendre l’environnement comptable d’une société ;
– être opérationnel (débutant) dans un environnement professionnel ; -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de :
– maîtriser les opérations courantes et opérations de fin d’exercice ;
– maîtriser les concepts suffisamment pour intégrer des cours de comptabilité approfondie ;
– comprendre l’environnement comptable d’une société ;
– être opérationnel (débutant) dans un environnement professionnel ; -
Description
Introduction historique à la comptabilité
Aperçu sur l’environnement légal
Le Bilan fonctionnel
Le Bilan et le Compte de Profits et Pertes
L’Enregistrement des données comptables (opérations courantes)
L’Enregistrement des données comptables fournisseurs et clients (opérations courantes)
Les Opérations d’investissement
Les Opérations de financement
Les Travaux d’inventaire
Les Provisions -
Assessment
100% examen écrit final -
Note
Distribution du support de cours sur moodle
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Details
- Course title: Droit comptable et information financière I
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-105
- Module(s): Techniques, droit et normes comptables
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Objectives
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de :-Connaître les sources législatives, réglementaires et doctrinales en vigueur au Luxembourg ;
-Etablir des comptes annuels suivant les principes comptables généralement admis au Luxembourg (LUX GAAP) ;
-Revoir des comptes annuels établis en LUX GAAP et conclure quant au caractère conforme ou non desdits comptes. -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de :-Connaître les sources législatives, réglementaires et doctrinales en vigueur au Luxembourg ;
-Etablir des comptes annuels suivant les principes comptables généralement admis au Luxembourg (LUX GAAP) ;
-Revoir des comptes annuels établis en LUX GAAP et conclure quant au caractère conforme ou non desdits comptes. -
Description
Contenu du cours1. Construire les comptes annuels d’une entreprise : de la balance générale au format PCN au bilan et au compte de profits et pertes ;
2. Le droit comptable luxembourgeois applicable aux comptes annuels : principes comptables généralement admis au Luxembourg (LUX GAAP) ;
3. Établissement de comptes annuels suivant LUX GAAP : cas pratique ;
4. Revue de comptes annuels déposés au Registre de commerce et des sociétés (RCS) : exemples illustratifs ;
5. L’hypothèse sous-jacente à l’établissement des comptes annuels : principes de continuité et de discontinuité. -
Assessment
Modalité d’évaluation
Évaluation combinée
Tâches d’évaluation
Type d’évaluation
Système de notation
Pondération de la note finale
Tâche 1
Controle continu
0-20
50%
Règles particulières d’évaluation
Sélectionnez ou appuyez pour saisir le texte.
Tâche 2
Examen écrit à partir du 15/11(end block exam)
0-20
50%
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Note
Matériel et support du cours
Littérature
Aucun ouvrage publié n’est nécessaire pour ce cours.
Autre, veuillez préciser
Des supports de cours seront mis à disposition des étudiants sur la plateforme Moodle.
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Details
- Course title: Droit et vie sociale des sociétes / Companies & Investment Funds, Life Cycle, in Luxembourg
- Number of ECTS: 5
- Course code: COMPTAFISC-115
- Module(s): Droit et vie sociale des sociétés / Companies & Investment Funds, Life Cycle, in Luxembourg
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Details
- Course title: Introduction au droit fiscal luxembourgeois
- Number of ECTS: 0
- Course code: COMPTAFISC-55
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Details
- Course title: Fiscalité indirecte
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-56
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to:
- have a basic understanding of the European VAT system,
- provide basic information on the VAT obligations and VAT regimes available in Luxembourg
- determine the correct VAT treatment of non-complex transactions, both national and cross-border
- assist with basic VAT compliance obligations in Luxembourg such as application for a VAT registration and completion of VAT returns
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Description
The course will cover the basics of Luxembourg VAT Law with focus on:
– explanation of basic notions in the VAT analysis such as taxable person, taxable transaction, place of taxation, exemptions and liability
– description of basic notions relevant for the computation of a VAT liability – tax point, taxable base, deductions, reimbursements, adjustments
– topics relating to the VAT compliance obligations and process
– deep dive in VAT obligations specific to industries typical for Luxembourg economic landscape (fund management, real estate).
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Assessment
100% final written exam (a mix of theoretical questions and practical cases)
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Details
- Course title: Fiscalité directe des sociétés
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-57
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Objectives
Le cours est une introduction de la fiscalité directe à laquelle les sociétés Luxembourgeoises et les sociétés actives au Luxembourg sont confrontés. Dans un premier temps il s’agit de définir des notions fondamentales. Ensuite de définir les différents impôts et leur calcul. Enfin, d’éventuelles actions pour atténuer l’impact des impôts (bonifications, autres mesures/aides) et finalement les exonérations dans un contexte particulier (directives / conventions).
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Course learning outcomes
Les étudiants devraient avoirs en fin de parcours des connaissances basiques des impôts directes et leur impact sur les sociétés Luxembourgeoises et actives au Luxembourg.
Le cours est constitué de façon à introduire d’abord les notions fondamentales. Puis de définir les différents impôts et leur calcul ainsi que de mesurer leur rayon d’action à travers l’administration en charge. Puis de voir comment atténuer (bonifications, autres mesures et aides) ou des contextes particuliers (directives européennes (mère-fille) ou conventions). -
Description
Le support de cours est un document PDF avec en annexe formulaires, articles de presse, autres remis avant le cours via la plateforme.
A- FISCALITE DIRECTE DES SOCIETES LUX
I. NOTIONS FONDAMENTALES
I.1 L’administration : quelques rappels organisationnels
I.2. Transparence ou opacité
I.3. Activités commerciales ou patrimoniales
I.4. Collectivités soumises à l’impôt
I.5. Périmètre de l’imposition
I.6. Comment déterminer le bénéfice commercial ?I.7. L’exercice fiscal
I.8. Les principales règles d’évaluation
II. LES IMPÔTS DIRECTS DES SOCIETES
II.1. Revenu imposable et calcul de l’impôt
II.2. Report de pertes
II.3. Impôt minimum
II.4. Intégration fiscale
II.6. Impôt Commercial Communal II.7. Impôt Sur la Fortune
III. LES BONIFICATIONS
III.1. Bonification d’impôt pour investissements
III.2. Embauchage de chômeurs
III.3. Formation professionnelle continue
III.4. Investissements en capital-risque
IV. EXONERATIONS TOTALES OU PARTIELLES DANS LE CADRE DU DROIT COMMUN
IV.1. Le régime des sociétés mères et filiales – la SOPARFI
IV.2. La Société d’Investissement en Capital A Risque
IV.3. Régime fiscal incitatif en matière de revenus en relation avec la propriété intellectuelle IV.4. Les Organismes de Titrisation : spécificités fiscales
IV.5. ASSEP et SEPCAV, imposables mais pas imposées ?
V. LIQUIDATION, FUSION, SCISSION
V.1. Liquidation
V.2. Fusion
V.3. Scission -
Assessment
100% final written exam
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Details
- Course title: Régime fiscal de l'indépendant
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-58
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
Les étudiants devraient avoirs en fin de parcours des connaissances basiques des impôts auxquels un indépendant est confronté au Luxembourg en tant que résidant et en tant que non résidant actif sur le territoire Luxembourgeois.
Le cours est constitué de façon à introduire d’abord les notions fondamentales. Puis de définir les différents impôts et leur calcul ainsi que de mesurer leur rayon d’action à travers les administrations en charge. Puis de voir comment atténuer (bonifications, autres mesures et aides) ou des contextes particuliers (directives européennes (mère-fille) ou conventions). -
Description
Le cours est une introduction de la fiscalité directe et indirecte à laquelle les indépendants Luxembourgeois et indépendants actifs au Luxembourg sont confrontés. Dans un premier temps il s’agit de définir des notions fondamentales. Ensuite de définir les différents impôts et leur calcul. Enfin, d’éventuelles actions pour atténuer l’impact des impôts (bonifications, autres mesures/aides) et finalement les exonérations dans un contexte particulier (directives / conventions).
Le support de cours est un document PDF avec en annexe formulaires, articles de presse, autres remis avant le cours via la plateforme.
Statut de l’indépendant au Luxembourg
– Définition
– Résident/non-résidentAutorisations & autres formalités
– Autorisations d’établissement (temporaires/permanentes)
– Demande N° de TVA (résident / n-résident)
– CCSS – sécurité sociale
Obligations fiscales & déclaratives
– Déclaration(s) fiscale(s)
Recettes/dépenses
Bilan
– TVA (périodique et annuels)
– Formulaires 151 / 152 / 153 et autres annexes
Frais d’obtention et charges déductibles
– 50 ter
– Abattement(s)
– Bonification(s)
Bonification d’impôt pour investissement
Bonification d’impôt en cas d’embauchage de chômeurs
Aides/Subventions -
Assessment
100% final written exam
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Details
- Course title: Fiscalité du patrimoine
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-59
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
Considérer l’imposition du patrimoine dans un contexte international et être capable de chiffrer la charge fiscale en relation avec la transmission de la propriété.
-Rappel principes du droit fiscal international (problématique de la résidence, correction des doubles imposition)
-Imposition des dividendes, plus-value et revenus immobiliers
-Détention d’un patrimoine immobilier dont problématique IF
-Utilisation des sociétés, organisation patrimoniale dans le cadre de la gestion d’un patrimoine
-Limite de l’optimisation fiscale
-Planification successorale
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Description
Maîtrise de l’imposition en relation avec la détention du patrimoine, maîtrise de l’imposition en relation avec la transmission de la propriété, maîtrise des principes de la fiscalité internationale du patrimoine. -
Assessment
50% final written exam
20 % seminar paper
30% exercises
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Details
- Course title: Modélisation financière avec Excel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-60
- Module(s): Analyse financière
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants seront capables d’établir un diagnostic financier à partir de documents comptables ainsi que de maitriser les principaux calculs financiers avec le logiciel Excel. -
Description
Ce cours est consacré à l’apprentissage de l’analyse financière et des calculs financiers avec Excel.
Partie I – Analyse financière avec Excel (PBK)
3UE : COURS
– Prise en main Excel (présentation du bandeau)
– Gestion des feuilles de calculs
– Travailler sur les cellules (format, nommage ..)
– Créer des formules
– Les fonctions
3UE : 2 UE COURS / 1 UE TD
– Mise en forme conditionnelle
– Les fonctions et les formules conditionnelles
– Exemple : calcul du SIG
– Correction calcul SIG
3UE : 2 UE TD / 1 UE COURS
– Calcul de la CAF
– Mise en place du bilan fonctionnel
– Création d’un tableau
– Tri, filtre et totaux
3UE : 2 UE COURS / 1 UE TD
– Mise en forme
– Impression
– Création d’un graphique
– Tableaux croisés dynamiques
2 UE : TD
– Mise en forme tableau
– Production des graphiques
– Insertion d’un graphique dans un rapport Word
Partie II – Calculs financiers avec Excel (JDG)
3 UE : COURS
– Calcul de la valeur acquise par la formule des intérêts composés
– Calcul de la valeur actuelle par la formule des intérêts composés
– Calcul du taux périodique
– Calcul du taux effectif
– Calcul du nombre de périodes de capitalisation
– Calcul de la valeur acquise par une suite de versements égaux
– Calcul de la valeur actuelle d’une suite de versements égaux
– Calcul de la valeur des versements
3 UE : TD
– Applications -
Assessment
100% final written exam (L’examen portera essentiellement (au moins au prorata du temps passé sur la Partie I du COURS/TD)
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Details
- Course title: Corporate reporting and capital budgeting
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-61
- Module(s): Analyse financière
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Objectives
This Course aims at providing elements of corporate finance and capital budgeting, adopting a global perspective.
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Course learning outcomes
Students who have completed the course and passed the exams will be able to:
Perform financial analysis:- Master the accounting writing principles
- Understand and read corporate reports (balance sheet, income statement, cash flow statement)
- Perform financial analysis (common account reprocessing and ratios)
- Compute cash flows (direct and indirect methods)
- Understand and use the NPV approach to value and rank investment projects
Perform basic business plans, using Excel© (capital budgeting, when the cost of capital is given)
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Description
This course aims at providing elements of corporate finance and capital budgeting, adopting a global perspective. The course consists of two chapters. Part 1 covers the core knowledge around corporate reporting: introduction to IFRS, writing principles, main statements (balance sheet, income statement, cash flow statement), and elements of financial analysis (i.e. account reprocessing and financial ratios). Part 2 provides elements of corporate budgeting, as part of corporate finance: principles of investment valuation, net present value approach, and capital budgeting as an introduction to investment valuation (i.e. business plans: account forecasts and valuation, for a given cost of capital).
Course content
1. Corporate reporting & financial accounting (incl. reminders)
1.1. Reminders (corporate reporting): IAS standards & basic principles
1.2. Analysis of financial statements: Balance sheet
1.3. Analysis of financial statements: Income statement
1.4. . Analysis of financial statements: Cash-flow statement
1.5. Financial analysis: reprocessing & ratios analysis2. Capital budgeting (investing decision)
2.1. The investment decision (general protocol)
2.2. The net present value approach (cost of capital, IRR, free CF…)
2.3. Capital budgeting in practice: a detailed case study (Excel©)3. Appendix: Elements of corporate finance (financing decision)
3.1. Financial instruments on the markets: listed & non-listed firms
3.2. Capital structure, cost of capital, CAPM, MM theorem(s) -
Assessment
Modalité d’évaluation
Évaluation de fin de cours
Tâ
ches d’évaluation
Type d’évaluation
Système de notation
Pondération de la note finale
Tâche 1
Examen écrit
0-20
100%
Règles particulières d’évaluation
No documentation (closed book exam). Use of calculator.
Tâche 2
In-class teamwork
Bonus (+0-2 pts à la note finale Tâche 1)
Included in Tache 1
Règles particulières d’évaluation
Excel, teamwork
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Note
Literature:
References (in addition to the slides):
In English:
Corporate Finance. J. Berk, P. DeMarzo (Peason ed.) (3rd ed.)
Financial Accounting and Reporting a Global Perspective. H. Stolowy, M.J. Lebas, and Yuan Ding (since 2010) (Cengage Learning EMEA, 5th ed.)
Modern Corporate Finance. A.C. Shapiro, S.D. Balbirer (Prentice Hall ed.)
Financial Management. A.J. Keown, J.D. Martin, J.W. Petty, D.F. Scott Jr. (Pearson ed., 10th ed.)
In French:
Finance d’entreprise. J. Berk, P. DeMarzo (Peason ed.) (2nd ed. By G. Capelle-Blancard, N. Couderc)
Finance d’entreprise. P. Vernimmen (Dalloz ed.) (3rd ed. By P. Quiry and F. Ceddaha)
La faillite – Eléments d’analyse économique. R. Blazy (Economica ed.)
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Details
- Course title: Macroeconomics and Business Analysis
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-62
- Module(s): Analyse financière
- Language: EN, FR
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
Students will be able to:
- understand the driving forces of the global economy
- analyze companies from a top-down perspective
- evaluate the consequences of monetary and fiscal policies on industries and firms
- make decisions taking into account the overall economic environment
Personal Development Skills
Students will be able to:
- formulate a research question
- apply concepts and theories to solve real life problems
- perform individual research and analysis drawing links between different subjects
- communicate effectively
- present and discuss research findings
understand news flows and big picture of international finance developments
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Description
Course content
This course examines the multifaceted impact of macroeconomic dynamics—specifically monetary and fiscal policy instruments—on corporate decision-making and strategic management. Through a combination of theoretical frameworks and empirical case studies, participants will explore how macroeconomic shocks, such as interest rate fluctuations, inflationary pressures, and fiscal interventions, shape business environments and organisational responses. The curriculum is designed to foster analytical thinking and practical insight into the mechanisms by which economic policy affects firm-level performance, resource allocation, and long-term strategic planning
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Assessment
AssessmentContinuous evaluation and final exam:
-At least 1 Assessment tasks that will represents 20% of the final grade.
-the remaining 80% of the final grade will be a final written exam.
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Note
Literature
Support slide will be provided prior of the course.
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Details
- Course title: Communication et relations professionnelles
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-65
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Objectives
Aider les étudiants à mieux comprendre les bases de la communication et analyser des situations spécifiques aux métiers de comptables et fiscalistes
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Course learning outcomes
-Comprendre les bases de la communication et analyser des situations spécifiques aux métiers de comptables et fiscalistes
-Pratiquer les attitudes facilitatrices et identifier les freins à la communication
-Rédiger un message électronique professionnel
-Gérer une réunion
-Gérer des appels téléphoniques
-Présenter et rédiger un rapport de synthèse
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Description
1- Les bases de la communication
2- Les attitudes facilitatrices et les freins à la communication
3- Le message électronique
4- La gestion de réunion
5- Les appels téléphoniques
6- Le rapport de synthèse -
Assessment
Assessment Modality
End of course assessment
Assessment Tasks
Type of Assessment
Grading Scheme
Weight for final Grade
Task 1
Written exam
0-20
100%
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Details
- Course title: Introduction to academic thinking and writing
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-31
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Objectives
In class teaching and discussions, self-study (reading of academic papers).
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Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to:
describe the difference between everyday and academic thinking
apply consciously deductive and inductive reasoning
reflect on their own thinking, whether it is everyday, inductive or deductive reasoning
structure and consistently format a simple academic essay -
Description
This course introduces students to the fundamental concepts of academic thinking and writing. Academic thinking skills are distinct from everyday thinking skills in that they place greater emphasis on precision, deliberate evaluation, accurate understanding, and predictions consistent with the provided facts, rather than the effortless or incidental cognition of everyday thinking (Reeve et al. 1987). In particular, students will learn the differences between:
Induction and deduction
Falsifiability and verifiability
Correlation and causation
Case studies and sample-based hypothesis testingFurther, this course prepares students for writing their first scientific essay by addressing questions of structure and format (how to properly use a text-processing software without and in combination with a reference manager software). They will learn about available resources such as a-z.lu and SSRN. Finally, students will obtain guidance and hands-on experience (including immediate feedback) on how to present research results.
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Assessment
Assessment
Assessment Modality
Choose an item.
Assessment Tasks
Type of Assessment
Grading Scheme
Weight for final Grade
Task 1
Take-home exam
0-20
100%
Specific Assessment Rules
Students can request to hold a presentation; then the grading changes to 75% take-home exam and 25% presentation.
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Note
Reeve/Palincsar/Brown (1987): Everyday and academic thinking: Implications for learning and problem solving. Journal of Curriculum Studies 19(2), 123-133.
Velte (2020): Guidelines for term papers, bachelor and master theses. Available at
https://www.leuphana.de/fileadmin/user_upload/Forschungseinrichtungen/imaf/professuren/accounting-auditing/files/Guidelines_Stand_06.02.2020.pdf (accessed 15 April 2020).Theisen (2013): Wissenschaftliches Arbeiten: Erfolgreich bei Bachelor- und Masterarbeit (Vahlen, 16. Auflage).
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Details
- Course title: Business English B2
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-278
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Objectives
This Business English course is designed for BA Accountancy students to develop key communication skills for today’s
global, digital-first business world. It will prepare students to interact effectively in professional English across
presentations, emails, meetings, and collaborative settings with targeted support for the language of accounting, tax,
and financial discourse. -
Course learning outcomes
Upon completion of the course, successful students will be able to;
– Plan and deliver structured, persuasive business presentations using clear and appropriate English.
– Understand and apply accounting, tax, and finance terminology in both written and spoken business communication.
– Compose professional emails and short business texts using appropriate tone, structure, and register.
– Participate in business meetings using clear, goal-oriented communication and collaborative language.
– Communicate effectively and adaptively in virtual teams, managing common technical or intercultural challenges
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Description
This Business English course is designed for BA Accountancy students to develop key communication skills for today’s
global, digital-first business world. It will prepare students to interact effectively in professional English across
presentations, emails, meetings, and collaborative settings with targeted support for the language of accounting, tax,
and financial discourse. -
Assessment
Task 1: Individual Presentation (Recorded)
Description: Students will record and submit an 8–10 minute presentation on a business, tax, or
reflective workplace topic. Delivered individually and assessed for clarity, structure, delivery, and
relevance.
Weight: 40%
Task 2: Written Exam
A 45 minute writing task completed live during class time. Students will screen-share while writing
to ensure authenticity. Prompts may include an email, memo, or action plan.
Weight: 35%
Task 3: Business Meeting Roleplay
Students will be assigned to randomised groups and take part in a live business meeting simulation.
Students will be assessed on their use of appropriate language for professional communication,
collaborative interaction, and goal-oriented discussion in meetings.
Weighting: 25% -
Note
Semester structure
Mandatory mobility semester abroad
In case of a mobility exemption, students will attend courses from the Bachelor in Business Administration program.
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Information financière, droit et révision comptable
Number of ECTS credits for this module: 10 ECTS -
International tax law
Number of ECTS credits for this module: 2 ECTS -
Rémunération
Number of ECTS credits for this module: 4 ECTS -
Techniques de gestion et stratégie
Number of ECTS credits for this module: 6 ECTS -
Digitalisation
Number of ECTS credits for this module: 5 ECTS -
Module ouverture
Choose one course
Number of ECTS credits for this module: 3 ECTS
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 5 (2025-2026 Winter)
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Details
- Course title: Techniques de révision comptable et Introduction à l'audit
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-104
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Objectives
L’objectif du cours est de permettre aux étudiants d’acquérir une compréhension globale de la comptabilité, en mettant l’accent sur les opérations de clôture de fin d’exercice.
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Course learning outcomes
Les résultats d’apprentissage se concentrent principalement sur les techniques comptables dans les domaines suivants :
- Comptabilité générale : opérations quotidiennes
- Comptabilité générale : opérations de fin d’exercice.
Le résultat escompté est une « compréhension globale de tous les processus comptables », l’accent étant mis sur une approche axée sur la résolution de problèmes complexes en matière de comptabilité.
Le cours alterne entre théorie et exemples pratiques continus, exercices et devoirs à la maison. La curiosité intellectuelle est encouragée afin de sensibiliser les étudiants à la réalisation d’objectifs. -
Description
1 Introduction aux bases de la comptabilité
2 Comptabilité courante
– Ecritures d’achat (avec et sans TVA).
– Ecritures de vente (avec et sans TVA).
– Opérations générales
– Remises commerciales et financières
3 Ecritures de fin d’exercice
– Investissements, durée de vie et cession d’immobilisations (incorporelles, corporelles, financières). Tableau d’amortissements, moins-value vs amortissement.
– Évaluation des stocks
– Créances commerciales
– Participations
– Comptes de régularisation
– Emprunts -
Assessment
100% written exam -
Note
Matériel de cours distribué pendant le cours.
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Details
- Course title: IFRS-LUX GAAP
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-52
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language:
- Mandatory: Yes
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Course learning outcomes
The purpose of the lecture series is to provide student with a description of International Financial Reporting Standards (“IFRS”) framework and a summary of the key differences and similarities between IFRS Luxembourg GAAP (“Lux GAAP”).
Students should be able to:
oapply the requirements of the standards to prepare IFRS/ LUX GAAP compliant financial statements
In addition, students should be able to:
odetermine the appropriate accounting policies and identification of necessary disclosures.
2. Personal Development Skills
Professional behavior
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Description
International Financial Reporting Standards (“IFRS”) and Luxembourg GAAP (“Lux GAAP”) framework review
Course content:
– Introduction to IFRS & LUX GAAP (origin, structure of IFRS foundation, adoption);
– Current use of both framework in Luxembourg;
– Conceptual framework for financial reporting;
– Financial statements under IFRS;
o Presentation of financial statements (IAS 1)
o Statement of cash flows (IAS 7)
o Accounting policies, changes in accounting estimates and errors (IAS 8)
o Events after the reporting period (IAS 10)
o Operating segments (IFRS 8)
o Related party disclosures (IAS 24)
o Interim financial reporting (IAS 34)
o First-time Adoption of IFRS (IFRS 1)
– Non-current Assets;
o Property, plant & equipment (IAS 16)
o Borrowing costs (IAS 23)
o Investment property (IAS 40)
o Non-current Assets Held for Sale and discontinued operations (IFRS 5)
– Assets, impairments and grants;
o Inventories (IAS 2)
o Intangible assets (IAS 38)
o Impairment of assets (IAS 36)
o Accounting for Government Grants and Disclosure of Government Assistance (IAS 20)
– Accounting for leases;
o Leases (IFRS 16)
– Financial Instruments;
o Financial assets and liabilities (IAS 32)
o Financial instrument disclosures (IFRS 7)
o Financial Instruments (IFRS 9)
o Fair Value Measurement (IFRS 13)
o Insurance Contracts (IFRS 17)
– Liabilities;
o Provisions, contingent liabilities and contingent assets (IAS 37)
o Employee benefits (IAS 19)
o Share-based payment (IFRS 2)
o Income taxes (IAS 12)
– Revenue
o Revenue from Contracts with Customers (IFRS 15)
– Foreign Currency Issues;
o The effects of changes in foreign exchange rates (IAS 21)
– Business Combinations, Consolidations, Associates & Joint Arrangements;
o Business combinations (IFRS 3)
o Consolidated financial statements (IFRS 10)
o Separate financial statements (IAS 27)
o Investments in associates and joint ventures (IAS 28)
o Joint arrangements (IFRS 11)
o Disclosure of interests in other entities (IFRS 12)
– Other Standards & specialised assets;
o Earnings per Share (IAS 33)
o Agriculture (IAS 41)
o Exploration for and Evaluation of Mineral Resource (IFRS 6)
o Regulatory Deferral Accounts (IFRS 14)
o Accounting and Reporting by Retirement Benefit Plans (IAS 26)
o Financial Reporting in Hyperinflationary Economies (IAS 29)
– Principal differences and similarities between IFRS Standards and LUX GAAP -
Assessment
100% final written QCM -
Note
Bibliography:
IFRS Lux GAAP guide
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Details
- Course title: Droit comptable et information financière II
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-106
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
L’ambition de ce cours consiste à aider les étudiants à franchir un palier, en les amenant à évoluer d’un profil de « technicien » à un profil d’« expert » en comptabilité et droit comptable, la distinction ne résidant pas dans le volume de connaissances mais dans la capacité de recul, d’analyse et de compréhension des objectifs sous-jacents à la comptabilité.
-
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants auront acquis une compréhension globale des objectifs, de l’utilité, des contraintes et des limites du droit comptable et de l’information financière.
Les étudiants seront notamment capables de :
-identifier les sources de droit comptable et de doctrine,
-analyser une opération et de déterminer un traitement comptable adapté,
-formuler un avis comptable et des recommandations.
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Description
Contenu du cours
- Patrimonialité et substance (art. 29 (3) LRCS) : la notion d’actif et son impact sur la représentation comptableL’exemple des contrats de location
- Capitaux propres et dettes : analyse juridique vs substance (art. 29 (3) LRCS)L’exemple des actions préférentielles rachetables
- Principe d’évaluation des actifs non financiers : le modèle du coût (art. 52 et 55 LRCS) vs. le modèle de la juste valeur (art. 64bis et suivants LRCS)L’exemple des immeubles de placement
- Principe d’évaluation des actifs financiers : le modèle du coût (art. 52 et 55 LRCS) vs. le modèle de la mise en équivalence(art. 58 LRCS)L’exemple des participations
- Principe de prudence (art. 51 LRCS) et notion de provision (art. 64 LRCS) : un principe à géométrie variableL’exemple des provisions pour litiges
- Principe de réalisation des produits et bénéfices (art. 51 (1) c) aa) LRCS) : une application du principe de prudence
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Assessment
Modalité d’évaluation
Évaluation de fin de cours
Tâches d’évaluation
Type d’évaluation
Système de notation
Pondération de la note finale
Tâche 1
Examen écrit
0-20
100% -
Note
Aucun ouvrage publié n’est nécessaire pour ce cours.
Des supports de cours seront mis à disposition des étudiants sur la plateforme Moodle.
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Details
- Course title: Révision Comptable
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-68
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Le cours présente les éléments théoriques permettant la mise en place de la révision des comptes d’une société.
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Course learning outcomes
Présenter les aspects théoriques permettant de :
Planifier un audit dans un contexte réel
Réaliser une analyse de risques en en implémentant les différentes phases
Préparer et justifier une opinion
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Description
Le cours présente les éléments théoriques permettant la mise en place de la révision des comptes d’une société.
Contenu:
Présentation des éléments théoriques relatifs à :
– Objectif du contrôle des comptes annuels
– Acceptation d’une mission
– Démarche générale du contrôleur externe
– Analyse des risques
– Matérialité
– Fraude
– Objectifs des contrôles
– Moyens de contrôle
– Contrôle des entreprises en difficulté -
Assessment
100% examen écrit
-
Details
- Course title: Révision comptable II
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-79
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Details
- Course title: International tax law
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-69
- Module(s): International tax law
- Language:
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The purpose of the course is to provide the students with the relevant tools to be able to identify and take appropriate steps when confronted with international tax issues in the course of their professional activities.
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Course learning outcomes
The purpose of the course is to provide the students with the relevant tools to be able to identify and take appropriate steps when confronted with international tax issues in the course of their professional activities. -
Description
The course will cover the main international business tax fundamentals, from international treaties to EU law, to Luxembourg domestic law. The classes will be divided between a theory introduction to the subject and practical application examples.
Course content:
What is the International Tax subject.
Hierarchy of norms
How to address cross-border double taxation issues
New challenges imposed by OECD BEPS on the international tax landscape
How to use an OECD model double tax treaty
Understand the concepts and mechanisms of the EU Directives in the field of International Taxation
a. Parent Subsidiary Directive
b. Interest and Royalties Directive
c. Merger Directive
d. Anti-Tax Avoidance Directives
e. DAC6
f. BEPS Pilar 2
g. EU Shell Directive
h. DEBRA
An overview of the tax and planning aspects of Luxembourg Investment Funds
An overview of transfer pricing rules and their role on international tax. -
Assessment
100% final written exam two weeks after the course end (end-block exam) -
Note
Slides and references made during classes to any other material. The teacher will provide the students with all the relevant course materials for self-studying and the exam.
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Details
- Course title: Droit de la sécurité sociale
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-70
- Module(s): Rémunération
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
L’objectif de la formation est de familiariser l’étudiant avec les bases de la sécurité sociale luxembourgeoise et en partie, à la suite du phénomène transfrontalier important, également à une introduction des bases importantes valables au Luxembourg concernant le droit européen.
-
Description
Introduction au droit de la sécurité sociale luxembourgeois. Les sujets traités sont les suivants :
1. Introduction (historique et protection sociale)
2. L’assurance maladie-maternité
3. L’assurance accident
4. L’assurance pension
5. Les bases du chômage
6. Calcul et facturation des cotisations socialesContenu
Le cours est subdivisé en 6 chapitres:
1. Introduction (historique et protection sociale)
2. L’assurance maladie-maternité
3. L’assurance accident
4. L’assurance pension
5. Les bases du chômage -
Assessment
100% examen écrit / written exam -
Note
Le support sera remis aux étudiants via Moodle.
Toutes les informations de la part de l’enseignant vacataire seront transmises via des annonces Moodle.
-
Details
- Course title: La rémunération
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-71
- Module(s): Rémunération
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Droit du travail, rappels sur le droit de la sécurité sociale en rapport avec la remuneration, droit fiscal sur la remuneration, techniques de calcul de rémunérations et declarations périodiques obligatoiresL’objectif du cours est de transmettre les connaissances à l’étudiant, de manière théorique et pratique, en vue de lui permettre de gérer et calculer des rémunérations dans le monde du travail au Luxembourg.
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Course learning outcomes
La matière enseignée permettra à l’étudiant d’avoir de bonnes connaissances pour, une fois à la recherche d’un emploi, pouvoir postuler dans un service payroll dans une fiduciaire ou toute autre société au Luxembourg. Il aura une approche très pragmatique des sujets suivants (liés à la paie) :
-Droit du travail
-Droit de la sécurité sociale
-Droit fiscal
-Techniques de calculs des rémunérations
-Déclarations obligatoires
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Description
La formation est subdivisée en 6 chapitres :
– Le contrat de travail et ses spécificités
– Les congés payés
– L’impact législatif sur les salariés (heures supplémentaires et heures à supplément)
– La réglementation en matière de gestion du calcul de la rémunération
– L’établissement d’un décompte de rémunération
– Les déclarations périodiques obligatoires -
Assessment
100% examen écrit -
Note
Le support sera remis aux étudiants via Moodle.
Les cours pratiques sont compris dans les cours théoriques. En fonction de l’avancement du cours des exercices pratiques seront intégrés et réalisés ensemble pendant le cours.
Les exercices pratiques pour réaliser par l’étudiant dans le cadre de son apprentissage en travail indépendant sont remis via Moodle vers la moitié de la formation. Les corrigés seront remis aux étudiants avant la fin du cours.
Les étudiants sont amenés à consulter régulièrement leur Moodle. Toutes les informations de la part de l’enseignant vacataire seront transmises via des annonces Moodle.
-
Details
- Course title: Approche pratique des techniques de gestion sous Excel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-72
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Objectives
Maîtriser des techniques de gestion à l’aide d’un tableau (Excel) : calcul et analyse des coûts et des budgets prévisionnels.
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Course learning outcomes
- Définir les charges prises en compte par la comptabilité analytique, leur critère de classement et le traitement spécifique qu’il induit.
- Mettre en œuvre les différents modèles de calcul des coûts et les analyseurs.
- Élaborer différents budgets en tenant compte du découpage fonctionnel de l’organisation : le budget d’investissement, la prévision des ventes et le budget commercial, le budget d’approvisionnement et la gestion des stocks, le budget de production, le budget général de trésorerie.
- Maîtriser les fonctions de base et avancées d’un tableau (Excel).
- Utiliser les outils de statistiques nécessaires pour certaines prévisions.
-
Description
Maîtriser des techniques de gestion à l’aide d’un tableur (Excel) : calcul et analyse des coûts et des budgets prévisionnels.
Structure du cours :
ANALYSE DES COÛTS POUR UN MARCHE GLOBAL
– Le contrôle de gestion
– Le concept de coût
– La méthode des coûts complets
ANALYSE DES COÛTS POUR UN MARCHÉ SEGMENTÉ
– Le seuil de rentabilité
– Les coûts partiels
– L’imputation rationnelle des charges fixes
– Le coût marginal
ANALYSE, MESURE ET SUIVI DES DIFFÉRENTS “SOUS SYSTÈMES ENTREPRISE”
Les budgets
-
Assessment
Modalité d’évaluation
Évaluation combinée
Tâches d’évaluation
Type d’évaluation
Système de notation
Pondération de la note finale
Tâche 1
Examen écrit
0-20
12.5 %
Règles particulières d’évaluation
QCM et/ou VRAI/FAUX (durée : 10 minutes)
(Analyse des coûts pour un marché global : Le contrôle de gestion / Le concept de coût/ La méthode des coûts complets)
Tâche 2
Examen écrit
0-20
12.5 %
Règles particulières d’évaluation
Exercice d’application (durée : 20 minutes)
(Analyse des coûts pour un marché global : La méthode des coûts complets)
Tâche 3
Examen écrit
0-20
12.5 %
Règles particulières d’évaluation
Exercice d’application (durée : 20 minutes)
(Analyse des coûts pour un marché segmenté : Le seuil de rentabilité)
Tâche 4
Examen écrit
0-20
12.5 %
Règles particulières d’évaluation
Question de cours (durée : 15 minutes)
(Analyse des coûts pour un marché segmenté : Les coûts partiels / L’imputation rationnelle des charges fixes / Le coût marginal)
Tâche 5
Examen écrit
0-20
50 %
Règles particulières d’évaluation
Examen de fin de bloc sur poste informatique (deux semaines après la fin du cours) (durée : 1 heure)
Cas d’entreprise
Rattrapage :
Examen écrit : 100 % épreuve finale sur poste informatique (2 h 15)
-
Details
- Course title: Tableau de bord et pilotage organisationnel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-73
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Appréhender, identifier et mettre en œuvre les indicateurs de gestion nécessaires au suivi du pilotage de l’entité afin de garantir l’efficacité de la stratégie organisationnelle définie
-
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants auront acquis les compétences nécessaires :
- Pour identifier les besoins d’accompagnement du dirigeant dans le cadre du pilotage de son activité
- Pour définir les indicateurs et tenir compte des spécificités liées à chaque activité
- Pour mettre en œuvre et faire évoluer les outils
-
Description
Le cours contiendra une presentation des différentes théories liées àl’organisation de l’entreprise, sa capacité d’adaptation à son environnement, ainsi que la manière de définir un prévisionnel d’activité.
Dans un second temps, il sera abordé le panel d’outil dont disposent les entreprises afin de mettre en place des tableaux de bord.
-
Assessment
100% examen écrit / final written exam
-
Details
- Course title: Entreprendre et innover
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-74
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Ce cours présente les éléments sous-jacents à l’entrepreneuriat et l’innovation.
Partant de l’entrepreneur(e) en tant que personne, les étudiant(e)s seront amené(e)s à réfléchir à ce qu’est un ou une entrepreneure et à penser la valeur ajoutée produite par l’entrepreneur(e). Nous montrerons qu’il existe une variété de profils d’entrepreneurs mais aussi une grande variété d’innovations et de manières d’innover.
S’ensuivra une réflexion plus stratégique au sujet de l’orientation générale de d’entreprise en pensant notamment l’environnement dans lequel l’entreprise évolue et doit se positionner.
Enfin, les étudiants et étudiantes pourront parfaire leurs connaissances au travers de l’utilisation du business model canvas. En effet, ils et elles pourront à la fois réfléchir à la proposition de valeur d’une entreprise (ce qu’elle vend et à qui ?) mais aussi aux enjeux en termes d’architecture de valeur (comment elle produit cette valeur?) et de rentabilité (combien cela lui rapporte ?).En parallèle du cours, les étudiants et étudiantes participeront à un jeu d’entreprise (CESIM) qui leur permettra de se mettre en situation de gestion lors de prises de décisions stratégiques sur des domaines variés tels que le marketing, la production, le contrôle de gestion et la finance d’entreprise.
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Course learning outcomes
Compétences en innovation: les étudiants apprendront à reconnaître et analyser les différentes innovations existantes sur un marché.
Compétences en stratégie : les étudiants possèderont les bases de l’analyse stratégique d’entreprise.
Élaboration d’un business model: les étudiants seront en mesure d’évaluer les principaux éléments d’un business model et de les relier à un plan financier et marketing
-
Description
Le cours se décompose en trois grandes parties complémentaires qui permettent d’articuler trois domaines interconnectés : l’entrepreneuriat, la stratégie d’entreprise et l’innovation.
1. Entrepreneuriat et innovation1.1 L’entrepreneuriat : définitions et enjeux1.2 Les profils entrepreneuriaux1.3 Les types d’innovations 2. La boîte à outil de l’entrepreneur2.1 Les Analyses externe et interne2.2 La stratégie Océan Bleu2.3 Développer sa culture entrepreneuriale 3 Business model CANVAS3.1 La proposition de valeur3.2 L’architecture de valeur3.3 Les coûts et les revenus
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Assessment
Modalité d’évaluation
Évaluation combinée
Tâches d’évaluation
Type d’évaluation
Système de notation
Pondération de la note finale
Tâche 1
Examen écrit
0-20
50%
Règles particulières d’évaluation
Examen final de 2h composé de questions de cours et d’une étude de cas.
Tâche 2
Présentation
0-20
25%
Règles particulières d’évaluation
Présentation des décisions prises pendant le jeu d’entreprise
Tâche 3
Participation et rapport sur le jeu d’entreprise
0-20
25% -
Note
Osterwalder and Pigneur (2011) Business model: nouvelle génération.
Pearsons.
Lehmann-Ortega et al. (2024) Strategor, Dunod. 9ème édition.
-
Details
- Course title: Digital transformation in accounting and tax
- Number of ECTS: 5
- Course code: COMPTAFISC-76
- Module(s): Digitalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
-
Course learning outcomes
- Understand the technologies and their impacts on the job of accountants and tax experts
- Acquire knowledge of regulations applicable and the rationale behind them
- Understand reason behind a technology choice
- Coordinate an implementation project (from the analysis, to the presentation to senior management)
-
Description
Course content:
Module 1: Introduction to Digitalisationin Accounting and Tax (8h) Theory (6h) + Workshop (2h)
What is Digitalisation? (3h)
- Digitalisation history and trends
- Fintech, Regtech, Govtech explained
- Impact on businesses: small, medium, and large companies
- Digital public services: tax portals, e-governance
Evolution of the Accountant’s Role (3h)
- Shift from technical work to advisory and strategy
- New skills: analytics, systems thinking, client-facing consulting
Workshop: Role-play (2h)
- Students simulate advising a company on digitalisation choices
Module 2: Understanding New Technologies (10h) Theory (7h) + Workshop (3h)
Overview of Key Technologies (7h)- Blockchain explained simply: real accounting and tax examples
- Cloud computing: why accounting and tax rely on it
- Artificial Intelligence and RPA: reducing repetitive work
- Data Analytics: how accountants use data to create value
- Digital Assets: what are tokens and how are they used?
- Cybersecurity basics for financial data
- Comparative exercise: evaluate different technologies for a fictional accounting firm
- MiCA (Markets in Crypto-Assets): scope, compliance requirements
- GDPR: data protection principles for financial information
- Cloud Computing Regulations: security standards, data residency
- Outsourcing Rules: third-party risk management, contractual requirements
- Record-keeping requirements in digital environments
- Digital audit trails and evidence
- Reporting obligations under various frameworks
- GDPR compliance for cloud-based accounting
- Regulatory considerations for crypto transactions
- Compliant outsourcing of accounting functions
- Accounting for digital assets (Luxembourg GAAP, IFRS)
- Tax implications: VAT, CIT, specific digital rules
- Tokenized securities and other digital assets
- Key steps to choosing accounting/tax software
- Project stages for implementation (planning, testing, training, rollout)
- Change management basics: how to drive adoption
- Data visualization principles
- Data quality management
- Understanding the numbers via a dashboard
- Workshop 1 (4h): Digital Accounting Solutions (Sage BOB, Odoo, SAP, Gesall)
- Workshop 2 (4h): Digital Taxation Solutions (FiTAX, easytax)
-
Assessment
Assessment Modality
Combined assessment
Assessment Tasks
Type of Assessment
Grading Scheme
Weight for final Grade
Task 1
Presentation
0-20
40%
Specific Assessment Rules
Practical exam on concepts seen during the class
Task 2
Written exam
0-20
60% -
Note
- The Fourth Industrial Revolution; Klaus Schwab; ISBN 978-0241300756
-
Details
- Course title: Data Analysis
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-78
- Module(s): Module ouverture (1 cours au choix)
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
Students will gain transferable analytical skills that can be applied to different work-scenarios. In particular, students will learn about:
Sourcing data;
Preparing data for analysis;
Performing data quality checks;
Manipulating data;
Analysing data with descriptive statistics;
Analysing relationships in data;
Performing statistical tests;
Drawing conclusions based on the data analysis;
Reporting data analysis results.
-
Description
Data Analysis is an interactive course packed with timely industry case studies and insights from a diversified group of practitioners who work with data on a daily basis. The course aims to equip students with basic analytical skills that would allow them to progress in their future careers. Furthermore, the course offers practitioners’ perspectives on job roles requiring data analysis that give students insights and advice into their first steps on the career ladder. The course cuts through the academic theories and scholarly areas that would not have an immediate benefit to students to focus on practical applications of the data analysis skills.
The course uses Excel to walk students through real applications of data analysis and improve both their analytical and technical skills.
-
Assessment
100% Seminar paper: Comments: Industry case studies where you need to apply the data analytics knowledge and skills gained during the lectures to provide a written answer (similar to the interview case studies for quantitative analysts at ING; RBS; EIB; ECB; Lloyds Bank)
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Details
- Course title: Comptabilité des banques
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-BANQUE-36
- Module(s): Module ouverture (1 cours au choix)
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de :
Comprendre le fonctionnement de la banque luxembourgeoise
Comprendre les articulations comptables et business entre l’actif et le passif
Comprendre les enjeux des différentes méthodes de comptabilisation et les impacts sur la lecture des bilans bancaires
-
Description
Initiation aux mécanismes comptables bancaires
· Les opérations de paiement
· Les opérations de dépôt de la clientèle
· Emprunt et placement interbancaires
· Les opérations de crédit
· Les valeurs mobilières
· Introduction à la comptabilisation des produits dérivés
· Les frais de fonctionnement et les dépenses d’investissement
Initiation à la comptabilité bancaire internationale
· IAS 39
· Notions de Faire value – A.F.S. – COUT amorti – O.C.I. sur les portefeuilles propres des banques
-
Assessment
Un examen écrit (100 %) -
Note
LITTERATURE
Pratique de la comptabilité bancaire aux normes IFRS
Antoine SARDI Collection AFGES Eds
Introduction à la comptabilité bancaire Michèle FORMAGNE collection RB Edition
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Stage / Internship / Praxissemester
Number of ECTS credits for this module: 30 ECTS
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 6 (2024-2025 Summer)
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Details
- Course title: BCF-Internship
- Number of ECTS: 30
- Course code: COMPTAFISC-18
- Module(s): Stage / Internship / Praxissemester
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Course learning outcomes
- Gain practical experience.
- Enhance professional and supplementary skills (technical skills, self-management, teamwork, communication skills, initiative).
- Demonstrate the ability to write a report in English (proficiency in Business English).
- Demonstrate the ability to approach writing as a recursive process that requires substantial revision of drafts for content, organization, and clarity, as well as editing and proofreading.
- Demonstrate the ability to integrate ideas with those of other using summary, paraphrase, quotation, analysis, and synthesis of relevant sources.
- Enhance the ability to find, evaluate, and use material located through the library’s online catalog, through subscription databases, and through internet search.
- Enhance oral presentation skills in English by preparing and delivering an oral presentation in a manner that effectively delivers the message and meets the needs of the target audience.
The professional tutor and the trainee (student) agree upon individual learning outcomes (professional and supplementary learning outcomes). -
Description
The internship is intended to provide a learning opportunity for students to:- apply their knowledge and skills acquired in the classroom to a professional context;
- understand what skills are transferable to new contexts;
- identify and understand the practices and protocols of the particular company and industry in which they are working;
- successfully reflect on the quality of the contribution they have made to the organization;
-
Assessment
40 %: Internship performance, assessed by the professional tutor.
40 %: Internship report, assessed by the academic tutor.
20 %: Presentation to be held by the student (oral defense of the internship), assessed by the 1st academic tutor (50 %) and and the 2nd academic tutor (50 %).
-
Note