Programme
This is a two-year study programme specialising in the areas of accounting, taxation and remuneration.
The courses are grouped into teaching modules using a competency-based approach.
Below is a general description of the programme.
Academic contents
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Techniques et normes comptables
Number of ECTS credits for this module: 6 ECTS -
Droit et vie sociale des sociétés
Number of ECTS credits for this module: 5 ECTS -
Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
Number of ECTS credits for this module: 8 ECTS -
Analyse financière
Number of ECTS credits for this module: 7 ECTS -
Communication et professionnalisation
Number of ECTS credits for this module: 4 ECTS
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 3 (2024-2025 Winter)
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Details
- Course title: Séance sur la mobilité II
- Number of ECTS: 0
- Course code: COMPTAFISC-112
- Module(s): Réunions admnistratives
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon
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Details
- Course title: Droit comptable et information financière I
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-105
- Module(s): Techniques, droit et normes comptables
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
L’objectif du cours “Droit comptable et information financière” consiste d’abord à éviter une redondance avec les nombreux cours de comptabilité précédemment suivis par les étudiants. L’approche proposée a pour objet de contribuer à l’ouverture d’esprit des étudiants en les amenant à s’interroger sur les concepts et principes de la comptabilité et à développer un esprit critique à leur égard. L’idée consiste aussi à mêler la théorie à la pratique, avec le recours à des exemples concrets (cas pratiques, formulation d’avis comptables, examen de conformité de comptes annuels déposés au RCS, etc.).
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants auront acquis une compréhension globale des objectifs, de l’utilité, des contraintes et des limites du droit comptable et de l’information financière.Les étudiants seront capables de :-identifier les sources de droit comptable et de doctrine-déterminer les obligations applicables à une entreprise suivant sa catégorie-établir des comptes annuels conforme au DCL / LUX GAAP-vérifier la conformité de comptes annuels déposés au regard du DCL -
Description
L’ambition de ce cours consiste à aider les étudiants à franchir un palier, en les amenant à évoluer d’un profil de « technicien » à un profil d’« expert » en comptabilité et droit comptable, la distinction ne résidant pas dans le volume de connaissances mais dans la capacité de recul, d’analyse et de compréhension des objectifs sous-jacents à la comptabilité.1. La comptabilité financière : objectifs et limites1.1. Les parties intéressées à l’information comptable1.2. L’objectif de protection des tiers-utilisateurs par l’information1.3. Les contraintes des entreprises préparatrices1.4. Un compromis entre les besoins des utilisateurs et les contraintes des préparateurs2. Le droit comptable luxembourgeois (DCL) : un modèle hybride2.1. Un droit comptable issu de la transposition des directives2.2. La Centrale des bilans et la collecte de données financières2.3. La structure du DCL : la loi, les règlements et la doctrine2.4. La lente évolution du DCL : l’équilibre entre flexibilité et sécurité3. La proportionnalité des obligations comptables : les régimes catégoriels3.1. Petite, moyenne et grande entreprises : les critères de taille et leur application3.2. Les trois régimes comptables catégoriels et leur justification3.3. La distinction entre les comptes annuels publiés et les données financières accessibles aux administrations4. Les comptes annuels en DCL / LUX GAAP : exemple illustratif4.1. Catégorisation de l’entreprise4.2. Détermination des obligations comptables4.3. L’établissement de comptes annuels à partir d’une balance générale conforme au PCN4.3.1. Le bilan (abrégé, non abrégé)4.3.2. Le compte de profits et pertes (abrégé, non abrégée)4.3.3. L’annexe (semi-abrégée, abrégée, non abrégée)4.4. Les rapports afférents aux comptes annuels4.5. Le dépôt et la publicité des comptes annuels5. La comptabilité en continuité d’exploitation et les bases comptables alternatives5.1. La comptabilité en continuité d’exploitation5.1.1. Le principe de continuité d’exploitation et son évaluation5.1.2. Les principes et méthodes comptables découlant de l’hypothèse de continuité d’exploitation5.2. Les bases comptables alternatives5.2.1. La remise en cause du principe de continuité et ses causes5.2.2. La comptabilité en base liquidative5.2.3. Les bases comptables hybrides6. Cas pratiques – Revue de conformité au DCL de comptes annuels déposés6.1. Examen de comptes annuels déposés au RCS par :6.1.1. Petite entreprise6.1.2. Moyenne entreprise6.1.3. Grande entreprise6.2. Analyse de la conformité eu égard aux obligations comptables6.3. Formulation de conclusions et de recommandationsL’ambition de ce cours consiste à aider les étudiants à franchir un palier, en les amenant à évoluer d’un profil de « technicien » à un profil d’« expert » en comptabilité et droit comptable, la distinction ne résidant pas dans le volume de connaissances mais dans la capacité de recul, d’analyse et de compréhension des objectifs sous-jacents à la comptabilité.1. La comptabilité financière : objectifs et limites1.1. Les parties intéressées à l’information comptable1.2. L’objectif de protection des tiers-utilisateurs par l’information1.3. Les contraintes des entreprises préparatrices1.4. Un compromis entre les besoins des utilisateurs et les contraintes des préparateurs2. Le droit comptable luxembourgeois (DCL) : un modèle hybride2.1. Un droit comptable issu de la transposition des directives2.2. La Centrale des bilans et la collecte de données financières2.3. La structure du DCL : la loi, les règlements et la doctrine2.4. La lente évolution du DCL : l’équilibre entre flexibilité et sécurité3. La proportionnalité des obligations comptables : les régimes catégoriels3.1. Petite, moyenne et grande entreprises : les critères de taille et leur application3.2. Les trois régimes comptables catégoriels et leur justification3.3. La distinction entre les comptes annuels publiés et les données financières accessibles aux administrations4. Les comptes annuels en DCL / LUX GAAP : exemple illustratif4.1. Catégorisation de l’entreprise4.2. Détermination des obligations comptables4.3. L’établissement de comptes annuels à partir d’une balance générale conforme au PCN4.3.1. Le bilan (abrégé, non abrégé)4.3.2. Le compte de profits et pertes (abrégé, non abrégée)4.3.3. L’annexe (semi-abrégée, abrégée, non abrégée)4.4. Les rapports afférents aux comptes annuels4.5. Le dépôt et la publicité des comptes annuels5. La comptabilité en continuité d’exploitation et les bases comptables alternatives5.1. La comptabilité en continuité d’exploitation5.1.1. Le principe de continuité d’exploitation et son évaluation5.1.2. Les principes et méthodes comptables découlant de l’hypothèse de continuité d’exploitation5.2. Les bases comptables alternatives5.2.1. La remise en cause du principe de continuité et ses causes5.2.2. La comptabilité en base liquidative5.2.3. Les bases comptables hybrides6. Cas pratiques – Revue de conformité au DCL de comptes annuels déposés6.1. Examen de comptes annuels déposés au RCS par :6.1.1. Petite entreprise6.1.2. Moyenne entreprise6.1.3. Grande entreprise6.2. Analyse de la conformité eu égard aux obligations comptables6.3. Formulation de conclusions et de recommandations -
Assessment
Modalité d’évaluation Évaluation combinée Tâches d’évaluation Type d’évaluation Système de notation Pondération de la note finale Tâche 1 Examen écrit 0-20 80% Règles particulières d’évaluation Evaluation en fin de cours (écrit) Tâche 2 Évaluation à domicile 0-20 20% Règles particulières d’évaluation Travail individuel à réaliser -
Note
Littérature Fournie pendant les cours
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Details
- Course title: Techniques comptables
- Number of ECTS: 4
- Course code: COMPTAFISC-51
- Module(s): Techniques, droit et normes comptables
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Learning outcome focuses primarily on accounting techniques in the following areas : -General accounting : day-to-day operations-General accounting: year-end operations.The intended outcome is a “global understanding of all accounting processes” with a focus on a problem-solving approach to complex accounting issues. -
Description
The purpose of the course is to enable the students to gain an overall understanding of accounting with a focus on year-end closing operations.The course alternates between theory and continuous practical examples, exercises and home work. Further intellectual curiosity is promoted in order to raise objective achievement awareness. CONTENT: – Introduction to accounting basics- Day-to-day accounting. Purchase operations (with and without VAT). Sales operations (with and without VAT). General operations. Commercial and financial discounts- Year-end operations. Acquisition, lifespan, and disposal of fixed assets (intangible, tangible, financial). Fixed assets register, depreciation versus amortization.. Valuation of stock. Client receivables. Securities. Prepaid expenses and prepaid income. Borrowings -
Assessment
100% final written exam -
Note
Own class material distributed during class.
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Details
- Course title: Droit des sociétés
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-42
- Module(s): Droit et vie sociale des sociétés
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – Restituer les caractéristiques principales du droit luxembourgeois des sociétés dans son contexte européen et international et résoudre de petits cas pratiques qui leur seront proposés à l’examen (et dont des exemples seront donnés au cours). -
Description
Introduction au droit des sociétés : – qu’est-ce qu’une société et pourquoi recourir à cette méthode d’organisation économique ? – quelles sont les différentes formes de sociétés ? – où trouver la réglementation des sociétés : droit national, droit européen, contexte international de concurrence juridique – comment se forme une société (le contrat) et comment fonctionne-t-elle (assemblées générales, conseil d’administration, gérance etc.) ? – quels sont les grands principes de son organisation financière (capital, titres, opérations sur capital) ? – éléments concernant la protection des parties prenantes (stakeholders) : créanciers, associés minoritaires, parties contractantes (dont les employés), tiers… – particularités luxembourgeoises… -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
LITTERATURE Des lectures seront mises en ligne et/ou conseillées au fur et à mesure de l’avancement du cours.
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Details
- Course title: Vie sociale des sociétés
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-54
- Module(s): Droit et vie sociale des sociétés
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
To make students agile and flexible in their future environment by knowing the instruments, rules, and limits of their working context in Luxembourg. To prepare and inform future employees of Luxembourg institutions about the Luxembourg financial market, the instruments and vehicles offered on this market. To provide knowledge of the legal context and obligations and the main reporting criteria
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Description
This syllabus presents the full pictures of the actors of the Luxembourg Financial Market and their Interactions depending on the Instruments and tools offered to the clients of the financial institutions.Finally, this course offers a digital approach to the Financial Market through a seminar to teach the audience the ongoing developments in all branches of the Luxembourg Financial Market. B. Contents:1. Introduction : Luxembourg Financial Center1.1. History of the Financial Market in Luxembourg1.2. Financial Regulation in Luxembourg1.3 The future of financial market in Luxembourg2. Financial Center ln Luxembourg, Legal Framework and Financial Instruments 2.1. Regulated Instruments (Public funds)2.2. Slightly Regulated Instruments (Professional funds)2.3. Unregulated Instruments 2.4. Capital – Debt structuration3. Legal Obligations and Regulatory Reporting on the Luxembourg Financial Market(description of all legal reporting)3.1. PSF3.2. AIFM3..3. FUNDS4. Incorporation, Closure, Merger of Companies, and Agenda Management4.1. Incorporation4.2. Agenda Management4.3 Board meeting4.4. Corporate Governance4.5. The Board composition4.6. The process of a Board meeting4.7. Audit4.8. Shareholders' meetings: AGM/OGM/EGM5. Compliance5.1. Definition5.2. Role of a compliance officer5.3. Day to day applicationActors of the Financial Market6.1. Overview6.2. Regulated Vehicles6.3. Slightly Regulated Vehicles6.4. Non Regulated Vehicles7. Case Studies7.1. Thyfaine7.2. Nathalie7.3 Olivier & Emilie8. Electronic Signature and Digitalization8.1. Electronic Signature8.2. Digitalization -
Assessment
100% final written exam
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Details
- Course title: Introduction au droit fiscal luxembourgeois
- Number of ECTS: 0
- Course code: COMPTAFISC-55
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon
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Details
- Course title: Fiscalité indirecte
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-56
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to: have a basic understanding of the European VAT system, provide basic information on the VAT obligations and VAT regimes available in Luxembourg determine the correct VAT treatment of non-complex transactions, both national and cross-border assist with basic VAT compliance obligations in Luxembourg such as application for a VAT registration and completion of VAT returns -
Description
The course will cover the basics of Luxembourg VAT Law with focus on: – explanation of basic notions in the VAT analysis such as taxable person, taxable transaction, place of taxation, exemptions and liability- description of basic notions relevant for the computation of a VAT liability – tax point, taxable base, deductions, reimbursements, adjustments- topics relating to the VAT compliance obligations and process- deep dive in VAT obligations specific to industries typical for Luxembourg economic landscape (fund management, real estate). -
Assessment
100% final written exam (a mix of theoretical questions and practical cases)
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Details
- Course title: Fiscalité directe des sociétés
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-57
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Le cours est une introduction de la fiscalité directe à laquelle les sociétés Luxembourgeoises et les sociétés actives au Luxembourg sont confrontés. Dans un premier temps il s’agit de définir des notions fondamentales. Ensuite de définir les différents impôts et leur calcul. Enfin, d’éventuelles actions pour atténuer l’impact des impôts (bonifications, autres mesures/aides) et finalement les exonérations dans un contexte particulier (directives / conventions).
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Course learning outcomes
Les étudiants devraient avoirs en fin de parcours des connaissances basiques des impôts directes et leur impact sur les sociétés Luxembourgeoises et actives au Luxembourg. Le cours est constitué de façon à introduire d’abord les notions fondamentales. Puis de définir les différents impôts et leur calcul ainsi que de mesurer leur rayon d’action à travers l’administration en charge. Puis de voir comment atténuer (bonifications, autres mesures et aides) ou des contextes particuliers (directives européennes (mère-fille) ou conventions). -
Description
Le support de cours est un document PDF avec en annexe formulaires, articles de presse, autres remis avant le cours via la plateforme. A- FISCALITE DIRECTE DES SOCIETES LUXI. NOTIONS FONDAMENTALESI.1 L’administration : quelques rappels organisationnelsI.2. Transparence ou opacitéI.3. Activités commerciales ou patrimonialesI.4. Collectivités soumises à l’impôtI.5. Périmètre de l’impositionI.6. Comment déterminer le bénéfice commercial ?I.7. L’exercice fiscalI.8. Les principales règles d’évaluationII. LES IMPÔTS DIRECTS DES SOCIETESII.1. Revenu imposable et calcul de l’impôtII.2. Report de pertesII.3. Impôt minimumII.4. Intégration fiscaleII.6. Impôt Commercial Communal II.7. Impôt Sur la FortuneIII. LES BONIFICATIONSIII.1. Bonification d’impôt pour investissementsIII.2. Embauchage de chômeursIII.3. Formation professionnelle continue III.4. Investissements en capital-risqueIV. EXONERATIONS TOTALES OU PARTIELLES DANS LE CADRE DU DROIT COMMUNIV.1. Le régime des sociétés mères et filiales – la SOPARFIIV.2. La Société d’Investissement en Capital A RisqueIV.3. Régime fiscal incitatif en matière de revenus en relation avec la propriété intellectuelle IV.4. Les Organismes de Titrisation : spécificités fiscalesIV.5. ASSEP et SEPCAV, imposables mais pas imposées ?V. LIQUIDATION, FUSION, SCISSIONV.1. LiquidationV.2. FusionV.3. Scission -
Assessment
100% final written exam
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Details
- Course title: Régime fiscal de l'indépendant
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-58
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants devraient avoirs en fin de parcours des connaissances basiques des impôts auxquels un indépendant est confronté au Luxembourg en tant que résidant et en tant que non résidant actif sur le territoire Luxembourgeois.Le cours est constitué de façon à introduire d’abord les notions fondamentales. Puis de définir les différents impôts et leur calcul ainsi que de mesurer leur rayon d’action à travers les administrations en charge. Puis de voir comment atténuer (bonifications, autres mesures et aides) ou des contextes particuliers (directives européennes (mère-fille) ou conventions). -
Description
Le cours est une introduction de la fiscalité directe et indirecte à laquelle les indépendants Luxembourgeois et indépendants actifs au Luxembourg sont confrontés. Dans un premier temps il s’agit de définir des notions fondamentales. Ensuite de définir les différents impôts et leur calcul. Enfin, d’éventuelles actions pour atténuer l’impact des impôts (bonifications, autres mesures/aides) et finalement les exonérations dans un contexte particulier (directives / conventions). Le support de cours est un document PDF avec en annexe formulaires, articles de presse, autres remis avant le cours via la plateforme. Statut de l’indépendant au Luxembourg – Définition – Résident/non-résident Autorisations & autres formalités – Autorisations d’établissement (temporaires/permanentes) – Demande N° de TVA (résident / n-résident) – CCSS – sécurité sociale Obligations fiscales & déclaratives – Déclaration(s) fiscale(s) Recettes/dépenses Bilan – TVA (périodique et annuels) – Formulaires 151 / 152 / 153 et autres annexes Frais d’obtention et charges déductibles – 50 ter – Abattement(s) – Bonification(s) Bonification d'impôt pour investissement Bonification d'impôt en cas d'embauchage de chômeursAides/Subventions -
Assessment
100% final written exam
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Details
- Course title: Fiscalité du patrimoine
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-59
- Module(s): Techniques fiscales et droit fiscal luxembourgeois
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Considérer l’imposition du patrimoine dans un contexte international et être capable de chiffrer la charge fiscale en relation avec la transmission de la propriété.-Rappel principes du droit fiscal international (problématique de la résidence, correction des doubles imposition)-Imposition des dividendes, plus-value et revenus immobiliers-Détention d’un patrimoine immobilier dont problématique IF-Utilisation des sociétés, organisation patrimoniale dans le cadre de la gestion d’un patrimoine-Limite de l’optimisation fiscale-Planification successorale -
Description
Maîtrise de l’imposition en relation avec la détention du patrimoine, maîtrise de l’imposition en relation avec la transmission de la propriété, maîtrise des principes de la fiscalité internationale du patrimoine. -
Assessment
50% final written exam 20 % seminar paper 30% exercises
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Details
- Course title: Modélisation financière avec Excel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-60
- Module(s): Analyse financière
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants seront capables d’établir un diagnostic financier à partir de documents comptables ainsi que de maitriser les principaux calculs financiers avec le logiciel Excel. -
Description
Ce cours est consacré à l’apprentissage de l’analyse financière et des calculs financiers avec Excel. Partie I – Analyse financière avec Excel (PBK)3UE : COURS- Prise en main Excel (présentation du bandeau)- Gestion des feuilles de calculs- Travailler sur les cellules (format, nommage ..)- Créer des formules- Les fonctions3UE : 2 UE COURS / 1 UE TD- Mise en forme conditionnelle- Les fonctions et les formules conditionnelles- Exemple : calcul du SIG – Correction calcul SIG3UE : 2 UE TD / 1 UE COURS- Calcul de la CAF- Mise en place du bilan fonctionnel- Création d’un tableau- Tri, filtre et totaux3UE : 2 UE COURS / 1 UE TD- Mise en forme- Impression- Création d’un graphique- Tableaux croisés dynamiques2 UE : TD- Mise en forme tableau – Production des graphiques- Insertion d’un graphique dans un rapport WordPartie II – Calculs financiers avec Excel (JDG)3 UE : COURS- Calcul de la valeur acquise par la formule des intérêts composés- Calcul de la valeur actuelle par la formule des intérêts composés- Calcul du taux périodique- Calcul du taux effectif- Calcul du nombre de périodes de capitalisation- Calcul de la valeur acquise par une suite de versements égaux- Calcul de la valeur actuelle d’une suite de versements égaux- Calcul de la valeur des versements3 UE : TD- Applications -
Assessment
100% final written exam (L’examen portera essentiellement (au moins au prorata du temps passé sur la Partie I du COURS/TD)
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Details
- Course title: Corporate reporting and capital budgeting
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-61
- Module(s): Analyse financière
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
This Course aims at providing elements of corporate finance and capital budgeting, adopting a global perspective.
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Course learning outcomes
Students who have completed the course and passed the exams will be able to: Perform financial analysis: Master the accounting writing principles Understand and read corporate reports (balance sheet, income statement, cash flow statement) Perform financial analysis (common account reprocessing and ratios) Compute cash flows (direct and indirect methods) Understand and use the NPV approach to value and rank investment projects Perform basic business plans, using Excel© (capital budgeting, when the cost of capital is given) -
Description
This course aims at providing elements of corporate finance and capital budgeting, adopting a global perspective. The course consists of two chapters. Part 1 covers the core knowledge around corporate reporting: introduction to IFRS, writing principles, main statements (balance sheet, income statement, cash flow statement), and elements of financial analysis (i.e. account reprocessing and financial ratios). Part 2 provides elements of corporate budgeting, as part of corporate finance: principles of investment valuation, net present value approach, and capital budgeting as an introduction to investment valuation (i.e. business plans: account forecasts and valuation, for a given cost of capital).Course content1. Corporate reporting & financial accounting (incl. reminders)1.1. Reminders (corporate reporting): IAS standards & basic principles1.2. Analysis of financial statements: Balance sheet1.3. Analysis of financial statements: Income statement1.4. . Analysis of financial statements: Cash-flow statement1.5. Financial analysis: reprocessing & ratios analysis2. Capital budgeting (investing decision)2.1. The investment decision (general protocol)2.2. The net present value approach (cost of capital, IRR, free CF…)2.3. Capital budgeting in practice: a detailed case study (Excel©)3. Appendix: Elements of corporate finance (financing decision)3.1. Financial instruments on the markets: listed & non-listed firms3.2. Capital structure, cost of capital, CAPM, MM theorem(s) -
Assessment
Final written exam : 100% -
Note
Literature: References (in addition to the slides): In English: Corporate Finance. J. Berk, P. DeMarzo (Peason ed.) (3rd ed.) Financial Accounting and Reporting a Global Perspective. H. Stolowy, M.J. Lebas, and Yuan Ding (since 2010) (Cengage Learning EMEA, 5th ed.) Modern Corporate Finance. A.C. Shapiro, S.D. Balbirer (Prentice Hall ed.) Financial Management. A.J. Keown, J.D. Martin, J.W. Petty, D.F. Scott Jr. (Pearson ed., 10th ed.) In French: Finance d’entreprise. J. Berk, P. DeMarzo (Peason ed.) (2nd ed. By G. Capelle-Blancard, N. Couderc) Finance d’entreprise. P. Vernimmen (Dalloz ed.) (3rd ed. By P. Quiry and F. Ceddaha) La faillite – Eléments d’analyse économique. R. Blazy (Economica ed.)
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Details
- Course title: Macroeconomics and Business Analysis
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-62
- Module(s): Analyse financière
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
How macroeconomics, monetary and fiscal policies impact businesses and their management? The course will be composed of theory and real case studies. During the theoretical part of the course, we overview players, macroeconomic factors, megatrends, demand and supply shocks, demand-side (monetary and fiscal) and supply-side policies, and their impact on the economy and company decision-making. We also discuss business cycles, economic indicators, financial markets, industry analysis, company life cycles, firm fundamentals, and operating and financial leverage. Real-life case studies are updated to reflect current economic situation. Students present the findings of their own research.Teaching and meto
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Course learning outcomes
Students will be able to: understand the driving forces of the global economy analyze companies from a top-down perspective evaluate the consequences of monetary and fiscal policies on industries and firms make decisions taking into account the overall economic environment Personal Development Skills Students will be able to: formulate a research question apply concepts and theories to solve real life problems perform individual research and analysis drawing links between different subjects communicate effectively present and discuss research findings -
Description
Teaching and Methodology: The interactive course will be composed of theory, real case studies, students’ own research, presentation and discussion of the findings. Students apply their theoretical knowledge to investigate a specific research question. Students’ research can cover topics like global reflation, government policies, macro shocks (Covid, war, climate shocks, bankruns, etc.), artificial intelligence, megatrends (aging society, healthcare innovations, digitalization, etc.), specific industries (luxury products, electric batteries, real estate, finance etc.), and country case studies. -
Assessment
Continuous evaluation Assessment tasks Type of assessment Grading Scheme Weight for final Grade Task 1 Presentation 0-20 40% Specific assessement rules Own research and presentation (15 minutes) Task 2 Written exam 0-20 40% Specific assessement rules Moodle quiz, multiple choice questions Task 3 Other 0-20 20% Specific assessement rules Readings tests
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Details
- Course title: Communication et relations professionnelles
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-65
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Aider les étudiants à mieux comprendre les bases de la communication et analyser des situations spécifiques aux métiers de comptables et fiscalistes
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Course learning outcomes
-Comprendre les bases de la communication et analyser des situations spécifiques aux métiers de comptables et fiscalistes-Pratiquer les attitudes facilitatrices et identifier les freins à la communication-Rédiger un message électronique professionnel-Gérer une réunion-Gérer des appels téléphoniques-Présenter et rédiger un rapport de synthèse -
Description
1- Les bases de la communication2- Les attitudes facilitatrices et les freins à la communication3- Le message électronique4- La gestion de réunion5- Les appels téléphoniques6- Le rapport de synthèse -
Assessment
Assessment Modality End of course assessment Assessment Tasks Type of Assessment Grading Scheme Weight for final Grade Task 1 Written exam 0-20 100%
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Details
- Course title: Business English
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-64
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to Participate actively in social conversation on general topics, express views and respond appropriately; Select and use strategies for learning and applying new vocabulary, with focus on language of accounting; Identify key elements of effective presentations and useful language for delivering them; Use email structures and models, as well as practical email vocabulary and phrases; Actively participate in meetings and proactively contribute towards an effective outcome; Understand how meaningful relationships are built in a business environment, and plan steps towards building them in a new job – with a focus on active listening strategies and building trust; Handle standard technical and communication issues arising when working remotely and/or as part of an international/virtual team. -
Description
The course will include 2 sessions on networking and building business relationships, 2 sessions on effective presentations, 2 sessions on writing emails, 2 sessions on participating in meetings and 1 final session to actively reflect and practice. The course will also have a session on vocabulary learning strategies, with a focus on lexis for accounting and tax. The students will maintain an online glossary of new vocabulary throughout the duration of the course. Each topic (building business relationships, presentations, emails, meetings) will be accompanied by an assessed exercise, the final assessment being a short individual presentation.Additional e-books and online learning material will be added by the lecturer via Moodle. -
Assessment
Assessment Modality Continuous assessment Assessment Tasks Type of Assessment Grading Scheme Weight for final Grade Task 1 Presentation 0-20 40% Specific Assessment Rules Individual presentation of action plan, tax/accounting topic, or reflective practice will take place outside of class time, after the lectures, in small groups Task 2 Take-home exam 0-20 40% Specific Assessment Rules Students will be asked to prepare 2 exercises outside of class time: written action plan + email One exercise will take place during class time: meeting roleplay Task 3 Active participation 0-20 20% Specific Assessment Rules Students will be marked on their attendance, class participation and contribution, inter-personal communication. -
Note
Accompanying study materials, vocabulary sheets and supplementary exercises along with each module will be uploaded on Moodle. Students should check Moodle at the end of each module for exercises and reading material.
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Details
- Course title: Introduction to academic thinking and writing
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-31
- Module(s): Communication et professionnalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
In class teaching and discussions, self-study (reading of academic papers).
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Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to: •describe the difference between everyday and academic thinking•apply consciously deductive and inductive reasoning•reflect on their own thinking, whether it is everyday, inductive or deductive reasoning•structure and consistently format a simple academic essay -
Description
This course introduces students to the fundamental concepts of academic thinking and writing. Academic thinking skills are distinct from everyday thinking skills in that they place greater emphasis on precision, deliberate evaluation, accurate understanding, and predictions consistent with the provided facts, rather than the effortless or incidental cognition of everyday thinking (Reeve et al. 1987). In particular, students will learn the differences between:• Induction and deduction• Falsifiability and verifiability• Correlation and causation• Case studies and sample-based hypothesis testingFurther, this course prepares students for writing their first scientific essay by addressing questions of structure and format (how to properly use a text-processing software without and in combination with a reference manager software). They will learn about available resources such as a-z.lu and SSRN. -
Assessment
Seminar paper: 100% -
Note
Reeve/Palincsar/Brown (1987): Everyday and academic thinking: Implications for learning and problem solving. Journal of Curriculum Studies 19(2), 123-133. Velte (2020): Guidelines for term papers, bachelor and master theses. Available at https://www.leuphana.de/fileadmin/user_upload/Forschungseinrichtungen/imaf/professuren/accounting-auditing/files/Guidelines_Stand_06.02.2020.pdf (accessed 15 April 2020). Theisen (2013): Wissenschaftliches Arbeiten: Erfolgreich bei Bachelor- und Masterarbeit (Vahlen, 16. Auflage).
Semester structure
Mobility semester abroad
Course offer for Tronc Commun, Semestre 4 (2024-2025 Summer)
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Details
- Course title: Compléments de droit civil et fiscal
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-26
- Module(s): Mobilité – Module 4.2
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – analyser une situation de fait courante se rapportant au droit patrimonial de la famille et au droit fiscal afférent;- déterminer à partir des principes de droit international privé si et dans quelle mesure le droit luxembourgeois est applicable à la situation de fait donnée;- dégager les dispositions de l’ordonnancement juridique applicables à partir des différentes sources (essentiellement code civil, loi du 9 juillet 2004 pour le partenariat, lois fiscales en matière de droits d’enregistrement, droits de successions et droits de mutation);- appliquer les textes de droit pertinents dégagés à la situation de fait donnée;- résoudre dans le contexte donné des cas pratiques ayant trait à des situations courantes au niveau civil en matière de droit patrimonial de la famille;- fixer les droits d’enregistrement, droits de succession ou droits de mutation dus suivant la loi pour la situation décortiquée au niveau civil. -
Description
– Droit patrimonial de la famille (régimes matrimoniaux : régime légal – contrats de mariage « prêt-à-porter » prévus par le code civil – autres régimes, éléments de droit international privé, droit des successions : succession légale, succession testamentaire, indivision successorale, partage, réserve héréditaire et garanties afférentes, libéralités, éléments complémentaires de droit civil : mariage, partenariat, filiation, droit des biens (droit de la propriété et de ses démembrements etc..)- Fiscalité des transferts d’éléments du patrimoine entre vifs (droits d’enregistrement) et à cause de mort (droits de succession et droits de mutation). -
Assessment
Examen écrit (100%) comportant en règle générale quatre cas pratiques contenant à la fois des questions de droit patrimonial de la famille et du droit fiscal afférent.
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Details
- Course title: Droit du travail – optional
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-ASSUR-18
- Module(s): Mobilité – Module 4.2
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – comprendre les notions élémentaires du droit du travail ; – procéder à l’embauche et au licenciement de salariés ; – connaître les droits des salariés au cours de la durée du contrat de travail. -
Description
· Dispositions légales concernant le contrat à durée indéterminée, à durée déterminée, la procédure de résiliation de la relation de travail, obligations incombant à l’employeur à la fin de la relation de travail· Les différentes sortes de congé au Grand-Duché de Luxembourg· Le travail volontaire à temps partiel· Le travail intérimaire· Le prêt temporaire de main-d’œuvre· Le détachement de salariés· Les conventions collectives -
Assessment
Examen écrit 100 % -
Note
Littérature Code du travail
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Details
- Course title: Fiscalité internationale
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-ASSUR-19
- Module(s): Mobilité – Module 4.2
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
À l’issue de ce cours, les étudiants seront capables de: – différencier le traitement fiscal des résidents et des non-résidents; – calculer l’impôt des frontaliers en cas de convention et sans convention; – décrire et analyser les articles de la convention OCDE. -
Description
Le traitement fiscal des résidents et des non-résidents en l’absence de conventions (les résidents, les non-résidents, mesures unilatérales tendant à éviter la double imposition) ; Le traitement fiscal des résidents et des non-résidents en présence de conventions (généralités, réseau de conventions en vigueur, modèle de Convention OCDE ; Examen des articles de la Convention OCDE). -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
Changement de professeur au semestre d'été 2017/18
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Details
- Course title: Techniques de marketing appliquées aux ressources humaines – optional
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-71
- Module(s): Mobilité – Module 4.2
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – appréhender le monde de l’entreprise: son fonctionnement, les attitudes et comportements à suivre et à éviter – connaître les techniques de recherches de stage/d’emploi – savoir comment piloter leur carrière professionnelle – améliorer leurs techniques de travail et leur performance à l’université -
Description
– Appréhension de l’entreprise, des différentes structures et de leur fonctionnement – Culture des ressources humaines – omniprésente dans l’entreprise – Techniques de travail en entreprise – Techniques de recherche de stages et d’emploi – Structure du pilotage de carrière – Techniques d’amélioration de la performance en entreprise et à l’université -
Assessment
Examen oral 100%
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Details
- Course title: Ingénierie des fonds (introduction)
- Number of ECTS: 2
- Course code: BPG-27
- Module(s): Mobilité-Module 4.3
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – expliquer le principe d’investissement collectif – décrire le secteur de la gestion d’actifs au Luxembourg – analyser les interactions entre les différents acteurs de l’industrie des fonds – appliquer les principes de base de l’administration de fonds d’investissement -
Description
– L’industrie des fonds d’investissements : statistiques et positionnement de Luxembourg – Les types de fonds d’investissement luxembourgeois – Le cadre légal et réglementaire applicable aux fonds d’investissement luxembourgeois – Historique et apports des différentes directives/lois (Partie 1/2) – Les principaux acteurs de l’industrie et les flux – Zoom sur l’agent administratif et introduction au calcul de la Valeur Nette d’Investissement -
Assessment
Examen écrit 70% Présentation oral 30%
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Details
- Course title: Options and Futures
- Number of ECTS: 2
- Course code: BPG-28
- Module(s): Mobilité-Module 4.3
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to: – demonstrate a working knowledge of the principles of financial derivatives; – explain how derivative markets work; – understand the role of organized and over-the-counter markets; – apply concepts of no-arbitrage and risk neutral valuation; – determine prices of derivatives like futures and options; – explain how the different risk exposures can be hedged; – interpret the Greeks of an option portfolio. -
Description
Over the last three decades, firms have been increasingly challenged by financial risks due to unpredictable movements in e.g. exchange rates, interest rates and commodity prices. The financial markets have responded to this increase in volatility by continuously developing a wide range of financial instruments, known as derivatives, as well as strategies combining these with other traditional financial instruments. This course offers an introduction to the world of financial derivatives. The following topics will be covered: mechanics of futures and options markets, hedging strategies using derivatives, determination of derivative prices, properties of options, introduction to binomial trees, valuation of stock options: Binomial and Black-Scholes models, option sensitivities (Greeks) and – time allowing – a brief introduction to credit financial derivatives. -
Assessment
Written Exam 100% -
Note
LITERATURE Options, Futures, and Other Derivatives, John C: Hull, Prentice Hall. The course follows the 8th edition (2012), but other (earlier or late) editions are also appropriate as well (the book is already on its 10th edition, but the novelties of these new editions are not fundamental for this course).
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Details
- Course title: Portfolio Management
- Number of ECTS: 4
- Course code: BPG-ASSUR-25
- Module(s): Mobilité-Module 4.3
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
On completion of the course , successful students will be able to: Characterize basic asset classes and derivatives . Value financial assets using discounted cash flows, CAPM or factor models . Value derivatives using payoff-diagrams and the Black–Scholes formula. Recognize the random nature of asset returns and apply that concept to make optimal portfolio allocation. -
Description
This course builds up from knowledge of mathematical finance and probability to portfolio allocation. We cover the following content:Time value of money: PV, FV, perpetuity, annuity, DCF valuation.Uncertainty – the random nature of returns: scenarios, expectations, variance, measures of co-movement, probability distributions.Asset classes: bonds and equity vocabulary, basic characteristics and valuation.Modern Portfolio Theory (MPT): diversification and its limits, efficient frontier and capital market line (CML).Capital asset pricing model (CAPM), beta, security market line (SML)Factor pricing models.Derivatives: payoff-diagrams of options and futures. Black–Scholes model. -
Assessment
Final Exam 50 % , Midterm 2 0 % , Homework 10 % , Class participation:10%, Capstone Project 1 0 % -
Note
Brealey, Richard, Stewart Myers, and Franklin Allen. Principles of Corporate Finance. 9th ed. New York, NY: McGraw Hill,2007 Investments, by Z. Bodie, A. Kane, and A. Marcus, McGraw-Hill Irwin; Modern investment management, by Bob Litterman and the Quantitative Resource Group, GSAM, Wiley Press. Useful references are Modern portfolio theory and investment analysis, by E. J. Elton, M. J.Gruber, S. J. Brown, and W. N. Goetzmann, Wiley Press and W.F. Sharpe, Investors and Markets: Portfolio Choices, Asset Prices, and Investment Advice, Princeton Lectures in Finance (2008). LITERATURE The student interested in extending his knowledge in the area can refer to the following book: The theory and practice of investment management asset allocation, valuation, portfolio construction, and strategies , by Frank J. Fabozzi, Harry M. Markowitz, 2011 This book is available online in the University library (www.a-z.lu)
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Details
- Course title: Assurance de choses (introduction) – optional
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-ASSUR-26
- Module(s): Mobilité-Module 4.4
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Connaître les principes généraux des assurances de choses pour être à même de comprendre et de maîtriser les règles de base du droit des assurances de choses et pouvoir appliquer les principes à quelques assurances spécifiques. -
Description
Contenu:- Législation sur le contrat d’assurance.- Dispositions propres aux assurances de dommages. – Règlement de sinistre en assurances de dommages- Rappel de quelques principes de responsabilités- L’assurance automobile. -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
LITTERATURE Droit des assurances de Marcel Fontaine paru aux éditions Larcier ISBN 978-2-8044-4173-9 La responsabilité civile des personnes privées et publiques de Georges Ravarani paru aux éditions Pasicrisie luxembourgeoise L’assurance du particulier, tome 1 assurances de dommages de Roland Bisenius paru aux éditions Promoculture_Larcier ISBN 978-2-87974-276-2
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Details
- Course title: Assurance de personnes (introduction)
- Number of ECTS: 2
- Course code: BPG-ASSUR-34
- Module(s): Mobilité-Module 4.4
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – De connaître les caractéristiques des assurances de personnes et la terminologie technique – De comprendre le fonctionnement technique et juridique des assurances de personnes – D’appliquer les éléments techniques des assurances de personnes aux contrats d’assurances de personnes commercialisés à Luxembourg -
Description
Introduction générale aux assurances de personnes : Notions d’assurances de personnes – les intervenants au contrat d’assurances et leurs droits et obligations. Les assurances vie « classiques » (garanties assurables – modalités de calcul de la prime du contrat) Les assurances vie « nouvelle génération » (types- définitions- caractéristiques) Les Assurances Accident (définition, garanties assurables) Les Assurances Maladie (définition, garanties assurables) -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
LITTERATURE L'Assurance du particulier Tome 2. Assurances de personnes BISENIUS Roland , Editions Promoculture.
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Details
- Course title: Data Analysis and Business Modeling
- Number of ECTS: 1
- Course code: BPG-84
- Module(s): Mobilité-Module 4.4
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Students who have completed this course will be able to : – – summarize, query, filter, group, and plot numeric and categorical data; – – formulate basic linear regression models for prediction; – – solve assignment problems using linear programming; – – calculate discounted cash flows and equivalent annuities; – – calculate stock returns and perform portfolio optimization. All exercises will be done in Microsoft Excel. -
Description
The course introduces students to the basics of data analysis and business modeling with spreadsheets, and it covers topics including exploratory data analysis, linear regression for prediction, optimization of business decisions using linear programming, as well as financial planning and portfolio optimization. The course will be provided by alternating short lectures with in-class group work and exercises. The lecture will expose to students to new material and provide the necessary theoretical background. Students will then have the chance to deepen their understanding of the material by applying and revising what they have learned by going through extensive in-class exercises. -
Assessment
Final Exam (90min)
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Details
- Course title: Microfinance – optional
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-72
- Module(s): Mobilité-Module 4.4
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : · Expliquer ce qu’on entend par la microfinance. · Dire quel est l’apport principal de la microfinance par rapport au secteur bancaire traditionnel. · Dire quelles sont les solutions apportées par la microfinance aux différents problèmes d’information qu’une banque traditionnelle rencontre. · Quel est l’importance du contexte pays dans le développement du secteur de la microfinance. · Quelles sont les spécificités d’une institution de microfinance. · Comment sont évaluées les performances financières et sociales en microfinance. · Expliquer ce qu’on veut dire par la commercialisation du secteur de la microfinance, comment elle se manifeste, et quels problèmes cela pourrait poser. -
Description
– Définition de la microfinance ; la microfinance: Pour quoi faire ?; les institutions de microfinance ; les produits et services – Activité bancaire et microfinance- Intervention sur le marché du crédit- Problèmes d’asymétrie d’information- Prêts aux groupes d’emprunteurs- Commercialisation et réglementation de la microfinance- Mesurer la performance des institutions de microfinance- Subsides et viabilité financière- Les risques liés à la microfinance -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
LITTERATURE RECOMMANDEE Sébastien Boyé, Jérémy Hajdenberg et Christine Poursat, "Le Guide de la Microfinance: Microcrédit et Epargne pour le Développement", 2009, 2ème Edition. Muhammad Yunus & Alain Jolis (2007), "Vers un monde sans pauvreté"Ledgerwood, Joanna (1998), "Manuel de Microfinance: Une Perspective Institutionnelle et Financière", Banque Mondiale, Washington D.C.Lien internet à ce livre (version française): http://documents.worldbank.org/curated/en/2000/07/16953501/microfinance-handbook-institutional-financial-perspective-manuel-de-microfinance-une-perspective-institutionnelle-financiere (English version): https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/12383/18771.pdf?sequence=1 Ray, Debraj, "Development Economics", Princeton University Press, 1998. (Chapitre 14: Credit)Armendariz, Beatriz and Jonathan Murdoch (2010), "The Economics of Microfinance", 2nd Edition, The MIT PressYunus, Muhammad (2002), "Grameen Bank II: Designed to Open New Possibilities", Dhaka: Grameen Bank.
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Details
- Course title: Financial Reporting & Compliance
- Number of ECTS: 4
- Course code: BPG-83
- Module(s): Mobilité – Module 4.1
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
The purpose of the lecture series on the topic of financial accounting is to provide a basic understanding of international financial reporting. When students attended the class, they should be able to record selected transactions according to International Financial Reporting Standards (IFRS) and to prepare financial statements. Students should be able to: · understand the IASB’s standard-setting role · understand the IASB’s framework – who uses it and why? · define the basic elements in financial statements · understand the concept of a assets and liabilities · explain when a provision, property, plant and equipment, intangible asset, or revenues should be recognized and measured · apply the definitions, recognition and measurement criteria for provisions, contingent liabilities, property, plant and equipment, intangible assets, or revenues -
Description
· Module 1: Recap the Basics · Module 2: Introduction to International Financial Reporting · Module 3: Provisions and Contingent Liabilities · Module 4: Property, Plant and Equipment · Module 5: Intangible Assets · Module 6: Revenue · Module 7: Framework -
Assessment
Written exam 100% -
Note
LITERATURE Leo/Picker/Loftus/Wise/Clark/Alfredson (2012, 3rd edition): Applying International Financial Reporting Standards, Wiley.
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Details
- Course title: Moyens de paiement
- Number of ECTS: 1
- Course code: BPG-ASSUR-20
- Module(s): Mobilité – Module 4.1
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : – comprendre le fonctionnement des systèmes de paiement mis à disposition par les banques commerciales et la Banque Centrale aux agents économiques – comprendre l’organisation des marchés financiers autour des systèmes de compensation – connaître le lien entre les systèmes de paiement et les activités sur les titres (fonds d’investissement, actions et obligations) – comprendre l’enjeu de l’action de la Banque Centrale sur la monnaie et l’économie. -
Description
Familiariser l'étudiant avec l’organisation générale des systèmes de paiement et leur fonctionnement dans notre économie. Il est présenté aux étudiants les changements importants qui se sont réalisés dans le monde des paiements avec la révolution informatique et de l’autre côté, sur le plan européen, la création de la monnaie unique. Dans la partie introductive, un rappel est donné sur le rôle de la monnaie dans nos économies modernes et sur celui de la Banque Centrale. Un 1er chapitre traite l’organisation des systèmes de compensation dans le domaine des paiements et au-delà dans les marchés financiers. Ensuite, le cours fournit une description du fonctionnement des paiements sur le plan national et transfrontalier pour enchaîner alors avec les changements importants suite à la création de l’Euro. Dans un dernier chapitre, il est donné un aperçu sur les liens entre systèmes de paiement et le domaine des titres (actions, obligations et fonds d’investissement). -
Assessment
Examen écrit 100% -
Note
LITTERATURE D ivers articles d’actualités sur les sujets monétaires distribués au fur et à mesure.
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Details
- Course title: Réglementation de la place financière
- Number of ECTS: 2
- Course code: BPG-BANQUE-35
- Module(s): Mobilité – Module 4.1
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens devraient être capables : – de comprendre et d’assimiler les bases de la réglementation de la place financière luxembourgeoise. – de connaître les notions de base de la réglementation luxembourgeoise au sens général, les missions et les compétences de la Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF) et le cadre législatif et réglementaire des fonds d’investissement. -
Description
Partie I. – La réglementation en droit luxembourgeoisPartie II. – La Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF)Partie III. – Illustration de la réglementation de la place financière – la réglementation des fonds d’investissement -
Assessment
Examen écrit 100 %
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Information financière, droit et révision comptable
Number of ECTS credits for this module: 8 ECTS -
International tax law
Number of ECTS credits for this module: 2 ECTS -
Rémunération
Number of ECTS credits for this module: 5 ECTS -
Techniques de gestion et stratégie
Number of ECTS credits for this module: 6 ECTS -
Digitalisation
Number of ECTS credits for this module: 6 ECTS -
Module ouverture
Choose one course
Number of ECTS credits for this module: 3 ECTS -
Module optionnel
Number of ECTS credits for this module: optional
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 5 (2024-2025 Winter)
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Details
- Course title: Techniques de révision comptable et Introduction à l'audit
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-104
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
-Introduction to accounting basics-Day-to-day accounting. Purchase operations (with and without VAT). Sales operations (with and without VAT). General operations. Commercial and financial discounts-Year-end operations. Acquisition, lifespan and disposal of fixed assets (intangible, tangible, financial). Fixed assets register, depreciation versus amortization.. Valuation of stock. Client receivables. Securities. Prepaid expenses and prepaid income. Borrowings
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Course learning outcomes
Learning outcome focuses primarily on accounting techniques in the following areas : -General accounting : day to day operations-General accounting : year-end operations.Intended outcome is a “global understanding of all accounting processes” with a focus on a problem solving approach towards complex accounting issues. -
Description
The purpose of the course is to enable the students to gain an overall understanding of accounting with a focus on year-end closing operations.The course alternates between theory and continuous practical examples, exercises and home work. Further intellectual curiosity is promoted in order to raise objective achievement awareness. -
Assessment
100% written exam -
Note
Own class material distributed during class.
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Details
- Course title: IFRS-LUX GAAP
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-52
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
The purpose of the lecture series is to provide student with a description of International Financial Reporting Standards (“IFRS”) framework and a summary of the key differences and similarities between IFRS & Luxembourg GAAP (“Lux GAAP”).Students should be able to:oapply the requirements of the standards to prepare IFRS/ LUX GAAP compliant financial statementsIn addition, students should be able to:odetermine the appropriate accounting policies and identification of necessary disclosures.2. Personal Development SkillsProfessional behavior -
Description
International Financial Reporting Standards (“IFRS”) and Luxembourg GAAP (“Lux GAAP”) framework reviewCourse content:- Introduction to IFRS & LUX GAAP (origin, structure of IFRS foundation, adoption);- Current use of both framework in Luxembourg;- Conceptual framework for financial reporting;- Financial statements under IFRS;o Presentation of financial statements (IAS 1) o Statement of cash flows (IAS 7) o Accounting policies, changes in accounting estimates and errors (IAS 8) o Events after the reporting period (IAS 10)o Operating segments (IFRS 8)o Related party disclosures (IAS 24)o Interim financial reporting (IAS 34) o First-time Adoption of IFRS (IFRS 1)- Non-current Assets;o Property, plant & equipment (IAS 16)o Borrowing costs (IAS 23)o Investment property (IAS 40)o Non-current Assets Held for Sale and discontinued operations (IFRS 5)- Assets, impairments and grants;o Inventories (IAS 2)o Intangible assets (IAS 38) o Impairment of assets (IAS 36)o Accounting for Government Grants and Disclosure of Government Assistance (IAS 20)- Accounting for leases;o Leases (IFRS 16)- Financial Instruments;o Financial assets and liabilities (IAS 32)o Financial instrument disclosures (IFRS 7)o Financial Instruments (IFRS 9)o Fair Value Measurement (IFRS 13)o Insurance Contracts (IFRS 17)- Liabilities;o Provisions, contingent liabilities and contingent assets (IAS 37)o Employee benefits (IAS 19)o Share-based payment (IFRS 2)o Income taxes (IAS 12)- Revenueo Revenue from Contracts with Customers (IFRS 15)- Foreign Currency Issues;o The effects of changes in foreign exchange rates (IAS 21)- Business Combinations, Consolidations, Associates & Joint Arrangements;o Business combinations (IFRS 3)o Consolidated financial statements (IFRS 10)o Separate financial statements (IAS 27)o Investments in associates and joint ventures (IAS 28)o Joint arrangements (IFRS 11)o Disclosure of interests in other entities (IFRS 12)- Other Standards & specialised assets;o Earnings per Share (IAS 33)o Agriculture (IAS 41)o Exploration for and Evaluation of Mineral Resource (IFRS 6)o Regulatory Deferral Accounts (IFRS 14)o Accounting and Reporting by Retirement Benefit Plans (IAS 26)o Financial Reporting in Hyperinflationary Economies (IAS 29)- Principal differences and similarities between IFRS Standards and LUX GAAP -
Assessment
100% final written QCM -
Note
Bibliography:IFRS & Lux GAAP guide
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Details
- Course title: Droit comptable et information financière II
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-106
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
L’ambition de ce cours consiste à aider les étudiants à franchir un palier, en les amenant à évoluer d’un profil de « technicien » à un profil d’« expert » en comptabilité et droit comptable, la distinction ne résidant pas dans le volume de connaissances mais dans la capacité de recul, d’analyse et de compréhension des objectifs sous-jacents à la comptabilité.
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants auront acquis une compréhension globale des objectifs, de l’utilité, des contraintes et des limites du droit comptable et de l’information financière.Les étudiants seront notamment capables de :-identifier les sources de droit comptable et de doctrine,-analyser une opération et de déterminer un traitement comptable adapté,-formuler un avis comptable et des recommandations. -
Description
Contenu du coursPatrimonialité et substance (art. 29 (3) LRCS) : la notion d’actif et son impact sur la représentation comptableL’exemple des contrats de location Capitaux propres et dettes : analyse juridique vs substance (art. 29 (3) LRCS)L’exemple des actions préférentielles rachetables Principe d’évaluation des actifs non financiers : le modèle du coût (art. 52 et 55 LRCS) vs. le modèle de la juste valeur (art. 64bis et suivants LRCS)L’exemple des immeubles de placement Principe d’évaluation des actifs financiers : le modèle du coût (art. 52 et 55 LRCS) vs. le modèle de la mise en équivalence(art. 58 LRCS)L’exemple des participations Principe de prudence (art. 51 LRCS) et notion de provision (art. 64 LRCS) : un principe à géométrie variableL’exemple des provisions pour litiges Principe de réalisation des produits et bénéfices (art. 51 (1) c) aa) LRCS) : une application du principe de prudenceL’exemple de la vente de produits manufacturés -
Assessment
Modalité d’évaluation Évaluation de fin de cours Tâches d’évaluation Type d’évaluation Système de notation Pondération de la note finale Tâche 1 Examen écrit 0-20 100% -
Note
Aucun ouvrage publié n’est nécessaire pour ce cours.Des supports de cours seront mis à disposition des étudiants sur la plateforme Moodle.
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Details
- Course title: Consolidation des comptes
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-67
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Ce cours cherche à donner aux étudiants une base théorique des concepts et des méthodes de la consolidation afin qu’ils puissent mieux comprendre la théorie et la pratique de la lecture et de la préparation des comptes consolidés. Les étudiants apprennent sur base d’exemples, non seulement les techniques clés de la consolidation, mais également les pièges à éviter.
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Course learning outcomes
Comprendre les bases des comptes consolidés et être capable de passer des écritures de base en ce qui concerne l’établissement des comptes consolidés. -
Description
L’objectif du cours est de familiariser les étudiants avec les particularités des comptes consolidés. Ils devraient comprendre les méthodes de consolidation ainsi que les écritures comptables y relatives. Le cours comprend des exemples pour chaque méthode de consolidation (Intégration globale, intégration proportionnelle et Mise en équivalence). Les étudiants apprennent la théorie qui par après est renforcé par un exemple concret. Contenu:• Législation luxembourgeoise o Exigences relatives à la préparation des comptes consolidéso Exceptionso Etablissement des comptes consolidés en Lux-GAAP ou IFRS• Organisation de l’établissement des comptes consolidéso Périmètre de consolidationo L’homogénéisation des compteso Liasse de consolidation• Méthodes de consolidationo L’intégration globale L’élimination des titres et le calcul du goodwill Les éliminations intra-groupeso L’intégration proportionnelleo La mise en équivalence• Réconciliation des réserves consolidées• Problèmes spécifiques de la consolidationo Conversion des devises étrangèreso Les impôts différés -
Assessment
100% examen écrit final + execises pendant le cours -
Note
Bibliographie: Loi sur les sociétés commerciales Loi sur la comptabilité au Luxembourg
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Details
- Course title: Révision Comptable
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-68
- Module(s): Information financière, droit et révision comptable
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Le cours présente les éléments théoriques permettant la mise en place de la révision des comptes d’une société.
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Course learning outcomes
Présenter les aspects théoriques permettant de :•Planifier un audit dans un contexte réel•Réaliser une analyse de risques en en implémentant les différentes phases•Préparer et justifier une opinion -
Description
Le cours présente les éléments théoriques permettant la mise en place de la révision des comptes d’une société.Contenu:Présentation des éléments théoriques relatifs à :- Objectif du contrôle des comptes annuels- Acceptation d’une mission- Démarche générale du contrôleur externe- Analyse des risques- Matérialité- Fraude- Objectifs des contrôles- Moyens de contrôle- Contrôle des entreprises en difficulté -
Assessment
100% examen écrit
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Details
- Course title: International tax law
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-69
- Module(s): International tax law
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Lecturer
Coming soon -
Objectives
The purpose of the course is to provide the students with the relevant tools to be able to identify and take appropriate steps when confronted with international tax issues in the course of their professional activities.
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Course learning outcomes
The purpose of the course is to provide the students with the relevant tools to be able to identify and take appropriate steps when confronted with international tax issues in the course of their professional activities. -
Description
The course will cover the main international business tax fundamentals, from international treaties to EU law, to Luxembourg domestic law. The classes will be divided between a theory introduction to the subject and practical application examples. Course content:What is the International Tax subject.Hierarchy of normsHow to address cross-border double taxation issuesNew challenges imposed by OECD BEPS on the international tax landscapeHow to use an OECD model double tax treatyUnderstand the concepts and mechanisms of the EU Directives in the field of International Taxationa. Parent Subsidiary Directiveb. Interest and Royalties Directivec. Merger Directived. Anti-Tax Avoidance Directivese. DAC6f. BEPS Pilar 2g. EU Shell Directiveh. DEBRAAn overview of the tax and planning aspects of Luxembourg Investment Funds An overview of transfer pricing rules and their role on international tax. -
Assessment
100% final written exam two weeks after the course end (end-block exam) -
Note
Slides and references made during classes to any other material. The teacher will provide the students with all the relevant course materials for self-studying and the exam.
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Details
- Course title: Droit de la sécurité sociale
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-70
- Module(s): Rémunération
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
L’objectif de la formation est de familiariser l’étudiant avec les bases de la sécurité sociale luxembourgeoise et en partie, à la suite du phénomène transfrontalier important, également à une introduction des bases importantes valables au Luxembourg concernant le droit européen.
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Description
Introduction au droit de la sécurité sociale luxembourgeois. Les sujets traités sont les suivants :1. Introduction (historique et protection sociale)2. L’assurance maladie-maternité3. L’assurance accident4. L’assurance pension5. Les bases du chômage6. Calcul et facturation des cotisations sociales ContenuLe cours est subdivisé en 6 chapitres:1. Introduction (historique et protection sociale)2. L’assurance maladie-maternité3. L’assurance accident4. L’assurance pension5. Les bases du chômage -
Assessment
100% examen écrit / written exam -
Note
Le support sera remis aux étudiants via Moodle.Toutes les informations de la part de l'enseignant vacataire seront transmises via des annonces Moodle.
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Details
- Course title: La rémunération
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-71
- Module(s): Rémunération
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
L’objectif du cours est de transmettre les connaissances à l’étudiant, de manière théorique et pratique, en vue de lui permettre de gérer et calculer des rémunérations dans le monde du travail au Luxembourg. L’objectif du cours est de transmettre les connaissances à l’étudiant, de manière théorique et pratique, en vue de lui permettre de gérer et calculer des rémunérations dans le monde du travail au Luxembourg.
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Course learning outcomes
La matière enseignée permettra à l’étudiant d’avoir de bonnes connaissances pour, une fois à la recherche d’un emploi, pouvoir postuler dans un service payroll dans une fiduciaire ou toute autre société au Luxembourg. Il aura une approche très pragmatique des sujets suivants (liés à la paie) :-Droit du travail-Droit de la sécurité sociale-Droit fiscal-Techniques de calculs des rémunérations-Déclarations obligatoires -
Description
La formation est subdivisée en 6 chapitres :- Le contrat de travail et ses spécificités- Les congés payés- L’impact législatif sur les salariés (heures supplémentaires et heures à supplément)- La réglementation en matière de gestion du calcul de la rémunération- L’établissement d’un décompte de rémunération- Les déclarations périodiques obligatoires -
Assessment
100% examen écrit -
Note
Le support sera remis aux étudiants via Moodle. Les cours pratiques sont compris dans les cours théoriques. En fonction de l’avancement du cours des exercices pratiques seront intégrés et réalisés ensemble pendant le cours.Les exercices pratiques pour réaliser par l’étudiant dans le cadre de son apprentissage en travail indépendant sont remis via Moodle vers la moitié de la formation. Les corrigés seront remis aux étudiants avant la fin du cours.Les étudiants sont amenés à consulter régulièrement leur Moodle. Toutes les informations de la part de l'enseignant vacataire seront transmises via des annonces Moodle.
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Details
- Course title: Approche pratique des techniques de gestion sous Excel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-72
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Maîtriser des techniques de gestion à l'aide d'un tableau (Excel) : calcul et analyse des coûts et des budgets prévisionnels.
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Course learning outcomes
Définir les charges prises en compte par la comptabilité analytique, leur critère de classement et le traitement spécifique qu'il induit. Mettre en œuvre les différents modèles de calcul des coûts et les analyseurs. Élaborer différents budgets en tenant compte du découpage fonctionnel de l'organisation : le budget d'investissement, la prévision des ventes et le budget commercial, le budget d'approvisionnement et la gestion des stocks, le budget de production, le budget général de trésorerie. Maîtriser les fonctions de base et avancées d'un tableau (Excel). Utiliser les outils de statistiques nécessaires pour certaines prévisions. -
Description
Maîtriser des techniques de gestion à l’aide d’un tableur (Excel) : calcul et analyse des coûts et des budgets prévisionnels.Structure du cours :ANALYSE DES COÛTS POUR UN MARCHE GLOBAL- Le contrôle de gestion- Le concept de coût- La méthode des coûts complets ANALYSE DES COÛTS POUR UN MARCHÉ SEGMENTÉ- Le seuil de rentabilité- Les coûts partiels- L’imputation rationnelle des charges fixes- Le coût marginalANALYSE, MESURE ET SUIVI DES DIFFÉRENTS “SOUS SYSTÈMES ENTREPRISE” Les budgets -
Assessment
Modalité d’évaluation Évaluation combinée Tâches d’évaluation Type d’évaluation Système de notation Pondération de la note finale Tâche 1 Examen écrit 0-20 10 % Règles particulières d’évaluation QCM et/ou VRAI/FAUX (durée : 10 minutes)(Analyse des coûts pour un marché global : Le contrôle de gestion / Le concept de coût/ La méthode des coûts complets) Tâche 2 Examen écrit 0-20 10 % Règles particulières d’évaluation Exercice d’application(durée : 20 minutes)(Analyse des coûts pour un marché global : La méthode des coûts complets) Tâche 3 Examen écrit 0-20 10 % Règles particulières d’évaluation Exercice d’application (durée : 20 minutes)(Analyse des coûts pour un marché segmenté : Le seuil de rentabilité) Tâche 4 Examen écrit 0-20 10 % Règles particulières d’évaluation Question de cours(durée : 15 minutes)(Analyse des coûts pour un marché segmenté : Les coûts partiels / L'imputation rationnelle des charges fixes / Le coût marginal) Tâche 5 Autre, veuillez préciser 0-20 10 % Règles particulières d’évaluation Examen sur poste informatique(durée : 15 minutes)Manipulation Excel Tâche 6 Examen écrit 0-20 50 % Règles particulières d’évaluation Examen de fin de bloc sur poste informatique (deux semaines après la fin du cours)(durée : 1 heure)Cas d’entreprise
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Details
- Course title: Tableau de bord et pilotage organisationnel
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-73
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Appréhender, identifier et mettre en œuvre les indicateurs de gestion nécessaires au suivi du pilotage de l’entité afin de garantir l’efficacité de la stratégie organisationnelle définie
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Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants auront acquis les compétences nécessaires : Pour identifier les besoins d’accompagnement du dirigeant dans le cadre du pilotage de son activité Pour définir les indicateurs et tenir compte des spécificités liées à chaque activité Pour mettre en œuvre et faire évoluer les outils -
Description
Le cours contiendra une presentation des différentes théories liées àl’organisation de l’entreprise, sa capacité d’adaptation à son environnement, ainsi que la manière de définir un prévisionnel d’activité.Dans un second temps, il sera abordé le panel d’outil dont disposent les entreprises afin de mettre en place des tableaux de bord. -
Assessment
100% examen écrit / final written exam
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Details
- Course title: Entreprendre et innover
- Number of ECTS: 2
- Course code: COMPTAFISC-74
- Module(s): Techniques de gestion et stratégie
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Ce cours présente les éléments sous-jacents à l’entrepreneuriat et l’innovation. Partant de l’entrepreneur(e) en tant que personne, les étudiant(e)s seront amené(e)s à réfléchir à ce qu’est un ou une entrepreneure et à penser la valeur ajoutée produite par l’entrepreneur(e). Nous montrerons qu’il existe une variété de profils d’entrepreneurs mais aussi une grande variété d’innovations et de manières d’innover. S’ensuivra une réflexion plus stratégique au sujet de l’orientation générale de d’entreprise en pensant notamment l’environnement dans lequel l’entreprise évolue et doit se positionner. Enfin, les étudiants et étudiantes pourront parfaire leurs connaissances au travers de l’utilisation du business model canvas. En effet, ils et elles pourront à la fois réfléchir à la proposition de valeur d’une entreprise (ce qu’elle vend et à qui ?) mais aussi aux enjeux en termes d’architecture de valeur (comment elle produit cette valeur?) et de rentabilité (combien cela lui rapporte ?). En parallèle du cours, les étudiants et étudiantes participeront à un jeu d’entreprise (CESIM) qui leur permettra de se mettre en situation de gestion lors de prises de décisions stratégiques sur des domaines variés tels que le marketing, la production, le contrôle de gestion et la finance d’entreprise.
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Course learning outcomes
Compétences en innovation: les étudiants apprendront à reconnaître et analyser les différentes innovations existantes sur un marché. Compétences en stratégie : les étudiants possèderont les bases de l’analyse stratégique d’entreprise. Élaboration d'un business model: les étudiants seront en mesure d'évaluer les principaux éléments d'un business model et de les relier à un plan financier et marketing -
Description
Le cours se décompose en trois grandes parties complémentaires qui permettent d’articuler trois domaines interconnectés : l’entrepreneuriat, la stratégie d’entreprise et l’innovation.1. Entrepreneuriat et innovation1.1 L’entrepreneuriat : définitions et enjeux1.2 Les profils entrepreneuriaux1.3 Les types d’innovations 2. La boîte à outil de l’entrepreneur2.1 Les Analyses externe et interne2.2 La stratégie Océan Bleu2.3 Développer sa culture entrepreneuriale 3 Business model CANVAS3.1 La proposition de valeur3.2 L’architecture de valeur3.3 Les coûts et les revenus -
Assessment
Modalité d’évaluation Évaluation combinée Tâches d’évaluation Type d’évaluation Système de notation Pondération de la note finale Tâche 1 Examen écrit 0-20 50% Règles particulières d’évaluation Examen final de 2h composé de questions de cours et d’une étude de cas. Tâche 2 Présentation 0-20 25% Règles particulières d’évaluation Présentation des décisions prises pendant le jeu d’entreprise Tâche 3 Participation et rapport sur le jeu d’entreprise 0-20 25% -
Note
Osterwalder and Pigneur (2011) Business model: nouvelle génération. Pearsons. Lehmann-Ortega et al. (2024) Strategor, Dunod. 9ème édition.
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Details
- Course title: Management des systèmes d'information
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-75
- Module(s): Digitalisation
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
Qu’est que le système d’information (généralités) ?Description et management des systèmes d’information comptable et financierLes évolutions des SI comptable et financierLa sécurité du SILa cadre juridique et réglementaire
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Course learning outcomes
– Comprendre la place des systèmes d’information dans l’ensemble de sa formation et l’impact sur l’évolution de leur futur métier. – Mesurer tout le cadre sécuritaire associé. -
Description
Le cours présente les généralités sur les systèmes d’information, Les évolutions des systèmes d’information comptables et financiers ainsi qu’une introduction au cadre juridique et à la sécurité des SI. -
Assessment
Examen écrit sur 2h/ 2 questions (étude de cas) / Pondération de la note finale -
Note
Diaporama + documents à rechercher sur internet
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Details
- Course title: Digital transformation in accounting and tax
- Number of ECTS: 4
- Course code: COMPTAFISC-76
- Module(s): Digitalisation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
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Course learning outcomes
-Understand the evolution of the functions linked to accounting and taxation-Understand the various technologies currently being developed and their impact on the business-Develop skills essential for the new accountants and tax specialists-Embrace the changes in the work environment and understand their benefits-Have an understanding of the new assets (digital assets)-Gain knowledge of the regulations surrounding the technological evolution In terms of personal development, the students will:-Develop their analysis and critical thinking skills-Develop their research skills-Work together -
Description
PART I What is digitalisation? 1. Origins and impact of digitalisationa. Impact on the evolution of the tasks requested (quality and control over quantity)b. Process of adoption of the new technologies, the Rogers curvec. What does digitalisation mean? When did it start and what are the trends?d. Taxonomy of the digital world: fintech, regtech, what does it propose, which needs do they answere. The digitalisation of the governmental bodies: what are the portals allowing online procedures/filings? The role of the ministry of digital 2. What are the new technologies? What is their use (pros and cons of it)?a. Blockchain: How does it work? What are the advantages and disadvantages? What is its use? b. Cloud computing: how does it work? Why is it extensively used in accounting and taxation? c. Artificial Intelligence/Robot Process Automation (RPA): How Artificial Intelligence can be used to help with data analytics and the reduction of mechanical tasks removing the process with low added valued. Big Data/Data Analytics: The power of data and the extraction of information by the analysis of data flow. How to use data to forecast and produce insightful reporting? e. Digital Assets: What is a digital asset? How is it created? What is tokenisation?3. Law/Regulationsa. Regulation for e-signature (e-Idas) and electronic documents b. What is the legal framework around Blockchain?c. Cloud legislation4. Challenges and advantages of digital Analysis of the challenges and advantages brought by the digitalisation and how to mitigate?- Change management- Database maintenance/procedure/good practices/golden source- Access Management- Collaboration cross department- Digital documents: storage, safety and how to manage them- Central management- Audit trail, how to use it efficiently- Workflow management: what is it, how to create an efficient one- The rise in “Suite”, the accounting and taxation tool as part of a whole system- Avoiding duplicationPART II Existing solutions (2 solutions/area for a total of 4 solutions)Presentation of existing solutions: demo and trial. Organised in workshops. Practical cases.Innovative solutions, answering the needs of companies, from SMEs to larger companies. 1. Digital accountingPotential solutions: SAP, Caseware, Gesall, Denarius, Odoo …2. Digital TaxationPotential solutions: FiTAX, easytax, Domos FS, Gesall (eCDF, FAIA), eFiscaleasePART III: Accounting and taxation of the new assets (digital assets)1. Knowledge session on the accounting and tax treatment of digital assets in LuxembourgComparison to International treatment -
Assessment
Assessment Modality: combined assessment Task 1Team presentation + reportGrading Scheme0-20Weight for final Grade 35%Specific Assessment RulesIn order to assess the research and analysis skills of the students, they will be asked to perform a team work composed of:-A written report of 25 to 30 pages in total-A presentation in front of the class with detailed explanations and a deck The topics, related to the subjects discussed in class, will be provided at the beginning of the semester.Task 2Written examGrading Scheme0-20Weight for final Grade 65%Specific Assessment RulesFinal exam organized during the examination period. Closed books and is composed of a MCQ as well as open question on all topics (includes all media seen in class) discussed during the semester. It also includes questions on the Literature. -
Note
The Fourth Industrial Revolution; Klaus Schwab; ISBN 978-0241300756
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Details
- Course title: Pratique d'un progiciel comptable
- Number of ECTS: 1
- Course code: COMPTAFISC-77
- Module(s): Digitalisation
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Objectives
-Introduction à la comptabilité informatisée et à la notion de progiciel comptable-Présentation générale du progiciel Sage BOB-Pratique du progiciel Sage BOB : * Ouvrir une comptabilité et paramétrage de base.* Tenue de la comptabilité clients, la comptabilité fournisseurs, rapprochements bancaires, opérations diverses,…* Générer la déclaration TVA, Intrastat, Etats récapitulatifs de biens et services et FAIA (Fichier Audit Informatisé AED).* Générer la balance, le bilan et le compte de profits et pertes.
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Course learning outcomes
On completion of the course unit successful students will be able to:-Comprendre ce qu’un progiciel comptable, les enjeux de son choix et de son déploiement.-Avoir une connaissance globale des modules du progiciel Sage BOB-Tenir une comptabilité dans le progiciel Sage BOB -
Description
L’objectif du cours est d’initier les étudiants à la pratique de la comptabilité dans un progiciel comptable, en l’occurrence le progiciel Sage BOB. -
Assessment
Written Exam: 30% Questionnaire (two weeks after the course end =>end-block exam)Exercises: 70 % Cas pratique dans le logiciel Sage BOB
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Details
- Course title: Data Analysis
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-78
- Module(s): Module ouverture (1 cours au choix)
- Language: EN
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Students will gain transferable analytical skills that can be applied to different work-scenarios. In particular, students will learn about:•Sourcing data;•Preparing data for analysis;•Performing data quality checks;•Manipulating data;•Analysing data with descriptive statistics;•Analysing relationships in data;•Performing statistical tests;•Drawing conclusions based on the data analysis;•Reporting data analysis results. -
Description
Data Analysis is an interactive course packed with timely industry case studies and insights from a diversified group of practitioners who work with data on a daily basis. The course aims to equip students with basic analytical skills that would allow them to progress in their future careers. Furthermore, the course offers practitioners’ perspectives on job roles requiring data analysis that give students insights and advice into their first steps on the career ladder. The course cuts through the academic theories and scholarly areas that would not have an immediate benefit to students to focus on practical applications of the data analysis skills. The course uses Excel to walk students through real applications of data analysis and improve both their analytical and technical skills. -
Assessment
100% Seminar paper: Comments: Industry case studies where you need to apply the data analytics knowledge and skills gained during the lectures to provide a written answer (similar to the interview case studies for quantitative analysts at ING; RBS; EIB; ECB; Lloyds Bank)
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Details
- Course title: Comptabilité des banques
- Number of ECTS: 3
- Course code: BPG-BANQUE-36
- Module(s): Module ouverture (1 cours au choix)
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Les étudiants ayant suivi le cours et réussi les examens seront capables de : Comprendre le fonctionnement de la banque luxembourgeoise Comprendre les articulations comptables et business entre l’actif et le passif Comprendre les enjeux des différentes méthodes de comptabilisation et les impacts sur la lecture des bilans bancaires -
Description
Initiation aux mécanismes comptables bancaires · Les opérations de paiement · Les opérations de dépôt de la clientèle · Emprunt et placement interbancaires · Les opérations de crédit · Les valeurs mobilières · Introduction à la comptabilisation des produits dérivés · Les frais de fonctionnement et les dépenses d’investissement Initiation à la comptabilité bancaire internationale · IAS 39 · Notions de Faire value – A.F.S. – COUT amorti – O.C.I. sur les portefeuilles propres des banques -
Assessment
Un examen écrit (100 %) -
Note
LITTERATURE Pratique de la comptabilité bancaire aux normes IFRSAntoine SARDI Collection AFGES Eds Introduction à la comptabilité bancaire Michèle FORMAGNE collection RB Edition
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Details
- Course title: Révision comptable II
- Number of ECTS: 3
- Course code: COMPTAFISC-79
- Module(s): Module ouverture (1 cours au choix)
- Language: FR
- Mandatory: No
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Planifier un audit dans un contexte réel Réaliser une analyse de risques en en implémentant les différentes phase Préparer et justifier une opinion -
Description
Le cours prend la suite de Révision Comptable I en mettant en situation dans un cas réel les étudiants pour la mise en place d‘une révision des comptes d’une société dont ils disposent de l’ensemble de la comptabilité. Contenu:Mise en situation relative à :- Objectif du contrôle des comptes annuels- Acceptation d’une mission- Démarche générale du contrôleur externe- Analyse des risques- Matérialité- Fraude- Objectifs des contrôles- Moyens de contrôle- Contrôle des entreprises en difficulté -
Assessment
100 % examen écrit
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Details
- Course title: Personal branding
- Number of ECTS: 0
- Course code: COMPTAFISC-80
- Module(s): Module optionnel
- Language: FR
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
-Savoir définir ses valeurs, ses compétences, ses connaissances, sa personnalité-Réfléchir à ses attentes, son projet-Pitcher en un temps donné-Gérer son profil LinkedIn-Préparer un entretien de recrutement -
Description
Qui suis-je ? Présentation personnelleIdentité numériqueEntretien de recrutement -
Assessment
N/A -
Note
Moodle, Ordinateurs et connexion Internet
Semester structure
Modules
Number of ECTS credits for these modules:-
Stage / Internship / Praxissemester
Number of ECTS credits for this module: 30 ECTS
Full-time ECTS credit: 30
Course offer for Tronc Commun, Semestre 6 (2024-2025 Summer)
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Details
- Course title: BCF-Internship
- Number of ECTS: 30
- Course code: COMPTAFISC-18
- Module(s): Stage / Internship / Praxissemester
- Language: EN
- Mandatory: Yes
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Lecturer
Coming soon -
Course learning outcomes
Gain practical experience. Enhance professional and supplementary skills (technical skills, self-management, teamwork, communication skills, initiative). Demonstrate the ability to write a report in English (proficiency in Business English). Demonstrate the ability to approach writing as a recursive process that requires substantial revision of drafts for content, organization, and clarity, as well as editing and proofreading. Demonstrate the ability to integrate ideas with those of other using summary, paraphrase, quotation, analysis, and synthesis of relevant sources. Enhance the ability to find, evaluate, and use material located through the library’s online catalog, through subscription databases, and through internet search. Enhance oral presentation skills in English by preparing and delivering an oral presentation in a manner that effectively delivers the message and meets the needs of the target audience. The professional tutor and the trainee (student) agree upon individual learning outcomes (professional and supplementary learning outcomes). -
Description
The internship is intended to provide a learning opportunity for students to:apply their knowledge and skills acquired in the classroom to a professional context;understand what skills are transferable to new contexts;identify and understand the practices and protocols of the particular company and industry in which they are working;successfully reflect on the quality of the contribution they have made to the organization;refine and reassess their own career goals as a result of the experience. -
Assessment
40 %: Internship performance, assessed by the professional tutor. 40 %: Internship report, assessed by the academic tutor. 20 %: Presentation to be held by the student (oral defense of the internship), assessed by the 1st academic tutor (50 %) and and the 2nd academic tutor (50 %). -
Note