Programme

The CYBERUS Erasmus Mundus Joint Master in cybersecurity, or CYBERUS, is a highly integrated two-year full-time master programme.
Semesters 1 and 2 are taught at the Université de Bretagne Sud, Semester 3 at the University Libre de Bruxelles or at the University of Luxemborg and Semester 4 is dedicated to the research project/Master thesis.
Academic Contents
At the Université de Bretagne Sud
at the Université de Bretagne Sud
Course offer for Semester 3 (2024-2025 Winter)
-
Details
- Course title: Entrepreneurship
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-1
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Ability and skills to understand and critically evaluate business problems from the the perspective of entrepreneurship; deep knowledge on the entire startup process (from ideation to venture exit); evidence-based insights on entrepreneurship rooted in latest research insights; ability to apply these insights in real-world case studies that feature highly relevant problems and their solutions
-
Course learning outcomes
The course provides a bird’s-eye view of important fundamentals of entrepreneurship. -
Description
The course will cover the following topics: Entrepreneurship in general, entrepreneurial personalities, business planning, lean startup, entrepreneurial marketing, entrepreneurial finance, entrepreneurial growth, entrepreneurial exit, select types of entrepreneurship (e.g., social entrepreneurship, sustainable entrepreneurship). The course also features case studies, in which students will apply the concepts of the lecture to real business cases, preferably from the cybersecurity sector. -
Assessment
Written Exam 50%
The objective of the exam is to evaluate students’ understanding and application of key entrepreneurship concepts.
Presentation 50%
The students will solve and present their solutions to case study assignments. The objective of the case studies is to develop students’ analytical and decision-making skills by applying theoretical concepts to real-world entrepreneurial scenarios and fostering critical thinking and strategic planning abilities.
-
Details
- Course title: Français général A2.1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-126
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Cours en présentiel – campus BelvalCe cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, principalement écrite, afin d’enrichir vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes.
-
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours vous serez capable de :• Demander et donner des informations sur des habitudes quotidiennes, un emploi du temps• Parler de vos goûts, de vos projets• Faire des suggestions et réagir à des propositions (acquiescer, accepter, s’excuser)• Donner une raison ; expliquer vos choix• Demander et donner des conseils• Parler de votre expérience professionnelle, de votre environnement de travail• Raconter des événements passés, un souvenir, une anecdote, une expérience. -
Description
Dans une première partie, nous évaluerons vos besoins et ferons quelques révisions de grammaire telles que :Utilisation du présent, du présent progressif, du passé récent et du futur procheL’interrogation : qui, quoi, comment, est-ce que, quand, combien, …Conjugaison des verbes essentiels : faire, pouvoir, devoir, vouloir, savoir, connaître …Expression du temps : dans, depuis, il y aUtilisation des adjectifs possessifsLes lieux importants de la vie quotidiennela descriptionles directionsles professionsPuis nous approfondirons ces acquis et les enrichirons en travaillant principalement sur des documents authentiques issus de la vie quotidienne -
Assessment
L’évaluation seferaainsi: Deux devoirs à la maison à rendre en semaine 4 et semaine 8 (coefficient 1)Un devoir en classe lors du dernier cours (coefficient 2)Lesdevoirscomprendrontdesexercicesdegrammaire, de vocabulaire et larédactiond’uncourttextepersonnel.La présence aux cours est obligatoire afin de valider les crédits ECTS attribués au cours de français général A2. Au-delà de trois absences, l’étudiant/étudiante ne peut plus valider le cours. -
Note
BibliographieAlter Ego+, Niveau A1-A2, Editions Hachette Objectif Express 1 et 2, Editions HachetteGrammaire essentielle du français A2, 100% FLE, DidierFle
-
Details
- Course title: Français général A2.1 (Kirchberg)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-236
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language:
- Mandatory: No
-
Objectives
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français pour accéder au cours de français général niveau B1. Cette remise à niveau est faite grâce à : de nombreux exercices de grammaire et de vocabulaire, des jeux de rôles et des situations de communication de la vie réelle.
-
Course learning outcomes
À l’issue de ce cours vous serez capable de :•Donner une explication simple •Parler de vos goûts, de vos projets •Fixer, accepter/refuser un rendez-vous•Parler de votre expérience universitaire et professionnelle•Établir des comparaisons •Demander et donner des conseils•Raconter une expérience passée -
Description
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, principalement écrite, afin d’enrichir vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes. Les premières heures se concentreront sur la révision des points de grammaire essentiels notamment :- Le présent de l’indicatif – Le futur proche – Le passé composé – La forme interrogative Nous approfondirons ces acquis et aborderons : – Les pronoms relatifs simples- La négation – Les pronoms Y/EN – La place de l’adjectif – La comparaisonAu-delà de l’aspect grammatical, nous aborderons la langue française à travers l’étude de documents authentiques issus de la vie quotidienne. -
Assessment
L’évaluation seferaainsi:50 % : Notes des devoirs écrits rendus (deux devoirs composés d’une production orale et écrite)50 % : Participation orale en cours et préparation des devoirs maison.La présence aux cours est obligatoire afin de valider les crédits ECTS attribués au cours de français général A2. Au-delà de deux absences, l’étudiant/étudiante ne peut plus valider le cours. -
Note
Édito A1, Éditions DidierÉdito A2, ÉditionsDidierObjectif express A1/A2Grammaire essentielle du français A2, 100 % FLE, DidierFle
-
Details
- Course title: Français académique B1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-182
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français pour accéder au cours de niveau universitaire B2. Cette remise à niveau est faite grâce à : des exercices de compréhension orale, de compréhension écrite. À l’oral seront mis en place des jeux de rôles, des présentations et des débats. Nous élaborerons également des cartes mentales qui faciliteront l’acquisition du vocabulaire. Nous nous attarderons également sur la rédaction de différents genres de texte dont nous détaillerons la structure. Toutes ces activités seront ludiques, répondront à des besoins concrets. Les modalités de travail seront variées : travail en grand groupe, en binômes, individuel afin de favoriser la collaboration entre pairs. Le contenu sera adapté selon les besoins du groupe, ainsi vous pourrez commencer le semestre suivant sur des bases solides.
-
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours vous serez capable de : • lire des articles sur des questions contemporaines• comprendre différents points de vue• comprendre un texte littéraire contemporain• écrire des textes clairs et détaillés sur des sujets relatifs à vos intérêts• écrire un essai ou un rapport sur un sujet précis de manière concise, claire, et efficace• exposer son argumentation• mettre en valeur son opinion sur un événement ou une expérience -
Description
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, notamment à l’oral et à l’écrit afin de répondre aux exigences du cadre universitaire et de votre future carrière. Dans une perspective actionnelle, nous travaillerons sur des documents authentiques tels que des articles de presse ou des extraits vidéo. C’est à travers notre corpus que nous aborderons la grammaire et le vocabulaire, outils au service de vos besoins de communication. Vous déduirez les règles de grammaire à partir d’exemples concrets du corpus et les mettrez en pratique à travers plusieurs exercices ludiques.Le travail de production écrite sera décliné sous plusieurs formes : donner ses arguments sous la forme d’une liste d’idées la rédaction d’une réclamationune lettre officielleun résumé d’articleun article argumenté (2 pages maximum) sur un sujet de votre choix. -
Assessment
25% : Notes des devoirs écrits rendus50% : Compréhension écrite et rédaction d’un article (maximum 2 pages) après une séance de révision en cours.25% : Participation orale en cours et la préparation des devoirs maison. Un maximum de 2 absences est accepté. -
Note
Bibliographie Édito B1, Éditions Didier, 2018 Grammaire essentielle du français, B1, Didier, 2015 Cosmopolite B1, Hachette, 2018
-
Details
- Course title: Français académique B2 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-186
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Cours en présentiel – campus Belval
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, principalement écrite, afin d’enrichir vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes.
-
Course learning outcomes
A l’issue de ce cours, vous serez capable:
De comprendre et de commenter un article sur une question d’actualité, un article informatif, un article d’opinion (éditorial), un article à visée humoristique… ;
De comprendre des reportages, débats, émissions de radio, de télévision ou de sites Internet informatifs sur l’actualité, des sujets culturels et sociétaux.
D’exprimer et défendre vos opinions, réagir aux arguments d’autrui ;
De développer une argumentation précise et efficace à l’écrit et à l’oral ;
Derédiger unesynthèse,unrésumé,unelettreformelle, un texte argumentatif -
Description
Cours en présentiel – campus BelvalDans une première partie, nous évaluerons vos besoins et ferons quelques révisions de grammaire telles que :Utilisation du présent et du subjonctif, des temps du passéLes pronoms compléments, démonstratifs, interrogatifs, …Accord des participes passésExpression du temps : depuis, pendant, pour, il y a, …Utilisation de connecteurs logiques Puis nous approfondirons ces acquis et les enrichirons en travaillant principalement sur des documents authentiques issus de la presse. -
Assessment
Le contrôle se fait en continu avec un test final. Les devoirs écrits sont obligatoires. La note finale sera calculée ainsi :
La participation en classe 20%
Les 2 devoirs écrits 30% (50% pour chaque devoir)
L’évaluation de la compréhension orale 20%
Le test final 30%Total 100%Les devoirs comprendront des exercices de grammaire, de compréhension orale et écrite et la rédaction d’un texte personnel. -
Note
Bibliographie :
AlterEgo,NiveauB2,EditionsHachette.
Grammaire essentielle du français, Didier FLE
-
Details
- Course title: Français académique C1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-171
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Cours en présentiel – Belval
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques écrites, afin de structurer et d’améliorer vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier y compris sur des sujets complexes. -
Course learning outcomes
En présentiel, campus Belval
———————————
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français de l’écrit pour accéder au cours d’un locuteur indépendant.A l’issue de ce cours vous serez capable de :• lire des articles de registres variés sur des questions contemporaines• comprendre un texte long y compris les parties difficiles• comprendre un texte littéraire contemporain• écrire des textes bien structurés clairs et détaillés sur n’importe quel sujet y compris complexe, approprié au lecteur visé, et dans un style personnel• écrire un essai ou une synthèse sur n’importe quel sujet y compris complexe, qu’il se rapporte ou non à son domaine• exposer son argumentation -
Description
Cours en présentiel – campus BelvalA l’aide d’écrits de textes authentiques universitaires, issus des médias ou de la littérature contemporaine, nous aborderons les techniques d’analyse de texte, de résumé, d’argumentation/essai et de synthèse de l’écrit.Nous nous appuierons sur ces textes pour travailler également l’aspect formel de la langue (grammaire, conjugaison, lexique). Nous évaluerons au préalable vos besoins lors des premières séances et procéderons à quelques révisions. -
Assessment
EvaluationL’évaluation sera constituée pour 50% d’un devoir de synthèse (à réaliser en binôme à la maison), pour 25% des notes des devoirs rendus et pour 25% de la participation en classe et de la préparation des devoirs maison. -
Note
BibliographieCommuniquer à l’écrit, Clé international Documents DALF C1, C2Production écrite Niveau C1, C2 Edition Didier
-
Details
- Course title: Perfectionner son expression en français / Perfecting your expression in French (Belval)
- Number of ECTS: 3
- Course code: LC_CAT-69
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française orale et écrite afin de faciliter vos prises de parole et vos productions d’écrits, pas seulement dans le cadre de vos études mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes.
-
Course learning outcomes
-
Description
CAMPUS BELVALDescription : Comment « parler », « lire » et « écrire » mieux et plus facilement en français ?D’abord en s’intéressant aux « sons » et en les mettant ensemble pour dire des mots mais aussi en étudiant les lettres et les groupes de lettres qui permettent d’écrire ces sons. Ensuite en mettant ces mots ensemble pour faire des phrases qui ont du sens.Parler et écrire, c’est s’adresser à autrui, parfois dans le but de le convaincre, de le conduire à adopter notre point de vue. Dans ce cas, il s’agit d’être capable d’argumenter. L’argumentation se pratique à l’oral mais également à l’écrit, ce qui est très utile pour vos études universitaires, lorsque vous devrez démontrer ce que vous affirmez.Enfin, parler, c’est aussi s’adresser à d’autres personnes, c’est-à-dire savoir comment parler et savoir utiliser telle ou telle manière de parler (« registres » courant, soutenu, familier) ; sans oublier que la langue ne sert pas seulement à communiquer mais qu’elle révèle aussi une manière de penser le monde et de se conduire dans le monde (pas de la même manière partout = interculturalité).Ce cours va vous familiariser avec ces différents aspects de l’oral et de l’écrit du français en vous proposant des activités qui vous permettront d’apprendre à :- poser votre voix,- oser prendre la parole (en particulier en public),- produire – à l’oral et à l’écrit – des mots, des énoncés et des phrases adaptées aux circonstances ; dans des situations d’interactions partagées,- argumenter en sachant utiliser les connecteurs logiques adaptés.Il vous amènera également à approfondir et affiner à la fois vos connaissances linguistiques et votre pratique de la langue française orale et écrite, par des écoutes et des visionnages répétés de séquences vidéo d’une part, par des lectures et des productions d’écrits d’autre part. Vous serez donc amenés à étudier aussi la langue écrite en lisant et en analysant des commentaires, des explications, des articles qui portent sur les séquences vidéo proposées.Ensemble, vous y pratiquerez des activités ludiques et informatives qui vous feront – « faire des liens » entre vos possibilités de communication courante en français et les pratiques de langue (orale et écrite) académiques, nécessaires à votre cursus (et/ou à votre vie personnelle et professionnelle) ;- progresser ainsi en langue française. -
Assessment
Pour obtenir les 3 ECTS, l’évaluation repose sur 3 aspects (note totale sur 20) :- Participation active aux cours en présentiel (prises de parole, interactions orales avec l’enseignante et les pairs) (Note/5) ;- Rendu des devoirs écrits proposés dans les délais impartis (Note/10) ;- Devoir à faire sur place à l’avant-dernière session (portant sur une partie des notions étudiées) corrigé en commun à la dernière session (Note/5). -
Note
BibliographieCerquiglini, B., Corbeil, J.-Cl., Klinkenberg, J.-M., Peeters, B. (Dirs.) (2000). Le français dans tous ses états, Paris, Flammarion.Riegel, M., Pellat, J.-C., Rioul, R. (2009). Grammaire méthodique du français, Paris, PUF. Conseil de l’Europe. (2010). Niveau B1 pour le français : un référentiel, Paris, Didier.Barthélémy, F., Groux, D., Porcher, L. (2011). Le français langue étrangère, paris, L’Harmattan. Porcher, L. (2014). Sur le bout de la langue : la didactique en blog, Paris, CLE International, Didier. Gadet, F., Ludwig, R. (2015). Le français au contact d’autres langues, Paris, Ophrys.Laroussi, F. et Penloup, M.-C. (Dirs) (2012). Identités langagières, Rouen, PURH
-
Details
- Course title: EU Digital sovereignty : Securing EU digital sovereignity through Research and Innovation
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-4
- Module(s): 3.2 EU Digital sovereignty : Securing EU digital sovereignity through Research and Innovation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Analyze EU’s ‘digital sovereignty’ i.e. EU’s ability to act independently in the digital world. This means studying protective mechanisms and offensive tools designed by the EU to foster digital innovation (including in cooperation with non-EU companies) as well as related challenges
-
Course learning outcomes
Students will be able to: (i) Identify and explain different levers used by the EU for its digital sovereignty (notably economic and legal (normative) levers); (ii) breakdown legislative acts and proposals that aim at implementing EU’s digital sovereignty; (iii) understand different UE budgetary instruments (including actors) to finance Research and innovation;(iv) describe strategic technological innovation for EU’s digital sovereignty; (v) explain challenges to EU’s digital sovereignty and suggest solutions; (vi) discuss ethics and technology -
Description
Introduction to EU’s framework for digital sovereignty – tools, mechanisms, and actors;; Chips market: the Chips Act as a mean to secure EU digital sovereignty; 5G infrastructure deployment: geopolitical and legal challenges; Digital infrastructure sharing imperative: perspectives on an EU Cloud; Software and software development: issues of liability in the context of automated processes/decisions; Artificial Intelligence (AI): opportunities and challenges for the EU digital sovereignty; Blockchain and Distributed Ledger Technologies: beyond the hype – socio-economic and legal perspectives for the EU digital sovereignty; Quantum technologies: securing strategic autonomy through quantum R&D; Data protection: General Data Protection Regulation (GDPR) as a flagship regulation for a digital sovereign EU; Digital services: the Digital Services Act for a safe and accountable online environment; Digital Markets Act: a bid for fairness towards and between ‘gatekeepers’?; European Digital Identity: the idea of a personal digital wallet for EU citizens and residents; Intellectual property: towards a harmonized EU patent rules to boost innovation, investment, and competitiveness; Beyond efficiency and legal niceties: Ethics and technology -
Assessment
50% Take-home assignment
30% Presentation
10% Active participation10% Attendance -
Note
-
Details
- Course title: AI and Cybersecurity
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-5
- Module(s): 3.3 Cybersecurity and AI
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objective of the course is to make the students familiar with the quality and security threats to AI systems, especially in light of (European) regulations. The course generally introduces the students to the foundations of security attacks, but enables also the manipulation of the related concepts through experiments (via Jupyter notebooks). The covered topics include: evasion attacks on computer vision, tabular data, NLP models; poisoning attacks; privacy concerns and threats; distribution drifts, presentation attacks on biometric systems, vulnerabilities in AI-based malware detectors, certifiable robustness, detection of generated content, regulation and auditing, etc. The course sessions will feature ex-cathedra presentations from the teaching team and external speakers, focused discussions, hands-on exercises, expert panels, paper reading and presentation by the students.
-
Course learning outcomes
Students understand the security concerns that AI system raised and the limitations of using AI systems for cybersecurity. Students can experiment on specific security attacks and defenses through the use of established Python libraries. Students can read advanced scientific papers and reproduce previous experiments. Students can have some understanding of the meaning and implications of regulations related to AI systems and their security.
-
Description
– Intro to machine learning security and offensive AI / Basic tool setup- Evasion attacks on computer vision systems, white-box and black-box threat models, transferability- Malware detection using AI and its pitfalls / Introduction to the end of year project- Dense task security with application to healthcare and autonomous driving- Tabular attacks in constrained domains, with application to financial systems- Attacks on NLP model / Escape game- Privacy of AI systems / Detection of generated content- Distribution drifts- Poisoning attacks- Attacks on biometrics systems- Certified robustness- Regulations and auditing -
Assessment
Combined assessment based on:
Presentation 50% .
Assessment criteria: clarity of the presentation, quality of answers, depth of investigation, replicability of tooled artefacts
Active participation 50% .
Assessment criteria:
attendance, completion of in-class exercise, participation in discussions -
Note
Student’s Laptop is required for this course
-
Details
- Course title: Security of databases
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-2
- Module(s): 3.4 Security of Databases and Digital Wallets
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
At the end of this course, students will be familiar with database security risks, exploitation, and mitigations. The assignments will provide students with hands-on experience in securing database systems, preparing them for real-world scenarios in database administration and security
-
Course learning outcomes
This course aims to familiarize students with database security -
Description
In this course, Database Security risks and mitigations will be discussed in theory and implemented during practical assignments. This course will start with an introduction to common DBMS with an emphasis on server-side implementation (back-end) and the provided user application (front-end) and exploring their vulnerabilities followed by database security best practices. The course will include the following topics but is not limited to: Database Access Controls, Database Authentication, Data encryption on the server-side and in transit, Auditing and Monitoring, and attacks such as SQL injections, inference, and privilege escalation. -
Assessment
Written exam 60 %
Take-home assignement 20%
Project and presentation 20%
-
Details
- Course title: Digital Wallets
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-3
- Module(s): 3.4 Security of Databases and Digital Wallets
- Language:
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Getting familiar with technical and organizational foundations of digital wallets used in cryptocurrencies / decentralized information systems and digital identity management:
(1) Cryptographic primitives (hashing, Merkle trees, digital signatures, zero-knowledge proofs, secret sharing) and how they are used in blockchains, digital identity management systems, other decentralized information systems, and the corresponding digital wallets that users and organizations use to interact with these systems,
(2) Deep dive in constructions and applications of zero-knowledge proofs to improve users’ and organizations’ control over data disclosure,
(3) Misconceptions about blockchain, digital identities and digital wallets,
(4) Security issues and attacks on these systems and how to mitigate them,
(5) User perspectives with regard to adoption of these technologies and in particular their interaction through digital wallets. -
Course learning outcomes
Students can identify application areas of digital wallets and the corresponding decentralized information systems, design appropriate solutions based on the cryptographic building blocks they learned, consider security threats and countermeasures, and are aware of common pitfalls from a user perspective. -
Description
1. Introduction and Motivation; Cryptographic building blocks a. Digital wallets (Gilbert FRIDGEN)• Custodial vs. non-custodial wallets• Metamask• Cold vs. hot walletsb. Cryptographic building blocks (Johannes SEDLMEIR)• Symmetric and asymmetric encryption• Digital signatures, digital certificates, and the Internet PKI• Hashing, Merkle trees & Merkle proofs• Trusted hardware and secure elements• Elliptic curves, pairings, and BLS signatures2. Digital identity wallets (Johannes SEDLMEIR)a. Challenges of fragmented and federated identity managementb. Roles: Issuer, holder, and verifierc. Revocation and trust registriesd. Demo: Lissie. Machine-in-the-middle attacks and mitigationsf. Secure key management and recoveryg. Can we trust our phones?h. User experience3. Foundations of zero-knowledge proofs (Johannes SEDLMEIR)a. Proof systems: Key definitionsb. From graph three coloring to “everything is provable in zero-knowledge)c. Polynomial commitment schemes (PCS) Examples: KZG, FRId. Interactive oracle proofs (IOPs) Examples: R1CS and PlonKish arithmetizatione. zk-SNARKs from PCS and IOPsf. The Cambrian explosion of SNARKsg. Custom gatesh. Recursion and proof composition4. Anonymous credentials (Johannes SEDLMEIR)a. Privacy challenges in digital identity walletsb. Hardware-based solutions and landscapec. Software-based solutions and anonymous credentialsd. Anonymous credential constructions based on special-purpose ZKPse. Anonymous credential constructions based on general-purpose ZKPsf. Designated verifier proofs5. Foundations of blockchain (Johannes SEDLMEIR)a. Why blockchain?b. From replicated state machines to cryptocurrenciesc. Consensus mechanismsd. Smart contractse. Energy consumptionf. Attacks on proof of work (PoW) and proof of stake (PoS)g. (De-) Centralization layers and PoW vs PoS security6. Addressing key challenges of blockchain (Johannes SEDLMEIR)a. Privacy solutions: Concepts (zero-knowledge proofs, multi-party computation, homomorphic encryption) and solutions (e.g., TornadoCash)b. Scaling solutions (payment channels, optimistic and zk-rollups, bridges, stateless clients and Verkle trees, data availability sampling, succinct blockchains)c. Implications of these constructions on system design and user experience 7. Decentralized finance (Johannes SEDLMEIR)a. Coding-Session with Solidity/Remixb. Token standardsc. Liquidity poolsd. Survey of DeFi applicationse. Flashloans, Oracles & DeFi attacks f. Miner extractable value8. Paper discussion: Privacy and compliance in mixers and central bank digital currencies (Johannes SEDLMEIR)a. A history of digital cash: From e-Cash to Zcashb. Software vs. hardware-based solutionsc. CBDCsd. Sanctions listse. Money Mules and the role of digital identities -
Assessment
Oral exam
100%
Attendance > 80%
required for taking the Oral exam
-
Details
- Course title: Static and dynamic software security analysis
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-11
- Module(s): 3.5 Static and dynamic software security analysis
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Through this course, the student will learn the fundamental theoretical concepts and techniques of static analysis. The student will be able to use this knowledge to implement static analyses to solve concrete security problems. In a second, smaller part of the course, the student will learn how to dynamically analyse programs with fuzzing.
-
Course learning outcomes
*The student should be able to critically read publications related to static and dynamic analysis (research paper, etc.) * The student should be able to select an adapted approach to solve a specific static analysis problem * The student should be able to implement static analysis techniques * The student should be able to run a fuzzer. -
Description
Static analyses are used in various situations, from compiler code optimization to security analysis of Android applications. This course provides the concepts and techniques underlying static program analysis. Topics include forward/backward data-flow analysis, inter-procedural analysis, pointer analysis and call graph construction. A particular focus will be given to recent and advanced techniques such as Android bytecode static analysis for security. The course will mix theory and practice. Students will implement simple analyses and complete a course project. In the second part of the course, the student will learn the foundations of dynamic analysis techniques and, in particular, the foundations of fuzzing techniques that are widely used to detect vulnerabilities. -
Assessment
Combined assessment:
– Written exam : 30%
– Take-home assignment : 50%
– Project : 20%
-
Details
- Course title: Fault and Intrusion Tolerant Systems
- Number of ECTS: 3
- Course code: MICS2-53
- Module(s): 3.6 Resilient Computing
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
Understand fundamental limitations of fault and intrusion tolerant systems
Analyse a specific system structure and propose a fault and intrusion tolerant alternative
Knowledge in the construction of fault and intolerant systems and the protocols that govern their execution -
Description
This course gives an overview of the fundamental design principles and protocols for the construction of fault and intrusion tolerant systems. The course serves as an introduction to the field and its concepts. It prepares to pursuing research in resilient computing or a related field (e.g., master projects or PhD theses).Introduction and taxonomy of faultsConsistency in the presence of faultsGroup communicationReplicationHomogeneous byzantine fault tolerant protocolsHybrid protocolsSystem-level aspects -
Assessment
Assignments: 30 %, Project Presentation 20 %, Final Exam 50 %
-
Details
- Course title: Quantum Communication Infrastructure Fundamentals (elective course)
- Number of ECTS: 2
- Course code: F1_MAINTERSPACE-59
- Module(s): 3.6 Resilient Computing
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
This course is designed to familiarize the attendees with the framework of quantum communication systems. The course begins with a historical review of events that led to the development of quantum mechanics, before moving to the introduction of quantum states and their properties. Later part of the course introduces fundamental protocols of quantum communications, tools of quantum information theory, and basic treatment of noise in quantum systems. The final part of the course introduces quantum cryptography techniques, including quantum key distribution protocols, their implementations, and their analyses.
-
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be able to:- precisely define quantum states and explain their properties – design quantum circuits and perform calculation for fundamental quantum communication protocols – model the effect of interactions with environment in open quantum systems – analyze quantum noise in quantum communication systems and explain its effects- describe basic quantum key distribution protocols and identify their potential use in the real-world scenarios. -
Assessment
Continuous assessment: Take-Home assignment 60% Presentation 40%
-
Details
- Course title: Security of Software defined networking
- Number of ECTS: 3
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-7
- Module(s): 3.7 Communication Software Security
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
•Familiarise with the intersection of cybersecurity and software-defined networking•Grasp the foundational concepts of software-defined networking. – Comprehend the distinction between the data plane and the control plane in SDN.•Delve into SDN programming methodologies and techniques.•Explore the diverse applications and use cases of software-defined networks.•Recognize and assess the vulnerabilities and potential threats inherent to SDN.•Implement strategies and measures to safeguard the SDN infrastructure•Explore the security advantages of adopting SDN in modern network architectures.
-
Course learning outcomes
•Articulate the key components of SDN and their respective functions.•Compare and contrast SDN security approaches with traditional network security methodologies.•Illustrate the relevance and deployment of SDN in contemporary networking contexts.•Evaluate the inherent security features and vulnerabilities of software-defined networking.•Demonstrate proficiency in identifying and addressing SDN-specific security challenges.•Critically analyse potential threats of SDN security and recommend preventative measures to ensure data integrity. -
Description
This course offers a comprehensive introduction and a small dive into the subject, structured over a semester with a blend of lectures, labs, and presentations. Each session is designed to build on the knowledge from the previous weeks, fostering a robust understanding and practical skills. The course is designed to not only provide foundational knowledge but also to engage students in active learning through quizzes, practical labs, presentations, and paper reviews. It aims to prepare students for advanced studies in the field and real-world applications. -
Assessment
The final grade is composed by :35%Labs30%Presentation 25%Written Summary Report10%Attendance, Participation to class
-
Details
- Course title: Security of Mobile computing
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-9
- Module(s): 3.7 Communication Software Security
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
This course aims to familiarize students with mobile security, beginning with an exploration of the mobile ecosystem, with an emphasis on Android architecture, and an examination of known attacks and vulnerabilities. The course will mix lectures with hands-on exercises, including reverse engineering and the creation of scripts to analyze apps. Additionally, the course will address recent research and the development of new security models.
-
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be familiar with most recent securityissues in mobile computing. They will be knowledgeable in the research trends as well as with the practice.on Android architecture, and an examination of known attacks and vulnerabilities. The course will mix lectures with hands-on exercises, including reverse engineering and the creation of scripts to analyze apps. Additionally, the course will address recent research and the development of new security models. -
Description
The course will include an introduction to the security layers build for Android.Then, every lecture will discuss various aspects from hardware to software. Hands-on exercises will be delivered to students so that they can manipulate Android apps. Students will have to read research papers and discuss them. Pre-requisite: programming skills is a plus. A laptop is needed for hands-on sessions. -
Assessment
Written exam 50%1h30 written exam. No computer. Format: questions on the course materials/content. No material allowed.Assessment criteria: Application of knowledge acquired during the course. Critical thinking about open questions.Active participation 20%Objectives: Encourage students’ participation and concentration. Make brainstorming sessions and discussions about latest findings in the literature. Make students presents their hands-on findings.Presentation 30%Objectives: Assess students’ presentation skills: capacity to summarize and extract relevant information from scientific publications + oral skills. Assessment criteria: Presentation content + oral skills + presentation quality.
Course offer for Semestre 4 (2024-2025 Summer)
-
Details
- Course title: Intership & Master thesis
- Number of ECTS: 30
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_2-1
- Module(s): 4.1 Intership & Master Thesis
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Assessment
The internship and master’s thesis are jointly supervised between UL and UBS. The Master Theis’s defence is held in presence before an examination board nominated by the Director of the Programme, composed by two CYBERUS academic coordinators and, if relevant, by the internship supervisor. The defense is public, unless requested by the internship supervisor with valid reasons related to work confidentiality.
The internship and master’s theses are evaluated along three dimensions, each being worth 1/3 of the final mark:
a) assessment of the intern’s research (and development) performance by the internship supervisor trough the internship evaluation form (templete is provided) (30% of the final grade).
b) evaluation of the written master’s thesis document by the CYBERUS academic coordinators (30% of the final grade).
c) oral presentation of the internship and of the thesis by the student and assessment by the examination committee (40% of the final grade).
The assessment criteria will include at least: performance (command of the concepts and techniques), form (clarity of expression and presentation) and professional conduct if applicable. Students with difficulties will be monitored closely.
The defense consists of 20’ presentation by the candidate followed by 10’ questions and 10’ of questions by the defense board, and 10’ of defence board’s deliberation to determine the grade.
In their deliberations the members of the defence board together validate the grade.