Programme

The CYBERUS Erasmus Mundus Joint Master in cybersecurity, or CYBERUS, is a highly integrated two-year full-time master programme.
Semesters 1 and 2 are taught at the Université de Bretagne Sud, Semester 3 at the University Libre de Bruxelles or at the University of Luxemborg and Semester 4 is dedicated to the research project/Master thesis.
Academic Contents
At the Université de Bretagne Sud
at the Université de Bretagne Sud
Course offer for Semester 3 (2025-2026 Winter)
-
Details
- Course title: Entrepreneurship
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-1
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Ability and skills to understand and critically evaluate business problems from the the perspective of entrepreneurship; deep knowledge on the entire startup process (from ideation to venture exit); evidence-based insights on entrepreneurship rooted in latest research insights; ability to apply these insights in real-world case studies that feature highly relevant problems and their solutions
-
Course learning outcomes
The course provides a bird’s-eye view of important fundamentals of entrepreneurship. -
Description
The course will cover the following topics: Entrepreneurship in general, entrepreneurial personalities, business planning, lean startup, entrepreneurial marketing, entrepreneurial finance, entrepreneurial growth, entrepreneurial exit, select types of entrepreneurship (e.g., social entrepreneurship, sustainable entrepreneurship). The course also features case studies, in which students will apply the concepts of the lecture to real business cases, preferably from the cybersecurity sector. -
Assessment
Written Exam 50%
The objective of the exam is to evaluate students’ understanding and application of key entrepreneurship concepts.
The students will solve and present their solutions to case study assignments. The objective of the case studies is to develop students’ analytical and decision-making skills by applying theoretical concepts to real-world entrepreneurial scenarios and fostering critical thinking and strategic planning abilities.
Presentation 50%
-
Details
- Course title: Français général A2.1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-126
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Cours en présentiel – campus Belval
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, principalement écrite, afin d’enrichir vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes. -
Course learning outcomes
Objectifs et résultats d’apprentissage
A l’issue de ce cours vous serez capable de :
Demander et donner des informations sur des habitudes quotidiennes, un emploi du temps
Parler de vos goûts, de vos projets
Faire des suggestions et réagir à des propositions (acquiescer, accepter, s’excuser)
Donner une raison ; expliquer vos choix
Demander et donner des conseils
Parler de votre expérience professionnelle, de votre environnement de travail
Raconter des événements passés, un souvenir, une anecdote, une expérience. -
Description
Dans une première partie, nous évaluerons vos besoins et ferons quelques révisions de grammaire telles que :
- Utilisation du présent, du présent progressif, du passé récent et du futur proche
- L’interrogation : qui, quoi, comment, est-ce que, quand, combien, …
- Conjugaison des verbes essentiels : faire, pouvoir, devoir, vouloir, savoir, connaître …
- Expression du temps : dans, depuis, il y a
- Utilisation des adjectifs possessifs
- Les lieux importants de la vie quotidienne
- la description
- les directions
- les professions
Puis nous approfondirons ces acquis et les enrichirons en travaillant principalement sur des documents authentiques issus de la vie quotidienne
-
Assessment
Evaluation
L’évaluation se
fera
ainsi
:
–
50%
: Notes de deux contrôles en classe (25% pour chaque contrôle)
Les contrôles
comprendront des exercices de grammaire, de vocabulaire ainsi qu’un exercice de production écrite.)
–
50%
: Note du test final en classe à la fin de semestre (lors du dernier cours).
Le test final comprendra des exercices de grammaire et de vocabulaire, de compréhension écrite et orale, ainsi qu’un exercice de production écrite.
Les devoirs à la maison ne sont pas notés.
Les
devoirs
comprendront
des
exercices
de
grammaire, de vocabulaire et la
rédaction
d’un
court
texte
personnel.
Présence
La présence aux cours est obligatoire afin de valider les crédits ECTS attribués au cours de français général A2.
Au-delà de trois absences, l’étudiant/étudiante ne peut plus valider le cours.
Pas de notes sur la participation ni la présence au cours. -
Note
Bibliographie- Alter Ego+, Niveau A1-A2, Editions Hachette
- Objectif Express 1 et 2, Editions Hachette
- Grammaire essentielle du français A2, 100% FLE, DidierFle
University regulations
Unauthorised or inappropriate use of Artificial Intelligence (AI) and copying work produced by others and passing it off as your own in the production of oral or written texts may result in disciplinary action being taken by the University. See:
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Achieving language levels according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)
If you wish to achieve a complete language level A1, A2, B1, B2, C1, C2 according to the Common European Framework of Reference for Languages, you must successfully complete a course A1.1, A2.1, B1.1 or B2.1 (half language level) in the winter semester, for example, and attend a follow-up course A1.2, A2.2, B1.2 or B2.2 in the summer semester. You can also complete just one semester and receive ECTS points for it. Please note, however, that if you only attend one course in the winter semester, you will not achieve a full language level.
https://europass.europa.eu/en/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: Français général A2.1 (Kirchberg)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-236
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language:
- Mandatory: No
-
Objectives
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, principalement écrite, afin d’enrichir vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier mais aussi dans les situations de communication avec d’autres personnes.
-
Course learning outcomes
Objectifs et résultats d’apprentissage
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français pour accéder au cours de français général niveau B1. Cette remise à niveau est faite grâce à : de nombreux exercices de grammaire et de vocabulaire, des jeux de rôles et des situations de communication de la vie réelle.
À
l’issue de ce cours vous serez capable de:
Donner une explication simple
Parler de vos goûts, de vos projets
Fixer, accepter/refuser un rendez-vous
Parler de votre expérience universitaire et professionnelle
Établir des comparaisons
Demander et donner des conseils
Raconter une expérience passée
-
Description
Les premières heures se concentreront sur la révision des points de grammaire essentiels notamment :- Le présent de l’indicatif- Le futur proche- Le passé composé- La forme interrogative Nous approfondirons ces acquis et aborderons :- Les pronoms relatifs simples- La négation- Les pronoms Y/EN- La place de l’adjectif- La comparaison Au-delà de l’aspect grammatical, nous aborderons la langue française à travers l’étude de documents authentiques issus de la vie quotidienne.
-
Assessment
L’évaluation se
fera
ainsi
:
50 % Évaluations continues
· Production orale individuelle (jeu de rôle, description simple, présentation courte) (40%)
· Production écrite individuelle (e-mail, description, message simple) (60%)
50 % Évaluation finale
· Compréhension écrite et orale (QCM ou réponses courtes sur des documents simples)
.
Production écrite et orale (répondre à une consigne à l’écrit ; mini-interaction à l’oral)
-
Note
Bibliographie
Édito A1, Éditions Didier
Édito A2, ÉditionsDidier
Objectif express A1/A2
Grammaire essentielle du français A2, 100 % FLE, DidierFle
University regulations
Unauthorised or inappropriate use of Artificial Intelligence (AI) and copying work produced by others and passing it off as your own in the production of oral or written texts may result in disciplinary action being taken by the University. See:
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Achieving language levels according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)
If you wish to achieve a complete language level A1, A2, B1, B2, C1, C2 according to the Common European Framework of Reference for Languages, you must successfully complete a course A1.1, A2.1, B1.1 or B2.1 (half language level) in the winter semester, for example, and attend a follow-up course A1.2, A2.2, B1.2 or B2.2 in the summer semester. You can also complete just one semester and receive ECTS points for it. Please note, however, that if you only attend one course in the winter semester, you will not achieve a full language level.
https://europass.europa.eu/en/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: Français académique B1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-182
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
-
Course learning outcomes
Objectifs
et
Résultats
d’Apprentissage
(learning
outcomes)
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français pour accéder au cours de niveau universitaire B2. Cette remise à niveau est faite grâce à : des exercices de compréhension orale, de compréhension écrite. À l’oral seront mis en place des jeux de rôles, des présentations et des débats. Nous élaborerons également des cartes mentales qui faciliteront l’acquisition du vocabulaire.
Nous nous attarderons également sur la rédaction de différents genres de texte dont nous détaillerons leur structure.
Toutes ces activités seront ludiques, répondront à des besoins concrets. Les modalités de travail seront variées : travail en grand groupe, en binômes, individuel afin de favoriser la collaboration entre pairs.
Le contenu sera adapté selon les besoins du groupe, ainsi vous pourrez commencer le semestre suivant sur des bases solides.
À l’issue de ce cours vous serez capable de :- lire des articles sur des questions contemporaines
- comprendre différents points de vue
- comprendre un texte littéraire contemporain
- écrire des textes clairs et détaillés sur des sujets relatifs à vos intérêts
- écrire un essai ou un rapport sur un sujet précis de manière concise, claire, et efficace
- exposer son argumentation
- mettre en valeur son opinion sur un événement ou une expérience
-
Description
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques en langue française, notamment à l’oral et à l’écrit afin de répondre aux exigences du cadre universitaire et de votre future carrière. Dans une perspective actionnelle, nous travaillerons sur des documents authentiques tels que des articles de presse ou des extraits vidéo.C’est à travers notre corpus que nous aborderons la grammaire et le vocabulaire, outils au service de vos besoins de communication. Vous déduirez les règles de grammaire à partir d’exemples concrets du corpus et les mettrez en pratique à travers plusieurs exercices ludiques.Le travail de production écrite sera décliné sous plusieurs formes :- donner ses arguments sous la forme d’une liste d’idées
- la rédaction d’une réclamation
- une lettre officielle
- un résumé d’article
- un article argumenté (2 pages maximum) sur un sujet de votre choix.
-
Assessment
La note finale repose sur deux volets :
🔹
Évaluations continues (50 %) :
Une production orale individuelle (exposé, argumentation ou simulation) (40%)
Une production écrite individuelle (rédaction d’un texte parmi ceux travaillés en cours) (60%)
🔹
Évaluation finale (50 %) :
Une épreuve finale écrite portant sur les compétences abordées durant le semestre : compréhension (écrite et orale), production (écrite et orale), grammaire, vocabulaire.
Les consignes et critères seront précisés à l’avance (structure du texte, correction linguistique, clarté des idées, etc.).
Un maximum de 2 absences est accepté. -
Note
Bibliographie
Édito B1, Éditions Didier, 2018
Grammaire essentielle du français, B1, Didier, 2015
Cosmopolite B1, Hachette, 2018
Règlement de l’université
L’utilisation non autorisée ou inappropriée de l’Intelligence Artificielle (IA), de même que le fait de faire passer des travaux réalisés par d’autres pour des réalisations personnelles lors de la rédaction de textes oraux ou écrits, peuvent entraîner l’ouverture d’une procédure disciplinaire de la part de l’université. Voir :
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Atteindre les niveaux de langue selon le Cadre Européen Commun de Référence (CECR) pour les langues
:
Si vous souhaitez atteindre un niveau de langue complet tel que A1, A2, B1, B2, C1, C2 selon le CECR pour les langues, vous devez par exemple suivre avec succès un cours deniveau A1.1, A2.1, B1.1 ou B2.1 (demi-niveau de langue) au semestre d’hiver et suivre un cours de niveau A1.2, A2.2, B1.2 ou B2.2 au semestre d’été. Vous pouvez ne suivre qu’un seul semestre ; dans ce cas, vous pourrez obtenir des crédits ECTS mais vous n’aurez pas atteint un niveau de langue complet.
https://europass.europa.eu/fr/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: Français académique B2 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-186
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Ce
cours
a
pour
but
de
renforcer
vos
connaissances
et vos
pratiques
en
langue
française,
afin d’enrichir vos productions écrites et orales, non seulement dans le cadre de vos
études
ou
de
votre
métier
mais
aussi
dans
les
situations
de
communication
avec
d’autres
personnes.
-
Course learning outcomes
Obje
ctifs
et
résultats
d’appre
ntissage :
À
l’issue
de
ce
cours,
vous
aurez acquis des stratégies afin de
:
Comprendre
et
commenter
un
document écrit et un document oral
(un
article
informatif,
un
article
d’opinion,
un podcast…) sur des sujets d’actualité, culturels et sociétaux;
Maîtriser la structure de textes narratifs pour organiser ses idées, enrichir son vocabulaire et rédiger des textes complexes ;
Exprimer
et
défendre
vos
opinions,
réagir
aux arguments
d’autrui
;
Développer
une
argumentation
précise
et
efficace
à
l’écrit
et
à
l’oral
;
Rédiger
des textes académiques
(résumés,
textes
argumentatifs).
-
Description
- Approfondir les compétences en compréhension et production orales et écrites ;
- Développer des stratégies d’expression écrite et orale adaptées au contexte universitaire ;
- Renforcer la capacité d’argumentation et de synthèse à l’oral et à l’écrit ;
- Maîtriser le vocabulaire et les structures syntaxiques complexes dans un cadre académique
-
Assessment
Le contrôle
se fait
en continu
et
avec un test final.
La note finale sera calculée ainsi :
Productions écrites réalisées au cours des séances 3, 6 et 8. Les consignes seront en lien avec le contenu des séances mentionnées.
3 X 20% = 60%
Participation à une activité proposée par le Centre de langues et tâche écrite réalisée en cours en lien avec cette activité.
10%
Test final
30%
TOTAL
100% -
Note
Bibliographie (à titre informatif ) :
Grammaire
essentielle
du
français
,
niveau B2,
Didier
FLE
Rédiger un texte académique en français,
2e édition, Sylvie Garnier, Alan D. Savage, ed. Ophrys
Règlement de l’université
L’utilisation non autorisée ou inappropriée de l’Intelligence Artificielle (IA), de même que le fait de faire passer des travaux réalisés par d’autres pour des réalisations personnelles lors de la rédaction de textes oraux ou écrits, peuvent entraîner l’ouverture d’une procédure disciplinaire de la part de l’université. Voir :
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Atteindre les niveaux de langue selon le Cadre Européen Commun de Référence (CECR) pour les langues
:
Si vous souhaitez atteindre un niveau de langue complet tel que A1, A2, B1, B2, C1, C2 selon le CECR pour les langues, vous devez par exemple suivre avec succès un cours deniveau A1.1, A2.1, B1.1 ou B2.1 (demi-niveau de langue) au semestre d’hiver et suivre un cours de niveau A1.2, A2.2, B1.2 ou B2.2 au semestre d’été. Vous pouvez ne suivre qu’un seul semestre ; dans ce cas, vous pourrez obtenir des crédits ECTS mais vous n’aurez pas atteint un niveau de langue complet.
https://europass.europa.eu/fr/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: Français académique C1 (Belval)
- Number of ECTS: 2
- Course code: LC_CAT-171
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
Cours en présentiel – Belval
Ce cours a pour but de renforcer vos connaissances et vos pratiques écrites, afin de structurer et d’améliorer vos productions d’écrits, non seulement dans le cadre de vos études ou de votre métier y compris sur des sujets complexes.
-
Course learning outcomes
En présentiel, campus Belval
———————————
L’objectif de ce cours est d’acquérir les connaissances suffisantes en français de l’écrit pour accéder au cours d’un locuteur indépendant.
A l’issue de ce cours vous serez capable de :
lire des articles de registres variés sur des questions contemporaines
comprendre un texte long y compris les parties difficiles
comprendre un texte littéraire contemporain
écrire des textes bien structurés clairs et détaillés sur n’importe quel sujet y compris complexe, approprié au lecteur visé, et dans un style personnel
écrire un essai ou une synthèse sur n’importe quel sujet y compris complexe, qu’il se rapporte ou non à son domaine
exposer son argumentation -
Description
Cours en présentiel – campus Belval
A l’aide d’écrits de textes authentiques universitaires, issus des médias ou de la littérature contemporaine, nous aborderons les techniques d’analyse de texte, de résumé, d’argumentation/essai et de synthèse de l’écrit.
Nous nous appuierons sur ces textes pour travailler également l’aspect formel de la langue (grammaire, conjugaison, lexique). Nous évaluerons au préalable vos besoins lors des premières séances et procéderons à quelques révisions.
-
Assessment
Evaluation
L’évaluation sera constituée pour 50% d’un devoir de synthèse (à réaliser en binôme à la maison), pour 25% des notes des devoirs rendus et pour 25% de la participation en classe et de la préparation des devoirs maison.
-
Note
Bibliographie
Communiquer à l’écrit, Clé international Documents DALF C1, C2
Production écrite Niveau C1, C2 Edition Didier
Règlement de l’université
L’utilisation non autorisée ou inappropriée de l’Intelligence Artificielle (IA), de même que le fait de faire passer des travaux réalisés par d’autres pour des réalisations personnelles lors de la rédaction de textes oraux ou écrits, peuvent entraîner l’ouverture d’une procédure disciplinaire de la part de l’université. Voir :
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Atteindre les niveaux de langue selon le Cadre Européen Commun de Référence (CECR) pour les langues
:
Si vous souhaitez atteindre un niveau de langue complet tel que A1, A2, B1, B2, C1, C2 selon le CECR pour les langues, vous devez par exemple suivre avec succès un cours deniveau A1.1, A2.1, B1.1 ou B2.1 (demi-niveau de langue) au semestre d’hiver et suivre un cours de niveau A1.2, A2.2, B1.2 ou B2.2 au semestre d’été. Vous pouvez ne suivre qu’un seul semestre ; dans ce cas, vous pourrez obtenir des crédits ECTS mais vous n’aurez pas atteint un niveau de langue complet.
https://europass.europa.eu/fr/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: Perfectionner son expression en français / Perfecting your expression in French (Belval)
- Number of ECTS: 3
- Course code: LC_CAT-69
- Module(s): 3.1 Soft Skills and practical
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
Objectifs du cours et résultats d’apprentissage
L’objectif de ce cours est de vous faire réaliser un saut qualitatif – en français oral et écrit -, de vous « faire passer une barre de niveau ».
Le semestre hiver sera centré sur l’argumentation, il vous fera passer de B1 à B2. Le semestre été s’intéressera aux interactions. Il consolidera le niveau B2 pour vous conduire vers le niveau C1.
Des exercices de voix, de parole, de langue, de langage et de communication dans différents domaines vous entrainer ont à des pratiques d’écoute et de production qui, autrement que des cours théoriques, vous conduiront à plus de facilité et d’aisance en français.
Des activités relatives à la compréhension et à la production de langue orale et écrite: vocabulaire, étymologie, dérivation, référenciation portant sur différentes unités linguistiques vous amèneront à utiliser et à comprendre de mieux en mieux les pratiques du français.
Bien entendu, le contenu s’adaptera aux besoins exprimés par chaque membre du groupe. -
Description
CAMPUS BELVAL
Comment « parler », « lire » et « écrire » mieux et plus facilement en français ?D’abord en s’intéressant aux « sons » et en les mettant ensemble pour dire des mots mais aussi en étudiant les lettres et les groupes de lettres qui permettent d’écrire ces sons. Ensuite en mettant ces mots ensemble pour faire des phrases qui ont du sens. Parler et écrire, c’est s’adresser à autrui, parfois dans le but de le convaincre, de le conduire à adopter notre point de vue. Dans ce cas, il s’agit d’être capable d’argumenter. L’argumentation se pratique à l’oral mais également à l’écrit, ce qui est très utile pour votre cursus académique lorsque vous devez démontrer ce que vous affirmez. Enfin, parler, c’est aussi s’adresser à d’autres personnes, c’est-à-dire savoir comment parler et savoir utiliser telle ou telle manière de parler (« registres » courant, soutenu, familier). Sans oublier que la langue ne sert pas seulement à communiquer mais qu’elle révèle aussi une manière de penser le monde et de se conduire dans le monde (pas de la même manière partout = interculturalité). Ce cours va vous familiariser avec ces différents aspects de l’oral et de l’écrit du français en vous proposant des activités qui vous permettront d’apprendre à :- poser votre voix ;- oser prendre la parole (en particulier en public) ;- produire – à l’oral et à l’écrit – des mots, des énoncés et des phrases adaptées aux circonstances ; dans des situations d’interactions partagées. Il vous amènera également à approfondir et affiner à la fois vos connaissances linguistiques et votre pratique de la langue française orale et écrite, d’une part par des écoutes et des visionnages répétés de séquences vidéo, d’autre part par des lectures et des productions d’écrits. Vous serez donc amenés à étudier aussi la langue écrite en lisant et en analysant des commentaires, des explications, des articles qui portent sur les séquences vidéo proposées. Ensemble, vous y pratiquerez donc des activités ludiques et informatives qui vous feront :- « faire des liens » entre vos possibilités de communication courante en français et les pratiques de langue (orale et écrite) académiques, nécessaires à votre cursus (et/ou à votre vie personnelle et professionnelle) ;- progresser ainsi en langue française. -
Assessment
Pour obtenir les 3 ECTS, l’évaluation repose sur 2 modes distincts:
–
évaluation orale personnelle
: interactions individuelles sur place à chaque session portant sur les aspects du cours étudiés
–
évaluation orale en groupe
: 2 ou 3 questions par groupe d’étudiant(e)s) (de 2 ou 3) dont les réponses sont préparées en groupe. Chaque étudiant(e) du groupe présente oralement à tous les autres (de la classe) la réponse à sa question / c’est le groupe-classe qui attribue une note à chaque session
–
évaluation écrite personnelle
:
devoir
sur place
à la session 7 (portant sur une partie des notions étudiées en cours) corrigé en commun à la session 8.
-
Note
Références bibliographiques
CADDÉO S. JAMET, M.-C., 2013, L’intercompréhension : une autre approche pour l’enseignement des langues, Paris, Hachette.
BOISSIER M.-A, JUBIER Y., RAMBERT J. , 2021, Le français en vrai ! Pour communiquer au quotidien [B1-C1] (avec fichiers audio)
, Paris, Ellipses.
DUPOUY M., 2024, Je parle français avec Madame à Paname FLE B1-B2 (intermédiaire): 75 dialogues avec exercices et audios
, Louvain-la-Neuve, DBS.
Règlement de l’université
L’utilisation non autorisée ou inappropriée de l’Intelligence Artificielle (IA), de même que le fait de faire passer des travaux réalisés par d’autres pour des réalisations personnelles lors de la rédaction de textes oraux ou écrits, peuvent entraîner l’ouverture d’une procédure disciplinaire de la part de l’université. Voir :
https://www.uni.lu/wp-content/uploads/sites/9/2025/03/VRA_Disciplinary-procedure-fraud-plagiarism_directive_v4_EN.pdf
Atteindre les niveaux de langue selon le Cadre Européen Commun de Référence (CECR) pour les langues
:
Si vous souhaitez atteindre un niveau de langue complet tel que A1, A2, B1, B2, C1, C2 selon le CECR pour les langues, vous devez par exemple suivre avec succès un cours deniveau A1.1, A2.1, B1.1 ou B2.1 (demi-niveau de langue) au semestre d’hiver et suivre un cours de niveau A1.2, A2.2, B1.2 ou B2.2 au semestre d’été. Vous pouvez ne suivre qu’un seul semestre ; dans ce cas, vous pourrez obtenir des crédits ECTS mais vous n’aurez pas atteint un niveau de langue complet.
https://europass.europa.eu/fr/what-common-european-framework-languages-cefr
-
Details
- Course title: EU Digital sovereignty : Securing EU digital sovereignity through Research and Innovation
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-4
- Module(s): 3.2 EU Digital sovereignty : Securing EU digital sovereignity through Research and Innovation
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Analyze EU’s ‘digital sovereignty’ i.e. EU’s ability to act independently in the digital world. This means studying protective mechanisms and offensive tools designed by the EU to foster digital innovation (including in cooperation with non-EU companies) as well as related challenges
-
Course learning outcomes
Students will be able to: (i) Identify and explain different levers used by the EU for its digital sovereignty (notably economic and legal (normative) levers); (ii) breakdown legislative acts and proposals that aim at implementing EU’s digital sovereignty; (iii) understand different UE budgetary instruments (including actors) to finance Research and innovation;(iv) describe strategic technological innovation for EU’s digital sovereignty; (v) explain challenges to EU’s digital sovereignty and suggest solutions; (vi) discuss ethics and technology -
Description
Introduction to EU’s framework for digital sovereignty – tools, mechanisms, and actors;; Chips market: the Chips Act as a mean to secure EU digital sovereignty; 5G infrastructure deployment: geopolitical and legal challenges; Digital infrastructure sharing imperative: perspectives on an EU Cloud; Software and software development: issues of liability in the context of automated processes/decisions; Artificial Intelligence (AI): opportunities and challenges for the EU digital sovereignty; Blockchain and Distributed Ledger Technologies: beyond the hype – socio-economic and legal perspectives for the EU digital sovereignty; Quantum technologies: securing strategic autonomy through quantum R Data protection: General Data Protection Regulation (GDPR) as a flagship regulation for a digital sovereign EU; Digital services: the Digital Services Act for a safe and accountable online environment; Digital Markets Act: a bid for fairness towards and between ‘gatekeepers’?; European Digital Identity: the idea of a personal digital wallet for EU citizens and residents; Intellectual property: towards a harmonized EU patent rules to boost innovation, investment, and competitiveness; Beyond efficiency and legal niceties: Ethics and technology
-
Assessment
50% Take-home assignment
30% Presentation
10% Active participation10% Attendance
-
Note
-
Details
- Course title: AI and Cybersecurity
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-5
- Module(s): 3.3 Cybersecurity and AI
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objective of the course is to make the students familiar with the quality and security threats to AI systems, especially in light of (European) regulations. The course generally introduces the students to the foundations of security attacks, but enables also the manipulation of the related concepts through experiments (via Jupyter notebooks). The covered topics include: evasion attacks on computer vision, tabular data, NLP models; poisoning attacks; privacy concerns and threats; distribution drifts, presentation attacks on biometric systems, vulnerabilities in AI-based malware detectors, certifiable robustness, detection of generated content, regulation and auditing, etc. The course sessions will feature ex-cathedra presentations from the teaching team and external speakers, focused discussions, hands-on exercises, expert panels, paper reading and presentation by the students.
-
Course learning outcomes
Students understand the security concerns that AI system raised and the limitations of using AI systems for cybersecurity. Students can experiment on specific security attacks and defenses through the use of established Python libraries. Students can read advanced scientific papers and reproduce previous experiments. Students can have some understanding of the meaning and implications of regulations related to AI systems and their security.
-
Description
– Evasion attacks on computer vision systems, white-box and black-box threat models, transferability
– Malware detection using AI and its pitfalls / Introduction to the end of year project
– Dense task security with application to healthcare and autonomous driving
– Tabular attacks in constrained domains, with application to financial systems
– Attacks on NLP model / Escape game
– Privacy of AI systems / Detection of generated content- Distribution drifts
– Poisoning attacks
– Attacks on biometrics systems
– Certified robustness
– Regulations and auditing -
Assessment
Combined assessment based on:
Presentation 50% .
Assessment criteria: clarity of the presentation, quality of answers, depth of investigation, replicability of tooled artefacts
Active participation 50% .
Assessment criteria:
attendance, completion of in-class exercise, participation in discussions -
Note
Student’s Laptop is required for this course
-
Details
- Course title: Security of Databases
- Number of ECTS: 3
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-15
- Module(s): 3.4 Security of Databases and Blockchain software
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
At the end of this course, students will be familiar with database security risks, exploitation, and mitigations. The assignments will provide students with hands-on experience in securing database systems, preparing them for real-world scenarios in database administration and security
-
Course learning outcomes
This course aims to familiarize students with database security -
Description
In this course, Database Security risks and mitigations will be discussed in theory and implemented during practical assignments. This course will start with an introduction to common DBMS with an emphasis on server-side implementation (back-end) and the provided user application (front-end) and exploring their vulnerabilities followed by database security best practices. The course will include the following topics but is not limited to: Database Access Controls, Database Authentication, Data encryption on the server-side and in transit, Auditing and Monitoring, and attacks such as SQL injections, inference, and privilege escalation. -
Assessment
80% final exam, 20% project + presentation
-
Details
- Course title: Blockchain seminar
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-16
- Module(s): 3.4 Security of Databases and Blockchain software
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Details
- Course title: Static and dynamic software security analysis
- Number of ECTS: 5
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-11
- Module(s): 3.5 Static and dynamic software security analysis
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Through this course, the student will learn the fundamental theoretical concepts and techniques of static analysis. The student will be able to use this knowledge to implement static analyses to solve concrete security problems. In a second, smaller part of the course, the student will learn how to dynamically analyse programs with fuzzing.
-
Course learning outcomes
*The student should be able to critically read publications related to static and dynamic analysis (research paper, etc.) * The student should be able to select an adapted approach to solve a specific static analysis problem * The student should be able to implement static analysis techniques * The student should be able to run a fuzzer. -
Description
Static analyses are used in various situations, from compiler code optimization to security analysis of Android applications. This course provides the concepts and techniques underlying static program analysis. Topics include forward/backward data-flow analysis, inter-procedural analysis, pointer analysis and call graph construction. A particular focus will be given to recent and advanced techniques such as Android bytecode static analysis for security. The course will mix theory and practice. Students will implement simple analyses and complete a course project. In the second part of the course, the student will learn the foundations of dynamic analysis techniques and, in particular, the foundations of fuzzing techniques that are widely used to detect vulnerabilities. -
Assessment
Combined assessment:
– Written exam : 30%
– Take-home assignment : 50%
– Project : 20%
-
Details
- Course title: Security of Software defined networking
- Number of ECTS: 3
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-7
- Module(s): 3.7 Communication Software Security
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
Familiarise with the intersection of cybersecurity and software-defined networking
Grasp the foundational concepts of software-defined networking. – Comprehend the distinction between the data plane and the control plane in SDN.
Delve into SDN programming methodologies and techniques.
Explore the diverse applications and use cases of software-defined networks.
Recognize and assess the vulnerabilities and potential threats inherent to SDN.
Implement strategies and measures to safeguard the SDN infrastructure
Explore the security advantages of adopting SDN in modern network architectures.
-
Course learning outcomes
Articulate the key components of SDN and their respective functions.
Compare and contrast SDN security approaches with traditional network security methodologies.
Illustrate the relevance and deployment of SDN in contemporary networking contexts.
Evaluate the inherent security features and vulnerabilities of software-defined networking.
Demonstrate proficiency in identifying and addressing SDN-specific security challenges.
Critically analyse potential threats of SDN security and recommend preventative measures to ensure data integrity. -
Description
This course offers a comprehensive introduction and a small dive into the subject, structured over a semester with a blend of lectures, labs, and presentations. Each session is designed to build on the knowledge from the previous weeks, fostering a robust understanding and practical skills. The course is designed to not only provide foundational knowledge but also to engage students in active learning through quizzes, practical labs, presentations, and paper reviews. It aims to prepare students for advanced studies in the field and real-world applications. -
Assessment
The final grade is composed by :
35%Labs
30%Presentation
25%Written Summary Report
10%Attendance, Participation to class
-
Details
- Course title: Security of Mobile computing
- Number of ECTS: 2
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_1-9
- Module(s): 3.7 Communication Software Security
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
This course aims to familiarize students with mobile security, beginning with an exploration of the mobile ecosystem, with an emphasis on Android architecture, and an examination of known attacks and vulnerabilities. The course will mix lectures with hands-on exercises, including reverse engineering and the creation of scripts to analyze apps. Additionally, the course will address recent research and the development of new security models.
-
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be familiar with most recent security
issues in mobile computing. They will be knowledgeable in the research trends as well as with the practice.
on Android architecture, and an examination of known attacks and vulnerabilities. The course will mix lectures with hands-on exercises, including reverse engineering and the creation of scripts to analyze apps. Additionally, the course will address recent research and the development of new security models.
-
Description
The course will include an introduction to the security layers build for Android.
Then, every lecture will discuss various aspects from hardware to software. Hands-on exercises will be delivered to students so that they can manipulate Android apps. Students will have to read research papers and discuss them. Pre-requisite: programming skills is a plus. A laptop is needed for hands-on sessions. -
Assessment
Written exam 50%
Presentation 30%
1h30 written exam. No computer. Format: questions on the course materials/content. No material allowed.
Assessment criteria: Application of knowledge acquired during the course. Critical thinking about open questions.
Active participation 20%
Objectives: Encourage students’ participation and concentration. Make brainstorming sessions and discussions about latest findings in the literature. Make students presents their hands-on findings.
Objectives: Assess students’ presentation skills: capacity to summarize and extract relevant information from scientific publications + oral skills.
Assessment criteria: Presentation content + oral skills + presentation quality.
-
Details
- Course title: Fault and Intrusion Tolerant Systems
- Number of ECTS: 3
- Course code: MICS2-53
- Module(s): 3.6 Resilient Computing
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
- Understand fundamental limitations of fault and intrusion tolerant systems
- Analyse a specific system structure and propose a fault and intrusion tolerant alternative
- Knowledge in the construction of fault and intolerant systems and the protocols that govern their execution
-
Description
This course gives an overview of the fundamental design principles and protocols for the construction of fault and intrusion tolerant systems. The course serves as an introduction to the field and its concepts. It prepares to pursuing research in resilient computing or a related field (e.g., master projects or PhD theses).- Introduction and taxonomy of faults
- Consistency in the presence of faults
- Group communication
- Replication
- Homogeneous byzantine fault tolerant protocols
- Hybrid protocols
- System-level aspects
-
Assessment
Assignments: 30 %, Project Presentation 20 %, Final Exam 50 %
-
Details
- Course title: Quantum Communication Infrastructure Fundamentals (elective course)
- Number of ECTS: 2
- Course code: F1_MAINTERSPACE-59
- Module(s): 3.6 Resilient Computing
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Objectives
This course is designed to familiarize the attendees with the framework of quantum communication systems.
The course begins with a historical review of events that led to the development of quantum mechanics, before moving to the introduction of quantum states and their properties.
Later part of the course introduces fundamental protocols of quantum communications, tools of quantum information theory, and basic treatment of noise in quantum systems.
The final part of the course introduces quantum cryptography techniques, including quantum key distribution protocols, their implementations, and their analyses. -
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be able to:
– precisely define quantum states and explain their properties
– design quantum circuits and perform calculation for fundamental quantum communication protocols
– model the effect of interactions with environment in open quantum systems
– analyze quantum noise in quantum communication systems and explain its effects
– describe basic quantum key distribution protocols and identify their potential use in the real-world scenarios. -
Assessment
Continuous assessment: Take-Home assignment 60% Presentation 40%
Course offer for Semestre 4 (2024-2025 Summer)
-
Details
- Course title: Intership & Master thesis
- Number of ECTS: 30
- Course code: MA_ERAS_CYBERSECU_2-1
- Module(s): 4.1 Intership & Master Thesis
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Description
-
Assessment
The internship and master’s thesis are jointly supervised between UL and UBS. The Master Theis’s defence is held in presence before an examination board nominated by the Director of the Programme, composed by two CYBERUS academic coordinators and, if relevant, by the internship supervisor. The defense is public, unless requested by the internship supervisor with valid reasons related to work confidentiality.
The internship and master’s theses are evaluated along three dimensions, each being worth 1/3 of the final mark:
a) assessment of the intern’s research (and development) performance by the internship supervisor trough the internship evaluation form (templete is provided) (30% of the final grade).
b) evaluation of the written master’s thesis document by the CYBERUS academic coordinators (30% of the final grade).
c) oral presentation of the internship and of the thesis by the student and assessment by the examination committee (40% of the final grade).
The assessment criteria will include at least: performance (command of the concepts and techniques), form (clarity of expression and presentation) and professional conduct if applicable. Students with difficulties will be monitored closely.
The defense consists of 20’ presentation by the candidate followed by 10’ questions and 10’ of questions by the defense board, and 10’ of defence board’s deliberation to determine the grade.
In their deliberations the members of the defence board together validate the grade.