Research project Études OEJQS / OEJQS Studies

Études OEJQS / OEJQS Studies – Études OEJQSOEJQS Studies

The joint research project focuses on different studies and analysis on education system and vocational training in Luxembourg.

The project at a glance

  • Start date:
    01 Jan 2023
  • Duration in months:
    36
  • Funding:
    OEJQS
  • Principal Investigator(s):
    Claude Houssemand

About

L’Observatoire national de l’enfance, de la jeunesse et de la qualité scolaire (OEJQS) et le DESW, Institute of Lifelong Learning and Guidance (LLLG), coopèrent dans le cadre de différentes études portant notamment, pour la période de 2023 à 2025, sur les thématiques suivantes :
• L’analyse du dispositif d’orientation scolaire au Luxembourg
• La relation entre l’orientation, le choix de la formation et le décrochage
• Les trajectoires des élèves inscrits en formation professionnelle
• Les trajectoires des élèves de la voie préparatoire de l’enseignement général ainsi que leur intégration au marché du travail
• Le premier niveau de formation professionnelle au Luxembourg : Certificat de Capacité Professionnelle


National observatory of school quality (OEJQS) and DESW, Institute of Lifelong Learning and Guidance (LLLG) cooperate in different studies between 2023 and 2025, focusing on the following topics:
– Analysis of system of school guidance in Luxembourg
– Relationship between school guidance, educational choices and dropouts
– Career path for students registered in vocational training
– Career path for students registered in preparatory course for general education and their integration into the labour market
– First class vocational training in Luxembourg: Vocational Capacity Certificate

Organisation and Partners

  • Department of Education and Social Work
  • Faculty of Humanities, Education and Social Sciences (FHSE)
  • l’Observatoire national de l’Enfance
  • de la Jeunesse et de la qualité scolaire

Project team

Keywords

  • professional training
  • career path
  • life-long learning
  • labour market