Programme

The Mechanical Engineering track of the Bachelor in Engineering offers the following programme:
Year 1 introduces computer-aided design, mathematics, technical mechanics, thermodynamics.
Year 2 adds machine design and fluid mechanics. Semester four is dedicated to mobility.
Year 3 introduces courses in business management and manufacturing. The last semester includes a bachelor thesis, chosen in line with professional goals.
Academic Contents
Course offer for Filière Maschinenbau, Semestre 1 (2024-2025 Winter)
-
Details
- Course title: Mathematik I
- Number of ECTS: 6
- Course code: BENG-1
- Module(s): Mathematik I
- Language: FR, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Les cours de mathématiques I a pour but de fournir aux étudiants les bases nécessaires entre autre en calcul vectoriel, en calcul de nombre complexes, et en calcul différentiel et intégral de fonctions d’une et de plusieurs variables pour la maîtrise des application de ces notions en sciences de l’ingénieur
-
Course learning outcomes
L’ étudiant(e) ayant suivi avec succès le cours de mathématiques I est capable de:
· * comprendre et utiliser le langage mathématique de base des disciplines concernées
· * résoudre des exercices d’application
· * appliquer les notions à des problèmes-type en science de l’ingénieur -
Description
Calcul vectoriel
– Somme vectorielle; Multiplication scalaire
– Produit scalaire; Produit vectoriel; Produit mixte
Nombres complexes
– Définition et Représentation géométrique
– Addition; Soustraction; Multiplication; Division; Puissances et Racines
– Forme ordinaire, Forme trigonométrique et forme exponentielle
Fonctions de plusieurs variables-Dérivées partielles
– Dérivées partielles du premier ordre et ordre supérieur
– Différentielle totale
– Calcul d’erreur
– Extremums d’une fonction de deux variables
-
Assessment
Prestation et Examen
-
Details
- Course title: Physique
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-2
- Module(s): Naturwissenschaftliche Grundlagen (Physique / Chemie)
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
L’objectif du cours est d’offrir au niveau du bachelor
I)une introduction à la physique en tant que science déductive fondée sur les mathématiques, modèle et base de toutes les autres sciences de l’ingénieur
II)die Vermittlung eines Basiswissens zu den „Grundlagen der Chemie für Ingenieure“, da ein besseres Verständnis von chemischen Reaktionen ermöglicht.
-
Course learning outcomes
Partie I)
Teil II) Die Studenten sind in der Lage, folgende Bereiche zu verstehen und in praktischen Anwendungen zu benutzen: Energetische und stoffliche Bilanzierung von chemischen Reaktionen; Korrosion und Schutz in wässrigen Systemen
-
Description
I) Physique: Le programme débute par un rappel de notions de mathématique pour se décliner ensuite autour de quatre chapitres:
1. Cinématique
2. Masse, force et énergie
3. Dynamique du point/Oscillateurs/Gravitation
4. Propriétés des ondes
II) Grundlagen der Chemie für Ingenieure: Basiswissen: Stoffmenge, Molekülmassen, Konzentrationsangaben, Stoffmengenanteil, Atomaufbau, Periodensystem, Chemische Bindungen, Aggregatzustände der Stoffe (Gas mit idealer Gasgleichung, Flüssigkeit, Feststoff) Stöchiometrie, chemische Verbindungen, Säure-Base-Reaktionen, Redox-Reaktionen)
Chemische Thermodynamik: 1. Hauptsatz der Thermodynamik (Erhaltung der Energie, Reaktionsenthalpie), 2. Hauptsatz der Thermodynamik (Reaktionsrichtung)
Chemische Kinetik: Reaktionsgeschwindigkeit, Aktivierungsenergie
Chemisches Gleichgewicht: Massenwirkungsgesetz, Prinzip vom kleinsten Zwang
Elektrochemie: Grundlagen mit Elektrodenpotenzial, Spannungsreihe, Nernstscher Gleichung, und Anwendungen mit Elektrolyse, galvanische Zellen, Korrosion und
Korrosionsschutz
-
Assessment
Klausur : 3 prestations contrôle continu (90 min) + contrôle final (120mn)
Note physique : 50%continue+50%final
-
Details
- Course title: Chemie
- Number of ECTS: 1
- Course code: BENG-3
- Module(s): Naturwissenschaftliche Grundlagen (Physique / Chemie)
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Das Ziel des Kurses ist die Vermittlung eines Basiswissens zu den „Grundlagen der Chemie für Ingenieure“, das ein besseres Verständnis von chemischen Reaktionen ermöglicht.
-
Course learning outcomes
Die Studenten sind in der Lage, folgende Bereiche zu verstehen und in praktischen Anwendungen zu benutzen: Energetische und stoffliche Bilanzierung von chemischen Reaktionen; Korrosion und Schutz in wässrigen Systemen -
Description
Grundlagen der Chemie für Ingenieure: Basiswissen: Stoffmenge, Molekülmassen, Konzentrationsangaben, Stoffmengenanteil, Atomaufbau, Periodensystem, Chemische Bindungen, Aggregatzustände der Stoffe (Gas mit idealer Gasgleichung, Flüssigkeit, Feststoff) Stöchiometrie, chemische Verbindungen, Säure-Base-Reaktionen, Redox-Reaktionen)
Chemische Thermodynamik: 1. Hauptsatz der Thermodynamik (Erhaltung der Energie, Reaktionsenthalpie), 2. Hauptsatz der Thermodynamik (Reaktionsrichtung)
Chemische Kinetik: Reaktionsgeschwindigkeit, Aktivierungsenergie
Chemisches Gleichgewicht: Massenwirkungsgesetz, Prinzip vom kleinsten Zwang
Elektrochemie: Grundlagen mit Elektrodenpotenzial, Spannungsreihe, Nernstscher Gleichung, und Anwendungen mit Elektrolyse, galvanische Zellen, Korrosion und
Korrosionsschutz
-
Assessment
Klausur 120 min -
Note
Skript und Vortragsunterlagen
Chemie für Ingenieure, A. Vinke, G. Marbach, J. Vinke, Oldenbourg-Verlag München, 2004
Chemie für Ingenieure, D. Flottmann, D. Forst, H. Roßwag, Springer-Verlag Berlin, 2004
Die Welt der Elemente-die Elemente der Welt, H.-J. Quadbeck-Seeger, VCH-Verlag, Weinheim, 2008
-
Details
- Course title: Technische Mechanik I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-4
- Module(s): Technische Mechanik I
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Studenten verstehen die Grundlagen der Statik und können dieses Wissen in praktischen Aufgaben anwenden.
-
Course learning outcomes
Die Studenten sind in der Lage, statische Belastungen starrer Körper zu berechnen.
Sie können Schwerpunkte ermitteln, zentrale Kräftesysteme lösen und die Schrittgrößen an Balken ermitteln.
-
Description
Die Vorlesung vermittelt eine Einführung in die Grundlagen der Statik.
Die Studenten lernen folgende Themen:
– Grundbegriffe der Statik starrer Körper
– Ebene Kräftesysteme
– Systeme aus starren Scheiben
– Berechnung der Lage des Schwerpunkts
– Einführung in die räumliche Statik
– Berechnung der Kräfte in den Knoten von Fachwerken
– Reibung
– Schnittgrößen von Balken
Der Student ist nach dem Besuch der Vorlesung in der Lage, einfache Berechnungsaufgaben zu lösen, die eine Grundlage für das ingenieurwissenschaftliche Arbeiten darstellen.
-
Assessment
Schriftliche Prüfung
-
Note
Literatur:
Holzmann, G.; Meyer, H.; Schumpich, G.: „Technische Mechanik, Statik“ Teubner Verlag
-
Details
- Course title: Informatik I / Programming for Engineers
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-5
- Module(s): Informatik I / Programming for Engineers
- Language: EN, DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The aim of the course is to teach basics of programming with modern languages (Java/Python/C#), software engineering and applications for engineers. This knowledge is practically applied and deepened in assignments and students projects. The course consists of the following learning units:
Introduction to programming
Concepts of programming such as object orientation
Principles of software development and UML
Introduction to data analytics
Data visualization
Each lecture will be completed by a practical part in terms of assignments and discussion.
-
Course learning outcomes
Having successfully completed the module, students will be able to demonstrate knowledge and understanding of:
1.Programming algorithms for solving tasks in engineering;
2.Using modern tools and methods for software development;
3.Being able to process different data sets and
4.Utilize visualization methods on large data records.
-
Description
1. Concepts of programming languages (week 1 and 2)
2. Elements of programming languages such as statements, operators, loops, variables, simple types, complex types (week 3 and 4)
3. Concepts of object oriented programming, i.e. classes, objects, methods, polymorphism (week 5 and 6)
4. Software design with UML (week 7 and 8)
5. Graphical user interfaces (week 9 and 10)
6. Data structures and data visualization (week 11 and 12) -
Assessment
Programmerstellung in Vorlesung Schriftliche Prüfung
-
Details
- Course title: CAD Mechanical Engineering
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-144
- Module(s): CAD Mechanical Engineering
- Language: EN, FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The main objectives are:
– Development of a professional knowledge in technical communication tools available in actual design offices. The focus will be on understanding the different methodology of numerical model creation, using full 3D parametric capabilities.
– Generation, Dimensioning and tolerancing of parts and systems.
– Comprehension and production of Engineering drawings for use in different Engineering specialisations
-
Course learning outcomes
The students in the defined scope of the course can:
Professionally work with a commonly used commercial CAD software (Inventor or Revit) in order to generate 3D Models (feature based and parametric), Assembly systems and Engineering Drawings.
Understand various capabilities and limitations of CAD software in different industries (Mechanical and Civil).
Generate parametric design of Products and Systems including sustainability constraints, dimensioning and tolerancing, validation and optimization of systems using simulation. The concept of virtual factory will be introduced (Manufacturing Production process) and various technology of Rapid Prototyping.
Communicate technical concepts using industrial modern tools, and to understand the various standards and practices in the field of technical engineering drawings. Students will be able to generate detailed and complete simple engineering systems creating engineering drawings.
As this course will address future Mechanical and Civil Engineers, both CAD application software will be reviewed. The learning targets of this course are:
To understand the concept of functional numerical CAD models based on PLM platform or BIM technology for a collaborative development of industrial systems / buildings. For mechanical engineering, the most important aspects of the virtual product development using Computer Aided Engineering will be reviewed: Concept design, Parametric Modelling, Digital manufacturing and Production process, as well as Rapid prototyping technology.
To develop a professional knowledge of a commonly used commercial CAD software. CAD software is broadly used in various Engineering offices and the development of such commercial software is in perpetual evolution. CAD is mainly used for the generation of 3D systems and respective engineering drawings, but it is also at the centre of the Product LifeCycle Management (PLM) to integrate various capabilities such as structural simulation (Computer Aided Engineering – CAE), manufacturing (Computer Aided Manufacturing – CAM), Realistic imaging (rendering), Rapid prototyping and Document management.
To generate basic 3D models and engineering 2D drawings. The students will learn to create engineering drawings and continue using most advanced tools to generate complex system representations. The students will understand the rules of engineering graphics in order to read, generate and understand engineered concepts.
-
Description
Engineering drawings: (1 ECTS – Common)
Drawing convention / Principles of Orthographic Projection
Multiple Views drawing
Sectional and auxiliary views
Axonometry (Isometric & Dimetric projection)
Dimensions and tolerances
Geometric dimensioning and tolerancing (GDT)
Functional dimensioning (Definition of part function)
Fasteners representation & definition
Surface roughness & Weldment symbol
Computer Aided Design: (Inventor) (4 ECTS – Specific)
Introduction to Inventor
Sketch / Solid based featuring
Parameters – Equation – Parametric design
Sheet metal
Frame generator
Assemblies / Bill of Material
Weldment
Drawings
Presentation / Explosion / Rendering
CAE Simulations / Motion & FEA
Computer Aided Design: (Autocad & Revit) (4 ECTS – Specific)
1) Autocad:
2D / Creation of basics drawings (Draw / Modification / Layers / Blocks/ Constraints / Prints & Plot)
2) Revit:
Introduction to Building Information Modelling
Revit Workspace, interface, and file’s format
General setup – levels and view plan – section and elevation – external reference, selection filter – material
3D Building models elements:
Walls, floors, roofs, openings, columns, and beams
Ceilings, stairs, ramp, railings, windows, and doors
3D volume in place, Site and Toposurfaces, object library online
Rooms
Curtain walls, floors with RoomFinishing,
2D annotations: lines, dimensions, tags, text, hatches and other 2D tools
2D/3D Views setup, Details views, animations, solar study.
Pages setup
Object’s family: parameters – examples of family’s modification
Quantity takeoff
-
Assessment
Final exam (100%) -
Note
Lecture scripts [moodle]
Intranet site developed specifically.
Resources sites (Moodle, Autodesk and YouTube tutorials)
Free access to educational software licences
Inventor Professional Revit Documentation and Online help
Ascent Productivity Platform
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
-
Details
- Course title: Elektrotechnik I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-7
- Module(s): Elektrotechnik I
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Initier les étudiants aux principes fondamentaux et aux méthodes de calcul en rapport avec l’énergie électrique, les montages et circuits électriques, magnétiques et électromagnétiques, à courant continu.
-
Description
Vorlesungsinhalte (jeweils ein getrenntes Kapitel):
Kapitel 1: Elektrizität und Aufbau der Materie
– Grundbegriffe der Elektrizitätslehre, Einheiten
– Elektrischer Widerstand und Ohm‘sches Gesetz, Widerstandsschaltungen
– Grundlagen der Netzwerkberechnungen
– Verfahren: Ersatzspannungsquelle, Überlagerung, Maschenstrom,
Knotenpunktpotential
– Energie und Leistung
Kapitel 2:
– Elektrostatisches Feld, Verschiebungsflussdichte, elektrische. Feldstärke
– Kondensatoren, Ladung, Entladung
Kapitel 3:
– Magnetisches Feld, magn. Feldstärke, Fluss, Flussdichte
– Kraft im Magnetfeld
– Magnetischer Kreis
Praktika: (kann durch praktische Übungen ersetzt werden)
– Netzwerke
– Kraft im Magnetfeld
-
Assessment
TP/TD – Examen 120 min (80%-100%) Prestations facultatives 90 min (20%) -
Note
On moodle
Alexander von Weiss: Allgemeine Elektrotechnik
Course offer for Filière Maschinenbau, Semestre 2 (2024-2025 Summer)
-
Details
- Course title: Mathematik II
- Number of ECTS: 6
- Course code: BENG-10
- Module(s): Mathematik II
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Les cours de mathématiques II a pout but de fournir aux étudiants les bases
nécessaires entre autre en calcul différentiel et intégral de fonctions d’une et de
plusieurs variables, en équations différentielles et en algèbre linéaire pour la
maîtrise des application de ces notions en sciences de l’ingénieur
-
Course learning outcomes
L’ étudiant(e) ayant suivi avec succès les cours de mathématiques II est capable de : comprendre et utiliser le langage mathématique de base des disciplines concernées, résoudre des exercices d’application, appliquer les notions à des problèmes-type en science de l’ingénieur -
Description
1. Intégrales multiples
o Intégrales doubles en coordonnées cartésiennes et polaires
Applications : Aire; centre de gravité et moment d’inertie d’une surface
o Intégrales triples en coordonnées cartésiennes, cylindriques et sphériques
Applications : Volume; centre de gravité et moment d’inertie d’un corps
2. Equations différentielles
o Equations différentielles du 1er ordre
Equation diff. à variables séparables
Equations diff. homogènes
Equations diff. linéaires et équations diff. de Bernoulli
o Equations différentielles du 2nd ordre
Equations diff. du 2. ordre se ramenant à des équations diff. du 1.ordre
Equations diff. du 2. ordre à coefficients constants
3. Calcul matriciel
o Notions de matrices et opérations matricielles (Somme; Multiplication; Transposée)
o Déterminants (Règle de Cramer; Règle de Sarrus; Mineurs d’un déterminant)
o Matrice régulière et singulière; Matrice adjointe et inverse
o Systèmes d’équations linéaires à l’aide de la méthode par inversion de la matrice et à l’aide de la méthode de Gauss
Valeurs et vecteurs propres
-
Assessment
Prestation et Examen
-
Details
- Course title: Technische Mechanik II
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-11
- Module(s): Technische Mechanik II
- Language: DE, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Theoretische Grundlagen und Berechnungsmethoden zum Verständnis der Wirkung von äußeren Belastungen auf die Verformung elastischer Körper.
-
Course learning outcomes
Der Studierende versteht den Zusammenhang zwischen äußerer Belastung und Verformung elastischer Körper und kann die mathematischen Beziehung unter Berücksichtigung des Stoffgesetzes nachvollziehen. Sie/Er kann den Spannungszustand ebener Systemen berechnen. Sie / Er beherrscht die Berechnung des Spannungszustandes und Verformungszustandes für Stab- und Biegebalken. . -
Description
Einführung in die Elastostatik
Zug und Druck in Stäben:
Spannung, Dehnung und Stoffgesetz am Einzelstab, in stat. Bestimmten und unbestimmten System
Spannungszustand:
Spannungsvektor / Spannungstensor
Ebener Spannungszustand
Hauptspannungen,
Mohrscher Spannungskreis
Biegung:
Normalspannung infolge Biegung
Flächenträgheitsmomente – Verschiebung der Bezugsachsen – Hauptachsen
Biegelinie ebener Systeme
Schiefe Biegung, Kernquerschnitt
Schubspannung
Infolge Querkraft
In dünnwandigen Querschnitten
-
Assessment
Klausur und Übungsaufgaben zum Selbststudium – Zulassung zur Klausur nur mit anerkannten Übungsaufgaben -
Note
Vorlesungsunterstützende Arbeitsblätter
Technische Mechanik 2 – Elastostatik; Gross, Hauger, Schröder, Wall; 11. Auflage Springer 2012
Engineering Mechanics 2 – Mechanics of Materials; Gross, Hauger, Schröder, Wall; 1.Auflage Springer 2011
Technische Mechanik- Festigkeitslehre, Holzmann, Meyer, Schumpich; 12. Auflage – Springer Vieweg Verlag 2016
-
Details
- Course title: Informatik II
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-12
- Module(s): Informatik II
- Language: EN, DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Advanced lecture based on Informatik I
-
Description
Lernstoff: weitere Grundelemente wie u.a. benutzerdefinierte Variablentypen (UDT bzw. Strukturen), Dateien (Sequentielle Dateien, Direktzugriffsdateien, Binäre Dateien) und Anwendungsprojekte.
Programmieren von Anwendungsbeispielen.
Die jetzige Vorlesung Informatik II wird inhaltlich etwa überarbeitet und im Volumen erweitert werden.
-
Assessment
Programmerstellung in Vorlesung Schriftliche Prüfung
-
Details
- Course title: Design Project Based Learning
- Number of ECTS: 3
- Course code: BENG-13
- Module(s): Design Project Based Learning
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Enhance multidisciplinary skills and interests for the students in the interdisciplinary fields of engineering trough Project Based Learning tools
-
Course learning outcomes
The students in the defined scope of the course can:
Discover different fields of Engineering (mainly Mechanical and Civil Engineering)
Develop and apply basics knowledge and skills from multidisciplinary fields.
Define, Develop, Manufacture, Assemble Optimise technical designs and solutions.
Acquire knowledge though self-study.
Plan, Organise and Manage projects and develop team working.
Increase Problem-solving skills; develop engineering method to develop systems, critical thinking, and analysis.
Report on self-assignment, document technical solutions
-
Description
Design Project Based Learning is an engineering technical challenge based on project-based learning concept, used to enhance multidisciplinary skills, motivation and interests for the students. Students will define, develop, manage, realise, and present in groups an Inter-disciplinary project, involving different aspects of engineering (Mechanical & Civil construction). Although the students do not have complete knowledge of different engineering fields, it is required that they demonstrate initiative and motivation to manage the project. The focus will be put on the practical aspect of the project. An introduction to Engineering Drawings, CAD & desktop Manufacturing tools (Rapid Prototyping via 3D Printing and Laser cutting) will be done. This project is developed using various techniques of Problem Based Learning. The project will end with a competition where the different groups will evaluate their design and systems against each other in a convivial and competitive way. -
Assessment
Project assessment: Report, Presentation and Competition
Peer assessment between teams and inside teams
Team Personal Assessment
-
Note
Lecture script (Moodle)
Software documentation
Autodesk inventor Documentation and Online help
Machine documentation for desktop manufacturing
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
-
Details
- Course title: Thermodynamik I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-20
- Module(s): Thermodynamik I
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Ziel der Vorlesung ist es die Grundlagen der Thermodynamik zu vermittels und auf technische Energieumwandlungs- Prozesse anzuwenden um diese analysieren und auslegen zu können.
-
Course learning outcomes
Der Student lernt innerhalb der Vorlesung mit den Begriffen:
Thermodynamisches System
Thermodynamische Zustands- und Prozessgröße
Thermodynamische Zustandsgleichung
umzugehen. Durch Anwendung der thermodynamischen Hauptsätze wird der Student in die Lage versetzt technische Energieumwandlungsprozesse analysieren, bewerten und auslegen zu können. Nach Behandlung des Modelsystem „Ideales Gas“ wird das gelernte auf rechtläufige thermodynamische Kreisprozesse zur Beschreibung von Wärmekraftmaschinen angewendet.
-
Description
Die Vorlesung ist in folgende Kapitel untergliedert:
Grundlagen der Thermodynamik, System, Zustands- und Prozessgössen, Zustandsgleichungen
Material- und Stoffeigenschaften
1. Hauptsatz der Thermodynamik
2. Hauptsatz der Thermodynamik
Ideales Gas
Thermischen Mschinen
-
Assessment
Klausur
Zulassung zur Klausur: Zusätzlich zu den Übungsblättern werden an die Studenten Aufgabenblätter mir Verständnisfrage verteilt. Diese Aufgaben müssen die Studenten im Rahmen der Übung lösen und die Lösungen abgegeben. Die Lösungen werden korrigiert und bewertet Damit lassen sich Punkte sammeln. Um zur Klausur zugelassen zu werden müssen mindestens 65 % der Gesamtsumme der Punkte aller Aufgabenblätter erreicht werden. Für Wiederholungs-Prüfungen bleibt die früher erworbene Prüfungszulassung erhalten.
-
Note
Präsentationsfolien, Tafelanschrieb, Übungsaufgaben
Thermodynamik, Langeheinecke, Springer Verlag
Technische Thermodynamik, Cerbe, Hoffmann, Hanser Verlag
Grundlagen der Technischen Thermodynamik, Döhring, Springer
Thermodynamik, Baehr, Springer Verlag
Thermodynamik, Mayinger, Springer Verlag
-
Details
- Course title: Werkstoffkunde
- Number of ECTS: 6
- Course code: BENG-21
- Module(s): Werkstoffkunde
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The course is considered as a general introduction to material science. The purpose of the course is to impart a general knowledge about the behaviour of metals and alloys in applied engineering
The main part of the course provides an introduction to the world of metals.
From ore to steel, structure of metals up to application examples.
An excursion to the steel plant of Arcelor Mittal in Esch Belval and the laboratory of the university is also foreseen.
-
Description
Main Topics:
– Microstructure and properties of metals (ferrous and nonferrous), ceramics, synthetic materials (plastics)
– Heat treatment of ferrous materials
– Fatigue behaviour, corrosion, welding, and material testing.
– Ceramics
– Synthetic materials
-
Assessment
Written exam (German / English)
Course offer for Filière Maschinenbau, Semestre 3 (2024-2025 Winter)
-
Details
- Course title: Mathematik III
- Number of ECTS: 6
- Course code: BENG-50
- Module(s): Mathematik III
- Language: DE, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Vermitteln des Grundwissens verschiedener Methoden der höheren Mathematik und der Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung
-
Course learning outcomes
Die HörerInnen
entwickeln ein grundlegendes Verständnis für die vorgestellten Methoden der höheren Mathematik und der Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung.
können die vorgestellten Methoden der höheren Mathematik und die der Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung beschreiben.
können die vorgestellten Methoden der höheren Mathematik und die der Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung anwenden um technische Probleme zu lösen.
-
Description
Das Modul ist zweigeteilt in Methoden der höheren Mathematik und Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung.
Inhalte Teil Methoden der höheren Mathematik: Mathematische Beweisführung; Folgen und unendliche Reihen; Mac-Laurin-, Taylor- und Fourier-Reihen; Laplace-Transformation und ihre Anwendungen.
Inhalte Teil Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung: Häufigkeitsverteilungen; Maße der zentralen Tendenz; Maße der Streuung; Elementare Wahrscheinlichkeitstheorie; Binomial-, Normal-, Hypergeometrisch- und Poisson-Verteilung; Elementare Stichprobentheorie; Statistische Schätztheorie; Statistische Entscheidungstheorie; Theorie der kleinen Stichproben; Chi-Quadrat-Test; Kurvenanpassung mit der Methode der kleinsten Quadrate; Korrelationstheorie.
-
Assessment
Die Vorlesung wird in den Teilen Methoden der höheren Mathematik und Statistik und Wahrscheinlichkeitsrechnung durchgeführt, welche jeweils durch eine Mitarbeitskontrolle abgeschlossen werden. Die Noten dieser Tests tragen bis zu 20% zur Gesamtnote bei. Die Gesamtnote setzt sich dann aus den Punkten der 3-stündigen Semesterprüfung und den erreichten Punkten der beiden Tests zusammen. -
Note
Mathematik für Ingenieure und Naturwissenschaftler, Band 1, 2 und 3, Lothar Papula, Verlag Viewegs (DE)
Vorlesungsunterlagen mit Videos und Beispiele werden in Moodle zur Verfügung gestellt.
Engineering Mathematics, Stroud and Booth, Palgrave (EN)
Advanced Engineering Mathematics, Zill Cullen, Jones Bartlett (EN)
Statistik – Das Lehrbuch, Spiegel und Stephens, mitp UTB Verlag (DE)
Statistics – Spiegel and Stephens, Schaum’s Outlines, McGrawHill (EN)
Wahrscheinlichkeitsrechnung und Statistik, Sachs, Hanser (DE)
-
Details
- Course title: Technische Mechanik III
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-51
- Module(s): Technische Mechanik III
- Language: FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Completion of statics and strength of materials and introduction to dynamics | Abschluss der Statik Festigkeitslehre und Einführung in die Dynamik
-
Course learning outcomes
Dimensioning of beam structures | Dimensionierung von Balkenstrukturen
Dynamics of a point mass and rigid bodies, single-mass vibration | Kenntnis der Kinetik des Massepunktes und des starren Körpers, Einmassenschwinger
-
Description
Statically Indeterminate Structures |Statisch unbestimmte Systeme
Torsion of Prismatic Bars | Torsion prismatischer Stäbe
Shear Stresses caused by shear force | Schubbeanspruchung durch Querkräfte
Compound Stresses |Haupt- und Vergleichspannungen, Zusammengesetzte Beanspruchung
Stability problems |Knicken und Beulen
Rotationally symmetric stress in shells of revolution | Rotationssymmetrischer Spannungszustand in Scheiben
Motion of a PointMass | Bewegung des Massepunktes
Kinematics and Kinetics |Kinetik und Kinematik
Dynamics of Systems of Point Masses |Kinetik eines Systems von Massepunkten
Dynamics of Rigid Bodies.| Bewegung des starren Körpers
Principles of Mechanics | Prinzipien der Mechanik
Vibrations | Einmassenschwinger
-
Assessment
Writen exam, 120min + grade homework/project |Schriftl. Examen , 120 min + benotete Hausaufgaben -
Note
Gross, Dietmar Hauger, Werner Schröder, Jörg Wall, Wolfgang Bonet, Javier. (2018). Engineering Mechanics 2. 10.1007/978-3-662-56272-7.
Holzmann, Meyer, Schumpich, Technische Mechanik, Festigkeitslehre, Springer Vieweg, ISBN 978-3-658-14722-8
Gross, Dietmar Hauger, Werner Schröder, Jörg Wall, Wolfgang Govindjee, Sanjay. (2011). Engineering Mechanics 3, Dynamics. 10.1007/978-3-642-14019-8.
Gross, Hauger, Schröder, Wall, Technische Mechanik 3, Kinetik, Springer Vieweg, ISBN 978-3-642-29528-7
-
Details
- Course title: Fertigungstechnik I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-42
- Module(s): Fertigungstechnik I
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Course learning outcomes
Nach dem Besuch dieses Kurses können die Studenten die wichtigsten Fertigungstechnologien benennen und nach der Struktur von DIN 8580 einordnen. Sie kennen die zugehörigen industriellen Prozessschritte und wenden die Klassifizierung der Technologien nach DIN 8580 an, wie z.B. Urformung, Umformen, Trennen, und Fügen. Sie sind in der Lage, alternative Fertigungsverfahren zu benennen und können bei gegebenen Restriktionen Unterschiede erläutern.
Die Studierenden können den Stand der Technik in der Fertigung auflisten und beschreiben. Die Studierenden verstehen die Auswirkungen der Fertigung auf Kosten, Qualität und Energie, was sie in die Lage versetzt, die Möglichkeiten der Fertigung zu wiederholen.
Die Studenten verstehen können die fertigungstechnischen Prozesse und Verfahren erklären. Sie haben die Verfahren zur Planung bzw. zum Aufbau von Fertigungsanlagen verstanden.
Auf der Grundlage dieses technologischen Verständnisses sind die Studierenden in der Lage, die Auswahl und Planung von Fertigungsprozessen zu erläutern und geeignete Fertigungs- und Montagetechnologien zu identifizieren und auszuwählen.
Nach dem Besuch dieses Kurses können die Studenten den Fertigungsablauf und die wichtigsten Fertigungstechnologien in einem modernen Unternehmen verstehen, so dass sie dieses Wissen auch auf ein neues Umfeld übertragen und anwenden können.
-
Description
Diese Fertigungstechnologien und ihr spezifischer Einsatz von Ressourcen werden erörtert:
– Urformen (Gießen, Sintern, Strangpressen, additive Fertigung, …)
– Umformung (Massivumformung, Blechumformung, Ziehen, Biegen, …)
– Trennen (Trennverfahren mit geometrisch bestimmter Schneide: Drehen, Fräsen, Trennverfahren mit geometrisch unbestimmter Schneide Schleifen, …)
– Beschichten (Reinigen, Verzinken, Lackieren, …)
– Fügen (Schweißen, Schrauben, Kleben)
– Manuelle und automatisierte Montageprozesse
– Planung und Management der industriellen Produktion (Fertigung und Montage)
-
Assessment
Schriftliches Examen -
Note
Vorlesungsbegleitendes Script
Im Script jeweils angegeben
-
Details
- Course title: Fluid Mechanics
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-43
- Module(s): Fluid Mechanics
- Language: DE, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The course provides an introduction to basic concepts of hydrostatics and dynamics of incompressible fluids. Furthermore, Bernoulli’s principle is addressed to describe a streaming fluid with its pressure and velocity distribution. Hereafter, the course extends above indicated subjects by conservation of momentum and laminar and turbulent flow through pipes and open channels.
-
Course learning outcomes
The participants will be able to analyse pressure distributions of static fluids and to evaluate the relationship between pressure, geodetic height and velocity of fluids. The participants will be able to estimate the flow behaviour under the influence of forces acting and pressure losses of pipe flows. -
Description
Introduction:
Properties of liquids and gases
Hydrostatics
Static pressure
Applications
Hydrodynamics:
Kinematic of fluids
Conservation of mass
Bernoulli’s principle
Applications
Based on the above-mentioned principles, he course describes the flow of in-compressible fluids driven by forces such as gravity and pressure. Furthermore, it includes correlations to estimate the pressure loss for pipe flows under various flow conditions:
Conservation of momentum
Laminar flow
Turbulent flow
-
Assessment
Written examination (120 min) -
Note
Lecture and exercise script including solutions is provided
Further literature is to be found in the script.
-
Details
- Course title: Machine Design Elements I
- Number of ECTS: 3
- Course code: BENG-44
- Module(s): Machine Design I
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts and systems, using CAD CAE
to build base student knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction projects
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
carry out a design process of mechanical parts and systems and generate respective engineering drawings in a CAD software
design machine elements in the scope of the course
introduce and use advanced design methods of mechanical parts
use analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
solve technical problems using previously acquired knowledge of subjects: mechanics, strength of materials, machine element design and technical drawings
design and analyse simple mechanical parts and system
use Mathcad as a tool for advanced engineering calculations
create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies, drawings and animation) and acquire working knowledge of CAD software
-
Description
Based on various projects and assignments during the semester, the students will develop their knowledge and methodology for CAD model conception (parametric and in assembly modelling). The projects will focus on the use and implementation of Standard mechanical elements, as well as the creation and definition of parts and assembly drawings of a simple mechanism. The various CAD software functionalities will be reviewed. The project will introduce the project development process.
Machine Design Elements I:
Introduction tolerances and fits. Deviations of form and position and surface roughness
Introduction to material and manufacturing
Stress and strain /deformation
Shafting and associated parts
Rolling-element bearings
Failure prediction for static loading
Fasteners, connection, and power screws
Fasteners, connection, and power screws – weld connections
Fasteners, connection, and power screws – snap-fit connections
Fasteners, connection, and power screws – glue connections
-
Assessment
60 % for Machine Design Fundamentals (100 % Exam)
40 % for Machine Design Construction (100% Project assessment)
-
Note
Scripts on Moodle
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
During the course, students will get computer-based presentations and exercises in Mathcad Prime.Autodesk Inventor will be used for practical design exercises.
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Machine Design Construction I
- Number of ECTS: 2
- Course code: BENG-57
- Module(s): Machine Design I
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts and systems, using CAD CAE
to build base student knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction projects
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
carry out a design process of mechanical parts and systems and generate respective engineering drawings in a CAD software
design machine elements in the scope of the course
introduce and use advanced design methods of mechanical parts
use analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
solve technical problems using previously acquired knowledge of subjects: mechanics, strength of materials, machine element design and technical drawings
design and analyse simple mechanical parts and system
use Mathcad as a tool for advanced engineering calculations
create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies, drawings and animation) and acquire working knowledge of CAD software
-
Description
Based on various projects and assignments during the semester, the students will develop their knowledge and methodology for CAD model conception (parametric and in assembly modelling). The projects will focus on the use and implementation of Standard mechanical elements, as well as the creation and definition of parts and assembly drawings of a simple mechanism. The various CAD software functionalities will be reviewed. The project will introduce the project development process.
Machine Design Construction I :
Deepen CAD knowledge (In assembly modelling) and software functionalities
Generation of simple mechanism (Conception of parts and assembly – Simulation)
Definition drawings of parts and assembly (Functional dimensioning of simple mechanism)
Introduction to usual mechanical links – review of technical solution and analysis of kinematics sketch
Design and development of machine design using standard elements
Presentation of Parts and systems using engineering drawing, explosion and animation -
Assessment
60 % for Machine Design Fundamentals (100 % Exam)
40 % for Machine Design Construction (100% Project assessment)
-
Note
Scripts on Moodle
During the course, students will get computer-based presentations and exercises in Mathcad Prime.Autodesk Inventor will be used for practical design exercises.
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Regelungstechnik I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-45
- Module(s): Regelungstechnik I
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Einführung in die Regelungstechnik
-
Course learning outcomes
Experimentelle mathematische Identifikation dynamischer Systeme und grundlegende Strategien zur Reglerauslegung -
Description
Problemstellung der Regelungstechnik
Wichtige Eigenschaften von Regelsystemen
Beschreibung linearer kontinuierlicher Systeme im Zeitbereich
Beschreibung linearer kontinuierlicher Systeme im Frequenzbereich
Verhalten kontinuierlicher Regelsysteme
Stabilität kontinuierlicher Regelsysteme
Verhalten kontinuierlicher Regelsysteme
-
Assessment
Schriftl. Examen, 120 min -
Note
H. Unbehauen, Regelungstechnik I, 15. Auflage, Vieweg Teubner Verlag, ISBN 978-3-8348-0497-6
eigenes Skriptum für den Laborteil
Course offer for Filière Maschinenbau, Semestre 5 (2024-2025 Winter)
-
Details
- Course title: Machine Design Elements II
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-66
- Module(s): Machine Design II
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts, CAD CAE
to build base student knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
Carry out a design process of mechanical objects and has sufficient knowledge to model and generate engineering drawings of the machine in a CAD software
Use practically analytical equations of mechanics to design machine elements.
solves technical problems using previously acquired knowledge of subjects: mechanics, strength of materials, machine element design I and CAD.
Design and to analyse simple mechanical parts, for instance, a gear train.
Use Mathcad software as a tool for advanced engineering calculations.
to gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
use analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
to create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies and drawings) and acquire working knowledge of CAD software
-
Description
Machine Design Elements II:
Press-fit connection/stress and deformation in cylinders and tanks
Lubrication, friction, and wear
Hydrodynamic and hydrostatic bearings/ bearing
Fatigue and impact
General gear theory and spur gears
Helical gear
Bevel and worm gears
Planetary gear train
Teeth correction
Design of manual gearboxes
Machine Design Construction II:
Deepen CAD knowledge (In assembly modelling) and software functionalities
Generation of simple mechanism (Conception of parts and assembly – Simulation)
Definition drawings of parts and assembly (Functional dimensioning of simple mechanism)
Introduction to usual mechanical links – review of technical solution and analysis of kinematics sketch
Design and development of machine design using standard elements.
-
Assessment
50 % Exam – min 07/20
50 % Project – min 07/20
-
Note
Scripts on Moodle
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
During the lecture, a computer presentation and practical exercises using Mathcad Prime engineering software will be employed.
Additionally, Autodesk Inventor/ Fusion 360 (3D CAD) will be used for practical design exercises
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Machine Design Construction II
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-65
- Module(s): Machine Design II
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts, CAD CAE
to build base student knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
Carry out a design process of mechanical objects and has sufficient knowledge to model and generate engineering drawings of the machine in a CAD software
Use practically analytical equations of mechanics to design machine elements.
solves technical problems using previously acquired knowledge of subjects: mechanics, strength of materials, machine element design I and CAD.
Design and to analyse simple mechanical parts, for instance, a gear train.
Use Mathcad software as a tool for advanced engineering calculations.
to gain knowledge of the design of machine elements in the scope of the course
use analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
to create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies and drawings) and acquire working knowledge of CAD software
-
Description
Machine Design Elements II:
Press-fit connection/stress and deformation in cylinders and tanks
Lubrication, friction, and wear
Hydrodynamic and hydrostatic bearings/ bearing
Fatigue and impact
General gear theory and spur gears
Helical gear
Bevel and worm gears
Planetary gear train
Teeth correction
Design of manual gearboxes
Machine Design Construction II:
Deepen CAD knowledge (In assembly modelling) and software functionalities
Generation of simple mechanism (Conception of parts and assembly – Simulation)
Definition drawings of parts and assembly (Functional dimensioning of simple mechanism)
Introduction to usual mechanical links – review of technical solution and analysis of kinematics sketch
Design and development of machine design using standard elements.
-
Assessment
50 % Exam – min 07/20
50 % Project – min 07/20
-
Note
Scripts on Moodle
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
During the lecture, a computer presentation and practical exercises using Mathcad Prime engineering software will be employed.
Additionally, Autodesk Inventor/ Fusion 360 (3D CAD) will be used for practical design exercises
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Thermodynamik II
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-33
- Module(s): Thermodynamik II
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Aufbauend auf der Vorlesung Thermodynamik I werden die Kenntnisse in der Thermodynamik II Vorlesung vertieft. Dabei werden zunächst die Thermodynamischen Potentiale und Maxwellrelationen eingeführt, die für verschiedene Gegebenheiten die Berechnung von Systemeigenschaften und Prozesse vereinfachen. In einem weiteren Kapitel werden Gemische sowie Phasenübergänge und Mehrphasensysteme betrachtet. Das dritte Kapitel behandelt die Statistischen Grundlagen der Thermodynamik.
-
Course learning outcomes
Die Studenten werden im Rahmen der Vorlesung folgende Dinge lernen:
Thermodynamische Systeme und Prozesse mit Hilfe von Thermodynamischen Potentialen zu beschreiben
Gemische und Phasenübergänge von Stoffen zu behandeln
Die Statischen Grundlagen der Thermodynamik
-
Description
Die Vorlesung ist in flogende Kapitel untergliedert:
Thermodynamische Potentiale
Gemische und Phasenübergänge
Statistische Grundlagen der Thermodynamik
-
Assessment
Klausur
Zulassung zur Klausur: Zusätzlich zu den Übungsblättern werden an die Studenten Aufgabenblätter mir Verständnisfrage verteilt. Diese Aufgaben müssen die Studenten im Rahmen der Übung lösen und die Lösungen abgegeben. Die Lösungen werden korrigiert und bewertet Damit lassen sich Punkte sammeln. Um zur Klausur zugelassen zu werden müssen mindestens 65 % der Gesamtsumme der Punkte aller Aufgabenblätter erreicht werden. Für Wiederholungs-Prüfungen bleibt die früher erworbene Prüfungszulassung erhalten.
-
Note
Präsentationsfolien, Tafelanschrieb, Übungsaufgaben
Thermodynamik, Langeheinecke, Springer Verlag
Technische Thermodynamik, Cerbe, Hoffmann, Hanser Verlag
Grundlagen der Technischen Thermodynamik, Döhring, Springer
Thermodynamik, Baehr, Springer Verlag
Thermodynamik: Stephan Mayinger
Herbert B. Callen: Thermodynamics
P. W. Atkins: Physikalische Chemie
C. Kittel: Physik der Wärme
C. S. Helrich: Modern Thermodynamics with Statistical Mechanics
W. Nolting: 4. Spezielle Relativitätstheorie und Thermodynamik
Thermodynamik, Mayinger, Springer Verlag
-
Details
- Course title: Finite Elemente Methode (statische und dynamische Anwendungen)
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-68
- Module(s): Finite Elemente Methode (statische und dynamische Anwendungen)
- Language: DE, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Einführung in die Finite Elemente Methode mit mechanischen Anwendungen
-
Course learning outcomes
Verständnis der Methode in Statik und Dynamik
Durchführung von Berechnungsbeispielen per Hand und mit dem Programm ANSYS
-
Description
Einleitung
Allg. Herleitung der Bewegungsgleichungen
Stabelement in der Statik
Biegebalken in der Statik (2 dim. & 3 dim.)
Längsschwingungen eines Stabes
Mehrmassenschwinger
Homogene Lösung/Modalanalyse
Partikulare Lösung und harmonische Anregung
Massenmatrix durch mathematische Diskretisierung
2 dimensionales Scheibenelement
ANSYS-Übungen: Square plate (static), 2-D-truss (static), Getriebewelle (static & modal), Corner-Bracket (static), Airplane Wing (modal), 2-Mass-Spring-System (harmonic & transient analysis
-
Assessment
Schriftl. Examen, 120 min -
Note
Eigenes Skriptum: Teil 1, Teil 2, ANSYS-Übungen
-
Details
- Course title: Oelhydraulik
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-69
- Module(s): Oelhydraulik
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
– Auslegung der wesentlichen Komponenten einer Hydraulikanlage
– Auslegung von hydraulischen Systemen
-
Course learning outcomes
Die Studenten haben Grundkenntnisse über die physikalischen Grundlagen der Hydrostatik und vom Druckmedium. Sie können folgendes tun:
– Physikalische Grundlagen, Berechnung von Prinziplösungen, z.B. Leistung, Kräfte, Moment, Wirkungsgrad, Volumenstrom, Druckverlust
– Kenntnis und Berechnung der wesentlichen Komponenten einer Hydraulikanlage
– Kenntnis, Berechnung und Bewertung von hydraulischen Systemen
-
Description
Einführung in die Ölhydraulik: Physikalische Grundlagen, hydraulische Begriffe und Symbole, Drückflüssigkeiten.
Komponenten: Tank, Pumpe, Schlauch- und Rohrleitungen, Ventile, Motoren, Zylinder, Filter, Kühler, Sensorik, Zubehör
Grundlegende Hydrauliksysteme
Exkursion zu Hersteller von Hydraulikkomponenten und –systemen
-
Assessment
Schriftliches Examen -
Note
Buch “Hydraulik – Grundlagen und Komponenten”, Training-Center@hydac.com, wird den Vorlesungsteilnehmern zur Verfügung gestellt.
Vorlesungsfolien und Übungen auf Moodle.
Optional Umdruck: RWTH Aachen
Grundlagen der Fluidtechnik, Band 1: Hydraulik, ISBN: 978-3-8440-1223-1
Optional Buch: Ölhydraulik – Grundlagen, Bauelemente, Anwendungen
Gerhard Bauer, Teubner Verlag ISBN 978-3-8351-0247-7
-
Details
- Course title: Electrical Energy Production Transportation and Distribution
- Number of ECTS: 3
- Course code: MSP-44
- Module(s): Electrical Energy Production, Transportation & Distribution
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
1. Knowing the different sources of energy contributing to the production of the electrical energy
2. Knowing the different solutions to network the power units together and with the consumer
3. Knowing the electrical and the mechanical conversion possibilities for the distribution of the electrical energy
4. Understanding the electrical power flow management between the power units together as well as with the consumer
5. Knowing the electrical power quality norms
6. Knowing the power losses generation and its relative cost in the energy systems for a sustainable
and rational use of the electrical energy
-
Course learning outcomes
The student will acquire a global knowledge about the production, transportation, distribution and conversion of the electrical energy, as well as its transformation into/from the mechanical energy.
The sustainable rational use of the electrical energy as well as the electrical energy management, are also covered.
-
Description
1. Production of the electrical energy
The energy sources (fossil fuels, nuclear, renewable)
The generation of the electrical energy2. Transportation of the electrical energy
Electrical power transmission
Power quality norms
Low to high DC and AC voltage grids
Coupling of voltage supplies3. Conversion and distribution of the electrical energy
Modern distribution systems
Transformation of the electrical energy4. Sustainable and rational use of the electrical energy
Power losses
Costs of the energy systems -
Assessment
Written exam (100%)
Objectives:1.To be able to define the fundamental electrical devices used for the production, transformation, transport and distribution of electrical energy
2.To be able to explain the operation of the electrical devices
3.To be able to calculate relevant values of electrical circuits made of passive components
Assessment rules:
Based on application exercises (theory, formal calculation simulation) and their correction during the lecture, the student must be able to answer questions and solve similar problems on his/her own.
Assessment criteria:
Quality of the answers consisting in a correct communication language (English), the detailed methodology and the calculation results. -
Note
Available at the University library or on internet:
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power
[2] James Northcote-Green, Robert Wilson, “Control and Automation of Electrical Power Distribution
Systems”, Taylor Francis 2007, ISBN 0-8247-2631-6
[3] Peter Zacharias, “Use of Electronic-Based Power Conversion for Distributed and Renewable
Energy Sources”, ISET 2008
[4] Adolf J. Schwab, “Elektroenergiesysteme – Erzeugung, Transport, Übertragung und Verteilung
elektrischer Energie“, Springer 2008, ISBN 3-540-29664-6
[5] H.J. Haubrich, G. Henneberger, H.C. Skudelny, Müller-Hellmann, “Elektrische Energie aus
regenerativen Quellen“, Vorlesung der RWTH Aachen 1994
[6] Andreas Wagner, “Photovoltaik Engineering – Handbuch für Planung, Entwicklung und
Anwendung“, Springer 2006, ISBN 3-540-30732-X
[7] Mark Hankins, “Stand-alone Solar Electric Systems“, Earthscan 2010, ISBN 978-1-84407-713-7
[8] Michael Fette, Rolf Schwarze, Jürgen Voß, “Energieversorgung der Zukunft“, VDE Verlag 1996,
ISBN 3-8007-2174-0
-
Details
- Course title: Business Management für Studierende im Ingenieurwesen
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-71
- Module(s): Business Management für Studierende im Ingenieurwesen
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Ziel der Vorlesung ist es ,den angehenden Ingenieuren ein Instrumentarium an die Hand zu geben, das es ihnen ermöglicht wirtschaftswissenschaftliche Sachverhalte zu verstehen, diese auszuwerten und zu interpretieren.
Vermittlung von essentiellen Grundlagen zum Verständnis des ökonomischen Umfelds. Erarbeitung von wichtigen Methoden und gezieltem Fachwissen zur Anwendung im späteren Berufsleben.
-
Course learning outcomes
Die Studierenden sind in der Lage relevante wirtschaftswissenschaftliche Sachverhalte zu verstehen und die erworbenen Kenntnisse und Kompetenzen gegebenenfalls im Berufsleben anzuwenden.
-
Description
– Begriffsbestimmungen und ökonomische Grundsätze
– Standortwahl
– Rechtliche Aspekte
– Produktionswirtschaft
– Internes Rechnungswesen
– Externes Rechnungswesen
– Finanzierung
– Angewandte Mathematik der BWL
– Investitionen und Anlagen
– Entscheidungstheorie
– Marketing
– Business Plan
-
Assessment
Abschlussklausur 100%
-
Note
Grap,R. (Hrsg.): Business Management für Ingenieure, 1.Auflage 2007, Hanser Verlag, München.
Kilger, W.: Einführung in die Kostenrechnung. 3. Auflage 1987, Gabler Verlag, Wiesbaden
Wöhe, G., Döring, U., Brösel, G.: Einführung in die allgemeine Betriebswirtschaftslehre, 26. Auflage 2016, Verlag Vahlen, München
-
Details
- Course title: Energy Systems I
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-70
- Module(s): Option Energy Systems I
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be able to critically analyse a range of different energy systems. They will identify key sources and sinks, be able to explain the transformations occurring, and use a range of techniques to investigate the different systems with a goal of calculating full mass and energy balances and calculating efficiencies. -
Description
Overview of energy systems
Basics of mass balance and energy balance for energy systems
Combustion systems
Electrochemical systems
Renewable energy systems
-
Assessment
Final exam, 90 mins. -
Note
Support materials and literature will be provided by the lecturer.
Course offer for Filière Maschinenbau, Semestre 6 (2024-2025 Summer)
-
Details
- Course title: Machine Design Elements III
- Number of ECTS: 3
- Course code: BENG-95
- Module(s): Machine Design III
- Language: EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge in the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts, CAD CAE
to build basic knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
Carry out a design process of a mechanical, technical object and has sufficient knowledge to model and generate engineering drawings of the machine in a CAD software
Use practically analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
Use Mathcad as a tool for advanced engineering calculations
Create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies and drawings) and acquire working knowledge of CAD software
Design and to analyse complex mechanical parts
Propose an appropriate technological process of manufacture and assembly for a particular machine element
Understand the concept of the machine element validation and optimisation
-
Description
Machine Design Elements III:
o Columns and buckling phenomena in machine design
o Springs
o Sealing
o Valves
o Flexible machine elements
o Brakes and clutches
o Cast enclosure designs
o Manual gearbox designs
o Machine element optimisation
Machine Design Construction III:
o Deepen CAD knowledge (In assembly modelling) and software functionalities
o Generation of simple mechanism (Conception of parts and assembly – Simulation)
o Definition drawings of parts and assembly (Functional dimensioning of simple mechanism)
o Introduction to usual mechanical links – review of technical solution and analysis of kinematics sketch
o Design and development of machine design using standard elements.
-
Assessment
50 % Exam – Grade 05/20
50 % Project – Grade 05/20
-
Note
Scripts on Moodle
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
During the lecture, a computer presentation and practical exercises using Mathcad Prime engineering software will be employed.
Additionally, Autodesk Inventor/ Fusion 360 (3D CAD) will be used for practical design exercises
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Machine Design Construction III
- Number of ECTS: 4
- Course code: BENG-96
- Module(s): Machine Design III
- Language: EN, FR
- Mandatory: Yes
-
Objectives
The objectives of the course are:
To gain knowledge in the design of machine elements in the scope of the course
to introduce and use advanced design methods of mechanical parts, CAD CAE
to build basic knowledge of machine design, which is needed for their projects applied in mechanical construction
-
Course learning outcomes
The student in the defined scope of the course is able to:
Carry out a design process of a mechanical, technical object and has sufficient knowledge to model and generate engineering drawings of the machine in a CAD software
Use practically analytical equations of mechanics to design machine elements and implement standard components to define own technical solutions
Use Mathcad as a tool for advanced engineering calculations
Create, develop and manage various CAD models (parts, assemblies and drawings) and acquire working knowledge of CAD software
Design and to analyse complex mechanical parts
Propose an appropriate technological process of manufacture and assembly for a particular machine element
Understand the concept of the machine element validation and optimisation
-
Description
Machine Design Elements III:
o Columns and buckling phenomena in machine design
o Springs
o Sealing
o Valves
o Flexible machine elements
o Brakes and clutches
o Cast enclosure designs
o Manual gearbox designs
o Machine element optimisation
Machine Design Construction III:
o Deepen CAD knowledge (In assembly modelling) and software functionalities
o Generation of simple mechanism (Conception of parts and assembly – Simulation)
o Definition drawings of parts and assembly (Functional dimensioning of simple mechanism)
o Introduction to usual mechanical links – review of technical solution and analysis of kinematics sketch
o Design and development of machine design using standard elements.
-
Assessment
50 % Exam – Grade 05/20
50 % Project – Grade 05/20
-
Note
Scripts on Moodle
“Fundamentals of Machine Elements, Third Edition: SI Version”, Steven R. Schmid, Bernard J. Hamrock, Bo. O. Jacobson.
During the lecture, a computer presentation and practical exercises using Mathcad Prime engineering software will be employed.
Additionally, Autodesk Inventor/ Fusion 360 (3D CAD) will be used for practical design exercises
“Fundamentals of Machine Components Design”, R. C. Juvinall, Kurt M. Marshek.
„Roloff/Matek Maschinenelemente“, Herbert Wittel, Dieter Muhs, Dieter Jannasch, Joachim.Voßiek.
“Engineering Drawing and Design”, 5th Edition, David A. Madsen, David P. Madsen
Autodesk inventor Documentation and Online help
MemoTech – Dessin Technique et norm CAO – C.Hazard
Precis de construction mecanique – R.Quatremer – Nathan
Guide du Dessinateur industriel – A.Chevalier – Hachette
Technisches Zeichnen – Hoischen – Edition Cornelsen / Girardet
-
Details
- Course title: Fertigungstechnik II
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-97
- Module(s): Fertigungstechnik II
- Language: DE
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Kenntnisse über Grundlagen, Aufbau, Bauformen von Werkzeugmaschinen sowie der Anforderungen an Werkzeugmaschinen sowie die Umsetzung der fertigungstechnischen Prozesse durch Werkzeugmaschinen in der industriellen Produktion
-
Description
Überblick über die wichtigsten Arten von Werkzeugmaschinen und die Einordnung in die dazugehörigen fertigungstechnischen Prozesse, systematische Gliederung der Werkzeugmaschinen, Hauptkomponenten, Werkzeugmaschinengestell, Fundamente, Lagerungen und Führungen, Spindel, Antriebe, Getriebe, Steuerung, Ausrüstung von Werkzeugmaschinen, Spanende Werkzeugmaschinen mit definierter Schneide, Spanende Werkzeugmaschinen mit undefinierter Schneide, Umformmaschinen, Wasserstrahlschneidmaschinen, Erodiermaschinen, Grundlagen Automatisierung mit Industrierobotern -
Assessment
Klausur 120 Min. -
Note
Vorlesungsfolien
Vorlesungen, evt. Übungsaufgaben und Laborübungen
-
Details
- Course title: Robotik
- Number of ECTS: 3
- Course code: BENG-98
- Module(s): Robotik
- Language: DE, EN
- Mandatory: Yes
-
Objectives
Roboter werden seit Jahren erfolgreich in der Industrie zur Automatisierung eingesetzt. Doch Roboter werden zukünftig mehr und mehr als Assistenzroboter im privaten und öffentlichen Leben auftauchen. Staubsaugroboter, Rasenmähroboter oder Wischroboter sind bereits in vielen Haushalten dankend aufgenommen worden. Der Entwicklungsweg zum persönlichen Roboterassistenten, der auch in der Küche helfen kann ist nicht mehr lang. In Krankenhäusern helfen immer öfter Tele-Manipulatoren als Assistenzsysteme mit intelligenten Funktionen bei Operationen. Roboter übernehmen bereits das Einparken in Parkhäusern. Die intelligente Gehilfe für körperlich eingeschränkte Menschen ist bereits in einigen Rehabilitationszentren zum Training eingeführt worden. Die Kommunikation älterer Menschen in Betreuungs- und Pflegeheimen wird durch eine künstliche (Roboter)-Robbe, die sich anschmiegen kann, angeregt. Aber besonders hilfreich werden Assistenzroboter, die kooperativ mit dem Menschen zusammenarbeiten, in der Produktion sein. Zukünftig entstehen neue Arbeitsformen, die Arbeitsplätze mit bisher weitgehend manueller Arbeit produktiver machen.
Die Lehrveranstaltung stellt das spannende Thema Robotik theoretisch und praktisch vor. Die Theorie wird mit Hilfe von MATLAB Übungen und Simulationsübungen erklärt. Die Programmierung der Industrie-Roboter wird im Technikum an vier verschiedenen Geräten geübt. Dabei kann man Roboter programmieren lernen, die bis zu 350 kg bewegen können!
-
Description
Aufbau von Roboterplattformen und Roboterarmen,
Kenngrößen der Roboter,
mathematische Verfahren zur Beschreibung der Kinematik von Roboterarmen und mobilen Plattformen,
Programmierverfahren und Steuerung von mobilen Robotern und Roboterarmen,
Computer-Vision Systeme zur automatischen Bewegungssteuerung und Navigation.
-
Assessment
Klausur und Praktikumsbericht
-
Details
- Course title: Digital Rapid Prototyping
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-100
- Module(s): Option Digital Rapid Prototyping
- Language: EN, FR
- Mandatory: No
-
Objectives
The objective of the course is to obtain a working knowledge of all various digital fabrication technologies used to create a system from an optimized CAD model. The geometry and assembly of a product / system is optimized in CAD software and then a high-fidelity prototype will be generated. The course will review all current technologies with direct respective applications.
-
Course learning outcomes
The students in the defined scope of the course are able to:
Understand the principles, capabilities and limitations of Rapid prototyping technologies and processes
Determine and use appropriate RP technologies depending on applications
Develop and optimize virtual products for generation of high-fidelity prototypes
Use and apply on concrete applications most common technology
Optimize the geometry of product and systems using numerical simulation tools
-
Description
Basic Principles and capabilities of Additive Manufacturing
Development and process chain of AM
Review of technology
Photopolymerisation
Powder Bed fusion
Extrusion based
Material and Binder jetting
Sheet lamination
Direct Energy deposition
Direct write technologies
Guidelines for process selection
Post-processing
Slicer Softwares
Design for AM
Application for AM
Geometry optimisation using Numerical simulation
Lab direct application
-
Assessment
Exam 30%
Project 70%
-
Note
Scripts on Moodle
Autodesk Inventor/ Fusion 360 (3D CAD) will be used for practical design exercises
Introduction to various slicer software for AM
Ansys Workbench
-
Details
- Course title: Workshop Project Management
- Number of ECTS: 2
- Course code: BENG-103
- Module(s): Option Workshop Project Management
- Language: DE, EN
- Mandatory: No
-
Objectives
The students can organize and schedule projects efficiently. They plan the resources, stay within budget and complete the projects on time. Students can assess risks and maintain communication within the team and outside.
-
Course learning outcomes
The students will be able to structure a project execution including the project team setup. Students will learn to develop a project time schedule (Gantt-chart) to allocate resources, to include milestones and compare planning to real project progress. They can identify dependencies of different tasks, highlight bottlenecks and detect the critical path. They know project planning methods and can use common planning tools like Excel, MS Project or SAP. -
Description
– Defining the scope of the project
– What has to be done until when?
– The project schedule: Developing a bar chart diagram (Gantt-chart).
Knowing of principles of network planning diagrams
– Getting the right team at the right time. Allocation of resources
– Cost estimation
– Recognizing risk factors and preparing to mitigate risks
– Defining roles and responsabilities
– Tracking progress and monitoring performance. The gate review process
– Keeping everyone informed by efficient communication
– Effective time management
– Definition of roles for: the project manager, commercial managers and time scheduler and other core team members
– Organizational structures for project execution
– Management of conflicts. Conflict resolution methods
– Personality types (MBTI)
– Using technology (IT) to plan and track projects
– Case studies will enable the students to apply the learned competencies
-
Note
PMI Project Management Body of Knowledge (Ed. 6/7), ISO 21500:2016
-
Details
- Course title: Propriété Intellectuelle et Veille Technologique
- Number of ECTS: 2
- Course code: BENG-105
- Module(s): Option Propriété Intellectuelle et Veille Technologique
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
-Comprendre l’importance de la protection du patrimoine immatériel et les bases de la propriété intellectuelle (brevets, marques, dessins modèles, droits d’auteur).
-Comprendre l’importance de l’exploitation systématique des informations techniques contenues dans les brevets d’invention.
-Savoir utiliser les bases de données brevets et adapter sa stratégie de recherche d’information.
-Familiariser l’étudiant avec les pratiques de veille et apprendre les techniques de base pour rechercher, analyser et protéger les informations nécessaires pour mener un projet d’innovation.
-
Description
1. Importance de la protection du patrimoine immatériel et de la propriété intellectuelle dans l’économie de la connaissance
– Les principaux droits de PI
– Logiciels, Open source et Intelligence Artificielle
– Confidentialité et contrats
2. L’information brevets et les bases de données
– Le système des brevets
– Les informations contenues dans un brevet
– Les bases de données accessibles en ligne
3. Bonnes pratiques de recherche dans les brevets
– Les méthodes d’interrogation des bases de données
– Elaborer une stratégie de recherche
– Exercices pratiques (Recherche brevet sur Espacenet / Patentscope)
4. Veille technologique
– La veille et son utilité
– Infométrie, statistiques et analyses
– Exercices pratiques (Statistiques brevets sur Espacenet)
-
Assessment
Examen final 120 min -
Note
Documentation et didacticiel des bases de données brevets (ressources en ligne)
Webographie veille technologique et intelligence économique (ressources en ligne)
-
Details
- Course title: Bachelor Thesis
- Number of ECTS: 12
- Course code: BENG-106
- Module(s): Bachelor Thesis
- Language:
- Mandatory: Yes
-
Details
- Course title: Propriété Intellectuelle et Veille Technologique
- Number of ECTS: 2
- Course code: BENG-105
- Module(s): Ergänzung Mobilitätssemester
- Language: FR
- Mandatory: No
-
Objectives
-Comprendre l’importance de la protection du patrimoine immatériel et les bases de la propriété intellectuelle (brevets, marques, dessins modèles, droits d’auteur).
-Comprendre l’importance de l’exploitation systématique des informations techniques contenues dans les brevets d’invention.
-Savoir utiliser les bases de données brevets et adapter sa stratégie de recherche d’information.
-Familiariser l’étudiant avec les pratiques de veille et apprendre les techniques de base pour rechercher, analyser et protéger les informations nécessaires pour mener un projet d’innovation.
-
Description
1. Importance de la protection du patrimoine immatériel et de la propriété intellectuelle dans l’économie de la connaissance
– Les principaux droits de PI
– Logiciels, Open source et Intelligence Artificielle
– Confidentialité et contrats
2. L’information brevets et les bases de données
– Le système des brevets
– Les informations contenues dans un brevet
– Les bases de données accessibles en ligne
3. Bonnes pratiques de recherche dans les brevets
– Les méthodes d’interrogation des bases de données
– Elaborer une stratégie de recherche
– Exercices pratiques (Recherche brevet sur Espacenet / Patentscope)
4. Veille technologique
– La veille et son utilité
– Infométrie, statistiques et analyses
– Exercices pratiques (Statistiques brevets sur Espacenet)
-
Assessment
Examen final 120 min -
Note
Documentation et didacticiel des bases de données brevets (ressources en ligne)
Webographie veille technologique et intelligence économique (ressources en ligne)
-
Details
- Course title: Energy Systems II
- Number of ECTS: 5
- Course code: BENG-116
- Module(s): Ergänzung Mobilitätssemester
- Language: EN
- Mandatory: No
-
Course learning outcomes
At the end of this course, students will be able to critically analyse a range of different energy systems with a particular focus on the production of hydrogen from renewable energy sources.
Students will be able to describe a wide range of systems for the production of green hydrogen, and conduct design studies for the integration of renewable energy sources with hydrogen production.
-
Description
Overview of hydrogen production systems
Review of different electrolyser technologies
Production of green hydrogen using renewable energy sources, detailed case studies of a wide range of options
Sector coupling
-
Assessment
50% from class project, 50% from final exam -
Note
Support materials and literature will be provided by the lecturer.